De fusées, een aantal mythen en een probleem.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 246
- Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
- Locatie: heemstede
- Contacteer:
De fusées, een aantal mythen en een probleem.
Hallo allemaal,
Bij het zoeken naar een nuttige tip over het muurvast zitten van een fusee, in mijn specifieke geval, na het monteren van de pen kon ik helaas niets vinden en ik las daarbij een aantal zaken die naar mijn idee wel wat aandacht verdienen:
- het onderste smeergat in een pen
- het stofkapje
- komt klemzitten nou door te dikke vulringen?
- de vrieskistmethode
Het onderste smeergat:
Deze zit niet voor het gat van de smeernippel, ook niet als hij precies op de goede plek zit.
De smeernippel zit precies ter hoogte van de holle ruimte tussen de onderkant van de pen en de bovenkant van het schroefkapje.
Het verschil in hoogte van de gaatjes in pennen aan de onderkant is omdat de onderste bus langer is zodat het ingespoten vet beter wordt verdeeld.
Het kapje:
Spuit je het vet naar binnen en lekt het via het afdekkapje bovenop weer naar buiten, dan spuit je alleen vet van onder naar boven door de pen en bereikt het niet het contactvlak tussen de bussen en pen.
Sluiten de kapjes goed af, dan kan het vet maar één kant op: Via de pengaten en de bussen richting de draaipunten.
Alleen dan worden de draaipunten goed gesmeerd en gaan de pennen lang mee.
Persoonlijk vind ik de "wat kan het schelen" houding die ik lees wat betreft lekkende kapjes erg laks, het is vragen om problemen en dat soort 'tips' horen niet thuis op dit forum vind ik.
In dat geval kan je de vetspuit net zo goed laten liggen.
Het kapje is bol en is het is bedoeling dat je het plat slaat, of althans platter, zodat het kapje zichzelf tegen de binnenwand van de fusee aandrukt en het beter afdicht.
Lekt er dan nog vet langs, dan wordt het tijd voor opvullen.
Vrieskistmethode:
Voordat ik begon aan de klus las ik de tip over het in de vriezer leggen van de pennen.
Het blijkt, bij mij in ieder geval, dat dat weinig zin heeft gehad.
Vanaf de seconde dat de pennen uit het vriesvak waren begonnen ze te beslaan.
het vocht in de lucht sloeg als rijp neer op het staal van -18 C, en binnen een halve minuut was er een laagje gevormd waar en krabber aan te pas moest komen.
Helemaal krijg je het er niet af, en omdat water me uit den boze lijkt besloot ik de boel te laten ontdooien en het eraf te vegen.
Na een paar minuten, het ging snel, zaten er dikke druppels water op en later bleek dat het inslaan zoveel tijd in beslag neemt dat de pen, ook door het contact met de draagarm, inmiddels kamertemperatuur weer had aangenomen.
De volgende keer sla ik dit dus over.
Met een brander de draagarm verhitten is een andere optie alleen zag ik in gedachten mijn verse laag owatrol met daaroverheen hammerite letterlijk in vlammen op gaan,
Alleen rammen dus maar.
En dan het heikele item: vastzitten
Ik las dat menigeen last heeft van te dikke vulringen waardoor een fusee zo klem zit dat hij niet of moeilijk draait.
Het blijkt nu dat klemzitten niet iets te maken hoeft te hebben met te weinig speling door te dikke ringen!
Bij mij is de speling namelijk ok, +- 0,3 mm, ik kreeg het hele zaakje, draagarm, fusee en het ringenpakketje letterlijk met ease in een paar seconden goed in positie,
en na de pen erin te hebben geslagen was de speling er nog steeds als vanouds, geen klemming daardoor dus.
En toch zit de fusee muurvast!! Met de blote hand amper in beweging te krijgen.
Dat kan naar mijn idee maar 2 oorzaken hebben:
Of de pen klemt in de bussen omdat ze te krap zijn of door viezigheid, beide kan ik in mijn geval uitsluiten voor 100%,
of de fusee is ontzet waardoor de bussen niet meer exact op één lijn liggen.
Bij de eerste fuseepen was alles ok, het gaat hier voor de duidelijk om de tweede.
Bij de eerste heb ik de pen proefgepast zonder draagarm en het paste en draaide als een zonnetje.
De ringen waren een tikkie te dik en het kostte dan ook meer moeite om het zaakje in elkaar te krijgen maar fussee nr.1 draait toch netjes.
te weinig speling tussen draagarm en fusee is niet zo erg, die slijt er wel in.
