Pagina 1 van 2
trillingen als je over hobbels gaat/klinkerweg
Geplaatst: wo 26 aug, 2009 14:29
door echte eendrijder
Hallo,
Sinds kort heb ik een witte eend, rijdt errug goed uiteraard.
Maar als ik over klinkers, onevenheden op de weg etc. rijd dan trilt de hele eend(natuurlijk doen ze dat wel iets).
Kan dat aan de banden liggen? of schokbrekers?
Er zitten uniroyal banden onder, wel met de juiste maat 125x15.
Wie heeft tips?
groet'n uut Drenthe
Geplaatst: wo 26 aug, 2009 14:49
door ArneBrys
Dit zouden slechte schokdempers kunnen zijn. Als je met slechte of defecte schokdempers op een oneffen weg rijd kan je wiel beginnen op en neer stuiteren.
Dit merk je ook goed in een bocht op een baan die niet volledig effen is. Dan voel je de wagen opzij "schuiven" doordat je banden veel minder wegcontact hebben.
Geplaatst: wo 26 aug, 2009 14:50
door Nicky
Voor 1,4 bar en achter 1,8 bar?
Geplaatst: wo 26 aug, 2009 15:00
door echte eendrijder
ArneBrys schreef:Dit zouden slechte schokdempers kunnen zijn. Als je met slechte of defecte schokdempers op een oneffen weg rijd kan je wiel beginnen op en neer stuiteren.
Dit merk je ook goed in een bocht op een baan die niet volledig effen is. Dan voel je de wagen opzij "schuiven" doordat je banden veel minder wegcontact hebben.
hoe weet ik of ze stuk zijn?
ze zijn voor wel droog, en deindt ook niet na.
Alleen achter hobbelt wel, maar zijn wel droog.
Geplaatst: wo 26 aug, 2009 15:01
door echte eendrijder
Bleu comme le ciel schreef:Voor 1,4 bar en achter 1,8 bar?
dat heb ik nog niet geprobeerd
Geplaatst: wo 26 aug, 2009 15:02
door Nicky
Je zal namelijk niet de eerste zijn waarbij de garage de banden veel hard heeft opgepompt.
Geplaatst: wo 26 aug, 2009 15:11
door ArneBrys
Schokdempers kan je vrij gemakkelijk testen.
Je duwt de wagen b.v. vanvoor naar beneden.
Normaal komt de wagen dan terug naar boven en blijft die niet (of weinig) naschommelen.
Als hij wel blijft naschommelen hoeft de schokdemper nog niet defect te zijn. Het kan zijn dat de schokdempers verkeerd (ondersteboven) zijn gemonteerd.
Geplaatst: wo 26 aug, 2009 15:14
door echte eendrijder
ArneBrys schreef:Schokdempers kan je vrij gemakkelijk testen.
Je duwt de wagen b.v. vanvoor naar beneden.
Normaal komt de wagen dan terug naar boven en blijft die niet (of weinig) naschommelen.
Als hij wel blijft naschommelen hoeft de schokdemper nog niet defect te zijn. Het kan zijn dat de schokdempers verkeerd (ondersteboven) zijn gemonteerd.
ok ook maar proberen.
maar het kan niet aan de banden liggen?
behalve dat de bandenspanning goed moet zijn?
Geplaatst: wo 26 aug, 2009 15:21
door ArneBrys
Het kan zeker aan de banden liggen. Maar de schokdempers is een van de zaken die eerst in mij opkomt. De bandenspanning heeft namelijk een grote invloed op het opvangen van de schokken. Dus ik zou zeker de bandenspanning controleren.
Geplaatst: wo 26 aug, 2009 15:43
door neend
Mochten je banden veel te hard zijn dan is het natuurlijk ook logisch dat ze oneffenheden wat harder doorgeven. Dus ff langs de benzine pomp rijden....
Geplaatst: wo 26 aug, 2009 15:47
door echte eendrijder
neend schreef:Mochten je banden veel te hard zijn dan is het natuurlijk ook logisch dat ze oneffenheden wat harder doorgeven. Dus ff langs de benzine pomp rijden....
dat zal ik als eerste doen.
Geplaatst: wo 26 aug, 2009 15:48
door echte eendrijder
verder is het niks ernstig hoop ik?
Geplaatst: wo 26 aug, 2009 16:15
door TB
Controleer eerst de bandenspanning maar. Daar zal het waarschijnlijk aan liggen.
En anders: fusees of schokbrekers.
Geplaatst: wo 26 aug, 2009 16:39
door AZL57
En uniroyals zijn wat stugger dan michelins.
Maar wel veel goedkoper
Geplaatst: wo 26 aug, 2009 16:42
door echte eendrijder
AZL57 schreef:En uniroyals zijn wat stugger dan michelins.
Maar wel veel goedkoper
ja oke maar het comfort wil ook wat he?