De fusées, een aantal mythen en een probleem.
Geplaatst: vr 28 aug, 2009 10:10
Hallo allemaal,
Bij het zoeken naar een nuttige tip over het muurvast zitten van een fusee, in mijn specifieke geval, na het monteren van de pen kon ik helaas niets vinden en ik las daarbij een aantal zaken die naar mijn idee wel wat aandacht verdienen:
- het onderste smeergat in een pen
- het stofkapje
- komt klemzitten nou door te dikke vulringen?
- de vrieskistmethode
Het onderste smeergat:
Deze zit niet voor het gat van de smeernippel, ook niet als hij precies op de goede plek zit.
De smeernippel zit precies ter hoogte van de holle ruimte tussen de onderkant van de pen en de bovenkant van het schroefkapje.
Het verschil in hoogte van de gaatjes in pennen aan de onderkant is omdat de onderste bus langer is zodat het ingespoten vet beter wordt verdeeld.
Het kapje:
Spuit je het vet naar binnen en lekt het via het afdekkapje bovenop weer naar buiten, dan spuit je alleen vet van onder naar boven door de pen en bereikt het niet het contactvlak tussen de bussen en pen.
Sluiten de kapjes goed af, dan kan het vet maar één kant op: Via de pengaten en de bussen richting de draaipunten.
Alleen dan worden de draaipunten goed gesmeerd en gaan de pennen lang mee.
Persoonlijk vind ik de "wat kan het schelen" houding die ik lees wat betreft lekkende kapjes erg laks, het is vragen om problemen en dat soort 'tips' horen niet thuis op dit forum vind ik.
In dat geval kan je de vetspuit net zo goed laten liggen.
Het kapje is bol en is het is bedoeling dat je het plat slaat, of althans platter, zodat het kapje zichzelf tegen de binnenwand van de fusee aandrukt en het beter afdicht.
Lekt er dan nog vet langs, dan wordt het tijd voor opvullen.
Vrieskistmethode:
Voordat ik begon aan de klus las ik de tip over het in de vriezer leggen van de pennen.
Het blijkt, bij mij in ieder geval, dat dat weinig zin heeft gehad.
Vanaf de seconde dat de pennen uit het vriesvak waren begonnen ze te beslaan.
het vocht in de lucht sloeg als rijp neer op het staal van -18 C, en binnen een halve minuut was er een laagje gevormd waar en krabber aan te pas moest komen.
Helemaal krijg je het er niet af, en omdat water me uit den boze lijkt besloot ik de boel te laten ontdooien en het eraf te vegen.
Na een paar minuten, het ging snel, zaten er dikke druppels water op en later bleek dat het inslaan zoveel tijd in beslag neemt dat de pen, ook door het contact met de draagarm, inmiddels kamertemperatuur weer had aangenomen.
De volgende keer sla ik dit dus over.
Met een brander de draagarm verhitten is een andere optie alleen zag ik in gedachten mijn verse laag owatrol met daaroverheen hammerite letterlijk in vlammen op gaan,
Alleen rammen dus maar.
En dan het heikele item: vastzitten
Ik las dat menigeen last heeft van te dikke vulringen waardoor een fusee zo klem zit dat hij niet of moeilijk draait.
Het blijkt nu dat klemzitten niet iets te maken hoeft te hebben met te weinig speling door te dikke ringen!
Bij mij is de speling namelijk ok, +- 0,3 mm, ik kreeg het hele zaakje, draagarm, fusee en het ringenpakketje letterlijk met ease in een paar seconden goed in positie,
en na de pen erin te hebben geslagen was de speling er nog steeds als vanouds, geen klemming daardoor dus.
En toch zit de fusee muurvast!! Met de blote hand amper in beweging te krijgen.
Dat kan naar mijn idee maar 2 oorzaken hebben:
Of de pen klemt in de bussen omdat ze te krap zijn of door viezigheid, beide kan ik in mijn geval uitsluiten voor 100%,
of de fusee is ontzet waardoor de bussen niet meer exact op één lijn liggen.
Bij de eerste fuseepen was alles ok, het gaat hier voor de duidelijk om de tweede.
Bij de eerste heb ik de pen proefgepast zonder draagarm en het paste en draaide als een zonnetje.
De ringen waren een tikkie te dik en het kostte dan ook meer moeite om het zaakje in elkaar te krijgen maar fussee nr.1 draait toch netjes.
te weinig speling tussen draagarm en fusee is niet zo erg, die slijt er wel in.
