Pagina 1 van 2

Kleppen stellen en ratelen

Geplaatst: zo 23 aug, 2009 23:21
door Sjarleston
Hallo,

Ik heb contactpunten en bougies vervangen, daarna liep t motortje geweldig, wat ie daarvoor niet deed.
Dus ik dacht ook de kleppen maar even, mijzelf goed ingelezen en de uitgeprinte instructies mee de garage in...
Nu heb ik (ik meen rechtsvoor) een enorm ratelend geluid, lijkt welijzer op ijzer. Heb er toch 35 kilometer mee gereden, maar hij maakt ontzettende herrie. Trekt verder wel goed, loopt 100km/u.
Kan het zijn dat de klepspeling niet helemaal juist is? Iets teveel ruimte 0.30 ipv 0,20 ofzo?
Het was voor het kleppen stellen niet namelijk.
Er is al veel over geschreven, maar kom dit niet echt tegen.

Geplaatst: zo 23 aug, 2009 23:43
door landloper
Iets onjuist staande kleppen geeft geen grote herrie. Misschien moet je het stellen nogmaals doen onder begeleiding zodat je zeker weet dat je goed zit. Heb je een kleppendeksel misschien te hard aangedraaid en daarmee verbogen zodat hij de tuimelaars raakt?

Geplaatst: ma 24 aug, 2009 16:01
door Sjarleston
Ik heb het allemaal netjes volgens de instructies gedaan, maar doe het voor de zekerheid vanavond nog een keertje over. Dan weet ik zeker dat dat het niet is.

Geplaatst: zo 30 aug, 2009 17:46
door Sjarleston
Kleppen opnieuw gesteld, stonden goed.
Geluid blijft. Denk dat de bougie eruit ligt, klinkt of het daarvandaan komt. Is daar nieuw schroefdraad in te tappen, weet iemand dat?

Geplaatst: zo 30 aug, 2009 18:16
door AZL57
ja met een helicoil.

Geplaatst: zo 30 aug, 2009 20:03
door Kulio
Heb je je kleppendeksels niet te hard aangedraaid? Handvast draaien en daarna twee slagen met een sleutel. Anders dan slaan de stoterstangen tegen de klepdeksels, dat geeft een kolere herrie. Luister eens of het geluid van rechts of van links komt en draai daarna het klepdeksel aan de herrie kant wat los.

Geplaatst: wo 9 sep, 2009 23:13
door Sjarleston
Dat heb ik gedaan intussen, bedankt voor de tip.
Het komt van links en als ik de boudie eruit draai lijkt het erop dat er schroefdraad meekomt (al een helicoil??) hij is dan ook dikker dan de andere bougie. Denk dat dat het probleem is. Ga asap naar de garaga met de vraag of ze er nieuw schroefdraad in kunnen tappen.

Geplaatst: do 10 sep, 2009 07:38
door ArneBrys
Een helicoil zou er normaal niet meer mogen uit komen.

Voor bougie gaten is het ook mogelijk dit te repareren met een soort bus die je er in draait. Deze durven soms wel uit te komen met de bougie.

Geplaatst: do 10 sep, 2009 16:53
door AZL57
er wordt soms met bussen gewerkt ipv helicoil en die willen er nogal eens met de bougie mee eruit komen.

Geplaatst: do 10 sep, 2009 17:38
door Gerard2cv
Een helicoil is een spiraalveerje dat precies de schroefdraad vervangt en
het busje is van Midlock,dat is een draadbusje met binnen en biutendraad
die dus groter getapt moet worden en als je het busje niet goed met kopervet aan de binnenkant en locktite aan de buitenkant doet,dan komen ze er mee uit en moet je een nieuw busje kopen

Geplaatst: do 10 sep, 2009 21:56
door Sjarleston
Dan denk ik dat het zo'n los busje is. Zo ziet het er inderdaad uit met binnen en buitendraad. Zou ik die ook weer vast kunnen zetten met locktite en kopervet?
Weet iemand dat? Of beter advies toch een helicoil laten monteren bij de garage?

Geplaatst: vr 11 sep, 2009 06:52
door Gerard2cv
Als je hem heel (zonder de bovenrand te beschadigen) er af kan halen kan je hem weer gebruiken.Ze zijn steviger dan de helicoils.

Geplaatst: vr 11 sep, 2009 11:40
door Sjarleston
Vanmorgen locktite gehaald en opnieuw gemonteerd. Morgenochtend eens proberen. Als het lawaai blijft wordt het verder zoeken.
Wordt vervolgd... :)

Geplaatst: za 12 sep, 2009 12:37
door Sjarleston
Alles zit vast, de bus komt er niet meer uit. Maar helaas...............
de ratel is er nog steeds niet uit. Het zit ergens inwendig, geen idee meer eigenlijk wat het zou kunnen zijn.
Is er nog iemand met tips? Of wordt het gewoon een andere motor monteren?

Geplaatst: za 12 sep, 2009 12:43
door Gerard2cv
Je zou eerst eens met een lange schroevendraaier tegen je oor luiteren waar het getik precies zit.