Dat proefpassen heb ik bij de 2e fusee niet gedaan en terugdenkend draaide het zaakje nog prima toen de pen bij het inslaan de 2e bus nog niet had bereikt.
Ik heb heel sterk het vermoeden dat ik of de boel zelf heb ontzet, of dat de bussen bij voorbaat al niet op één lijn lagen omdat de fusee simpelweg krom is.
Dat hoeft maar een ietsie te zijn en de poppen zijn al een het dansen.
Ik heb dat met mijn stomme hoofd niet van te voren gechecked en het zaakje gaat dus weer uit elkaar want op inslijten ga ik het niet aan laten komen.
Is de pen eruit, dan zal wel blijken of het inderdaad het niet in lijn liggen van de bussen is geweest.
Fuseepennenset:
Ik heb besloten om een officiele set aan te schaffen voordat ik verder ga om te voorkomen dat de boel nog verder beschadigt, al heb ik het voorgevoel dat ik sowieso naar een andere 2e hands fusee zal moeten uitkijken.
Bovendien slaat dat een stuk makkelijker en in verhouding vallen de kosten wel mee:
38 britse ponden, dat is tegenwoordig ongeveer 42 euro, dan heb je een 5-delige set.
Ik kan zoiets alleen in Engeland vinden dus ergens in de eerste helft van september krijg ik het zaakje toegestuurd.
Samen met Lumenition electronische ontsteking maar dat is weer een ander verhaal.
Wordt vervolgd...
Bij het zoeken naar een nuttige tip over het muurvast zitten van een fusee, in mijn specifieke geval, na het monteren van de pen kon ik helaas niets vinden en ik las daarbij een aantal zaken die naar mijn idee wel wat aandacht verdienen:
- het onderste smeergat in een pen
- het stofkapje
- komt klemzitten nou door te dikke vulringen?
- de vrieskistmethode
Het onderste smeergat:
Deze zit niet voor het gat van de smeernippel, ook niet als hij precies op de goede plek zit.
De smeernippel zit precies ter hoogte van de holle ruimte tussen de onderkant van de pen en de bovenkant van het schroefkapje.
Het verschil in hoogte van de gaatjes in pennen aan de onderkant is omdat de onderste bus langer is zodat het ingespoten vet beter wordt verdeeld.
Het kapje:
Spuit je het vet naar binnen en lekt het via het afdekkapje bovenop weer naar buiten, dan spuit je alleen vet van onder naar boven door de pen en bereikt het niet het contactvlak tussen de bussen en pen.
Sluiten de kapjes goed af, dan kan het vet maar één kant op: Via de pengaten en de bussen richting de draaipunten.
Alleen dan worden de draaipunten goed gesmeerd en gaan de pennen lang mee.
Persoonlijk vind ik de "wat kan het schelen" houding die ik lees wat betreft lekkende kapjes erg laks, het is vragen om problemen en dat soort 'tips' horen niet thuis op dit forum vind ik.
In dat geval kan je de vetspuit net zo goed laten liggen.
Het kapje is bol en is het is bedoeling dat je het plat slaat, of althans platter, zodat het kapje zichzelf tegen de binnenwand van de fusee aandrukt en het beter afdicht.
Lekt er dan nog vet langs, dan wordt het tijd voor opvullen.
Vrieskistmethode:
Voordat ik begon aan de klus las ik de tip over het in de vriezer leggen van de pennen.
Het blijkt, bij mij in ieder geval, dat dat weinig zin heeft gehad.
Vanaf de seconde dat de pennen uit het vriesvak waren begonnen ze te beslaan.
het vocht in de lucht sloeg als rijp neer op het staal van -18 C, en binnen een halve minuut was er een laagje gevormd waar en krabber aan te pas moest komen.
Helemaal krijg je het er niet af, en omdat water me uit den boze lijkt besloot ik de boel te laten ontdooien en het eraf te vegen.
Na een paar minuten, het ging snel, zaten er dikke druppels water op en later bleek dat het inslaan zoveel tijd in beslag neemt dat de pen, ook door het contact met de draagarm, inmiddels kamertemperatuur weer had aangenomen.
De volgende keer sla ik dit dus over.
Met een brander de draagarm verhitten is een andere optie alleen zag ik in gedachten mijn verse laag owatrol met daaroverheen hammerite letterlijk in vlammen op gaan,
Alleen rammen dus maar.
En dan het heikele item: vastzitten
Ik las dat menigeen last heeft van te dikke vulringen waardoor een fusee zo klem zit dat hij niet of moeilijk draait.
Het blijkt nu dat klemzitten niet iets te maken hoeft te hebben met te weinig speling door te dikke ringen!
