Nabrandende las

Stel hier je vragen over lassen.
Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1948
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Nabrandende las

Bericht door Rossero » di 11 aug, 2009 15:31

Nu heb ik een probleem. Ik ben nieuw plaatwerk in mijn auto aan het lassen en omdat ik het er mooi uit wil laten zien las ik de kopse kanten van het metaal op elkaar. Nu lukt het uiteraard nooit om alles op de millimeter pas te krijgen dus soms zit er wat meer ruimte tussen het metaal (een mm of twee) en dan komt er zuurstof van achteren bij de las en gaat hij dus branden en wordt poreus. Wat kan ik hier aan doen?

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » di 11 aug, 2009 16:04

stel eerst je gasmeter in op 9 liter per minuut
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1948
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » di 11 aug, 2009 17:23

Ik heb de 12 al geprobeerd, maar de kier is weer net te smal om het gas door de spleet heen te laten gaan.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 11 aug, 2009 17:51

eerst de kier dichtkloppen, want als je daarnaast al een las hebt gelegd, dan is het erg makkelijk om het materiaal naar elkaar te brengen. Anders met extra hulp, iemand de kier dicht laten duwen, of (als dat haalbaar is) een tang er op zetten.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 11 aug, 2009 19:04

een blok messing of koper eronder houden tijdens het lassen? Las hecht hier niet aan.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 11 aug, 2009 19:06

Kopse kanten aan elkaar lassen is zoiezo moeilijk omdat het metaal erg dun is. Blijven oefenen met de voorloopsnelheid. Die moet je ff onder de knie hebben.

Stekend lassen ipv trekkend lassen levert ook weer een betere gasbescherming op.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » di 11 aug, 2009 19:33

stekend lassen, gasmeter op 9 en niet op 12 anders krijg je weer werfeling in je gas, deuren van je garage dicht doen.
helpt dit niet
lek in je slangenpakket
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1948
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » di 11 aug, 2009 19:35

Ik leg punten van het ene naar het andere materiaal. Waar het ijzer goed tegen elkaar aan zit lukt dit zeer goed, maar daar waar een gat van zon 1 à 2 mm tussen zit wil het niet. Ik ga proberen een plaatje koper of messing er achter te plakken. Misschien lukt hout ook.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » di 11 aug, 2009 19:36

moet lukken ik heb wel kieren dicht gemaakt van 3 mm.
controleer de punten boven je bericht
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 11 aug, 2009 19:37

moet een dik stuk koper of messing zijn, dat leidt de hitte af. Ik gebruik dit ook om gaatjes dicht te maken. Werkt meestal wel goed.
diverse Citroens, wat anders.

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » di 11 aug, 2009 19:40

siemen schreef:stekend lassen, gasmeter op 9 en niet op 12 anders krijg je weer werfeling in je gas, deuren van je garage dicht doen.
helpt dit niet
lek in je slangenpakket
deuren dicht doen zal voor hem wat lastig gaan.... in de buitenlucht :-)

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1948
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » di 11 aug, 2009 19:43

Ik hoor het gas uit mijn lastoorts komen, en nergens anders sist het. Verder las ik helaas niet in een garage, dat zal wel het grootste probleem zijn, maar ik heb geen beschikking over een garage. De las is op plekken waar het metaal dicht genoeg bij elkaar is wel mooi geworden zonder dat hij poreus is geworden of nabrandde.

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » di 11 aug, 2009 22:21

moest je kunnen een stuk plastiek of zo over zwieren beetje een tentje bouwen .
indeed gas debiet niet te hoog ,stekend lassen ,koper plaat of dergelijke achter klemmen bij te lassen materiaal met een opening als deze te groot is.
van L en R telkens een puntje en wachten tot het rood van je speet(hechting) weg is tot je ,je overbrugging dicht hebt .
en dan kan je er op verder bouwen.
en géén hout ruikt lekker maar word niks ;-)
Laatst gewijzigd door joe_catchou op di 11 aug, 2009 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
see you when you see me

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 11 aug, 2009 23:00

Het vraagt zoiezo heel wat oefening. Probeer anders eens twee oude stukjes plaatmateriaal kops te lassen. Zo krijg je er steeds meer gevoel voor.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1948
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » wo 12 aug, 2009 20:58

Hier nog even een foto van waar het flink is mis gegaan:

Afbeelding

Plaats reactie