Bij mij is de speling namelijk ok, +- 0,3 mm, ik kreeg het hele zaakje, draagarm, fusee en het ringenpakketje letterlijk met ease in een paar seconden goed in positie,
en na de pen erin te hebben geslagen was de speling er nog steeds als vanouds, geen klemming daardoor dus.
En toch zit de fusee muurvast!! Met de blote hand amper in beweging te krijgen.
Dat kan naar mijn idee maar 2 oorzaken hebben:
Of de pen klemt in de bussen omdat ze te krap zijn of door viezigheid, beide kan ik in mijn geval uitsluiten voor 100%,
of de fusee is ontzet waardoor de bussen niet meer exact op één lijn liggen.
Bij de eerste fuseepen was alles ok, het gaat hier voor de duidelijk om de tweede.
Bij de eerste heb ik de pen proefgepast zonder draagarm en het paste en draaide als een zonnetje.
De ringen waren een tikkie te dik en het kostte dan ook meer moeite om het zaakje in elkaar te krijgen maar fussee nr.1 draait toch netjes.
te weinig speling tussen draagarm en fusee is niet zo erg, die slijt er wel in.
Dat proefpassen heb ik bij de 2e fusee niet gedaan en terugdenkend draaide het zaakje nog prima toen de pen bij het inslaan de 2e bus nog niet had bereikt.
Ik heb heel sterk het vermoeden dat ik of de boel zelf heb ontzet, of dat de bussen bij voorbaat al niet op één lijn lagen omdat de fusee simpelweg krom is.
Dat hoeft maar een ietsie te zijn en de poppen zijn al een het dansen.
Ik heb dat met mijn stomme hoofd niet van te voren gechecked en het zaakje gaat dus weer uit elkaar want op inslijten ga ik het niet aan laten komen.
Is de pen eruit, dan zal wel blijken of het inderdaad het niet in lijn liggen van de bussen is geweest.
Fuseepennenset:
Ik heb besloten om een officiele set aan te schaffen voordat ik verder ga om te voorkomen dat de boel nog verder beschadigt, al heb ik het voorgevoel dat ik sowieso naar een andere 2e hands fusee zal moeten uitkijken.
Bovendien slaat dat een stuk makkelijker en in verhouding vallen de kosten wel mee:
38 britse ponden, dat is tegenwoordig ongeveer 42 euro, dan heb je een 5-delige set.
Ik kan zoiets alleen in Engeland vinden dus ergens in de eerste helft van september krijg ik het zaakje toegestuurd.
Samen met Lumenition electronische ontsteking maar dat is weer een ander verhaal.
Wordt vervolgd...
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
ik heb gemerkt dat er een duidelijke verschil is in kwaliteit tussen de imitatie fusee en de originele fusee. Ik heb eerst een imitatie gebruitk die waardeloso was want de burton kwam niet door de APK. Nog teveel speling. Nu met de originele fusee geen problemen en ook bij de dyane gedaan en geen problemen.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
Even een schopje...
Ik rijd nu 10.000 op nieuwe pennen en vanaf vorig jaar zo'n 1200 km eerder heb ik alweer een aantekening voor teveel speling. En, zo te voelen, zal de speling dit jaar weer gegroeid zijn. Ik had waarschijnlijk imitaties en het kapje er verkeerd om op geslagen waardoor niet alles op de goede plek kwam maar een gedeelte lekte.
Nu wil ik dit natuurlijk niet over 10.000 km weer moeten doen (zo'n leuk kwarweitje vond ik het niet) wie weet welke ik moet hebben??
Ik rijd nu 10.000 op nieuwe pennen en vanaf vorig jaar zo'n 1200 km eerder heb ik alweer een aantekening voor teveel speling. En, zo te voelen, zal de speling dit jaar weer gegroeid zijn. Ik had waarschijnlijk imitaties en het kapje er verkeerd om op geslagen waardoor niet alles op de goede plek kwam maar een gedeelte lekte.
Nu wil ik dit natuurlijk niet over 10.000 km weer moeten doen (zo'n leuk kwarweitje vond ik het niet) wie weet welke ik moet hebben??
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Bij mij komt het er aan alle kanten wel uit als ik de vetspuit erop zet.....
Persen of meppen, je zet er gewoon veel kracht op om ze erin te krijgen. Bij mij was na een aantal jaar en vele duizenden km's toch echt gewoon de draagarm aan vervanging toe. Een draagarm gezocht waar aantoonbaar nog niet teveel km's op zaten, en APK weer waardig (eerst 2 x afkeur, 1 keer voor de nieuwe geplaatst was, 2e keer met de nieuwe al op de plaats en nog teveel speling) (is al wel ff geleden)
Welke je moet hebben weet ik niet, ik (wij) halen ze gewoon daar waar we zijn, meeting, of specialist, maar dat zal ongetwijfeld allemaal wel immitatie zijn....
Persen of meppen, je zet er gewoon veel kracht op om ze erin te krijgen. Bij mij was na een aantal jaar en vele duizenden km's toch echt gewoon de draagarm aan vervanging toe. Een draagarm gezocht waar aantoonbaar nog niet teveel km's op zaten, en APK weer waardig (eerst 2 x afkeur, 1 keer voor de nieuwe geplaatst was, 2e keer met de nieuwe al op de plaats en nog teveel speling) (is al wel ff geleden)
Welke je moet hebben weet ik niet, ik (wij) halen ze gewoon daar waar we zijn, meeting, of specialist, maar dat zal ongetwijfeld allemaal wel immitatie zijn....
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
euh charl, je hebt het over mensen die slechte tips geven hier op het forum
alleen zelf zeg je dan vervolgens "Alleen rammen dus maar. "
HEB JE NOOIT VAN EEN PERS GEHOORD??!!
fusee's moet je persen niet rammen
alleen zelf zeg je dan vervolgens "Alleen rammen dus maar. "
HEB JE NOOIT VAN EEN PERS GEHOORD??!!
fusee's moet je persen niet rammen
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
want????dyane_maniac schreef:nooit de draagarm/fusee heet stoken met een brander! mag hoogstens met een electrische verfbrander en nooit heter dan 100 graden.
nog een tip: sommige fuseepennen hebben een scherp randje aan het uiteinde zitten die mooi een laagje uit je draagarm kan schrapen.... dus dit eerst ff checken en indien nodig ff langs de slijptol halen.
greetzzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
geen idee, zo staat dat in de werkplaatshandboeken of het boek how to restore your 2cv en verder van meerdere mensen gehoord, dus er zal wel een kern van waarheid in schuilen. ik zal nog wel eens kijken of ik de passage kan vinden.rusty schreef:want????dyane_maniac schreef:nooit de draagarm/fusee heet stoken met een brander! mag hoogstens met een electrische verfbrander en nooit heter dan 100 graden.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Het klemmen van nieuwe fuseepennen is soms het gevolg van het niet goed centreren van het schoteltje van de vulringen. Het is de bedoeling dat je een iets afgeslepen oude fuseepen van onderaf een stukje in het fuseestuk en de draagarm tikt en daardoor het vulringenpakketje centreert. Gaat dat fout, dan kun je een flinke braam aan het schoteltje meppen of persen. Met als gevolg dat de boel hopeloos gaat klemmen. Zelfs al heb je nog verticale speling. Ik heb al eens een raar vervormd schoteltje aangetroffen.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
uit "how to restore citroen 2cv":
DO NOT apply a large amount of heat to the end of the suspension arm as this can make the eye in the end of the suspension arm loose and you'll have to replace it. You can use an electric heat gun to heat the end of the suspension arm slightly, though, and this is often enough to expand the eye and allow the kingpin to come out. do not heat the end of the suspension arm to more than approxemately the boiling point of water
DO NOT apply a large amount of heat to the end of the suspension arm as this can make the eye in the end of the suspension arm loose and you'll have to replace it. You can use an electric heat gun to heat the end of the suspension arm slightly, though, and this is often enough to expand the eye and allow the kingpin to come out. do not heat the end of the suspension arm to more than approxemately the boiling point of water
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- bartje2212
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
- Locatie: Zeist
Een zilversmid vertelde dat hij reepjes zilver altijd eerst heet stookt omdat het dan "zacht" wordt en minder snel breekt (atoomstructuur is veranderd) en waardoor bewerking makkelijker wordt. Om het materiaal weer hard en buigvast te maken wordt het in speciale vloeistof afgekoeld (smerig goedje). Hierdoor wordt het materiaal weer "hard".
Ik kan me voorstellen dat het bij ijzer ook zo kan werken. Heet stoken en niet op de juiste wijze afkoelen maakt het materiaal zachter waardoor slijtage sneller gaat?
dat knikken kan je veerpot zijn? (ook bij terugzakken als je in de bocht remt?)
Ik kan me voorstellen dat het bij ijzer ook zo kan werken. Heet stoken en niet op de juiste wijze afkoelen maakt het materiaal zachter waardoor slijtage sneller gaat?
dat knikken kan je veerpot zijn? (ook bij terugzakken als je in de bocht remt?)
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)