Dat proefpassen heb ik bij de 2e fusee niet gedaan en terugdenkend draaide het zaakje nog prima toen de pen bij het inslaan de 2e bus nog niet had bereikt.
Ik heb heel sterk het vermoeden dat ik of de boel zelf heb ontzet, of dat de bussen bij voorbaat al niet op één lijn lagen omdat de fusee simpelweg krom is.
Dat hoeft maar een ietsie te zijn en de poppen zijn al een het dansen.
Ik heb dat met mijn stomme hoofd niet van te voren gechecked en het zaakje gaat dus weer uit elkaar want op inslijten ga ik het niet aan laten komen.
Is de pen eruit, dan zal wel blijken of het inderdaad het niet in lijn liggen van de bussen is geweest.
Fuseepennenset:
Ik heb besloten om een officiele set aan te schaffen voordat ik verder ga om te voorkomen dat de boel nog verder beschadigt, al heb ik het voorgevoel dat ik sowieso naar een andere 2e hands fusee zal moeten uitkijken.
Bovendien slaat dat een stuk makkelijker en in verhouding vallen de kosten wel mee:
38 britse ponden, dat is tegenwoordig ongeveer 42 euro, dan heb je een 5-delige set.
Ik kan zoiets alleen in Engeland vinden dus ergens in de eerste helft van september krijg ik het zaakje toegestuurd.
Samen met Lumenition electronische ontsteking maar dat is weer een ander verhaal.
Wordt vervolgd...
Bij het zoeken naar een nuttige tip over het muurvast zitten van een fusee, in mijn specifieke geval, na het monteren van de pen kon ik helaas niets vinden en ik las daarbij een aantal zaken die naar mijn idee wel wat aandacht verdienen:
- het onderste smeergat in een pen
- het stofkapje
- komt klemzitten nou door te dikke vulringen?
- de vrieskistmethode
Het onderste smeergat:
Deze zit niet voor het gat van de smeernippel, ook niet als hij precies op de goede plek zit.
De smeernippel zit precies ter hoogte van de holle ruimte tussen de onderkant van de pen en de bovenkant van het schroefkapje.
Het verschil in hoogte van de gaatjes in pennen aan de onderkant is omdat de onderste bus langer is zodat het ingespoten vet beter wordt verdeeld.
Het kapje:
Spuit je het vet naar binnen en lekt het via het afdekkapje bovenop weer naar buiten, dan spuit je alleen vet van onder naar boven door de pen en bereikt het niet het contactvlak tussen de bussen en pen.
Sluiten de kapjes goed af, dan kan het vet maar één kant op: Via de pengaten en de bussen richting de draaipunten.
Alleen dan worden de draaipunten goed gesmeerd en gaan de pennen lang mee.
Persoonlijk vind ik de "wat kan het schelen" houding die ik lees wat betreft lekkende kapjes erg laks, het is vragen om problemen en dat soort 'tips' horen niet thuis op dit forum vind ik.
In dat geval kan je de vetspuit net zo goed laten liggen.
Het kapje is bol en is het is bedoeling dat je het plat slaat, of althans platter, zodat het kapje zichzelf tegen de binnenwand van de fusee aandrukt en het beter afdicht.
Lekt er dan nog vet langs, dan wordt het tijd voor opvullen.
Vrieskistmethode:
Voordat ik begon aan de klus las ik de tip over het in de vriezer leggen van de pennen.
Het blijkt, bij mij in ieder geval, dat dat weinig zin heeft gehad.
Vanaf de seconde dat de pennen uit het vriesvak waren begonnen ze te beslaan.
het vocht in de lucht sloeg als rijp neer op het staal van -18 C, en binnen een halve minuut was er een laagje gevormd waar en krabber aan te pas moest komen.
Helemaal krijg je het er niet af, en omdat water me uit den boze lijkt besloot ik de boel te laten ontdooien en het eraf te vegen.
Na een paar minuten, het ging snel, zaten er dikke druppels water op en later bleek dat het inslaan zoveel tijd in beslag neemt dat de pen, ook door het contact met de draagarm, inmiddels kamertemperatuur weer had aangenomen.
De volgende keer sla ik dit dus over.
Met een brander de draagarm verhitten is een andere optie alleen zag ik in gedachten mijn verse laag owatrol met daaroverheen hammerite letterlijk in vlammen op gaan,
Alleen rammen dus maar.
En dan het heikele item: vastzitten
Ik las dat menigeen last heeft van te dikke vulringen waardoor een fusee zo klem zit dat hij niet of moeilijk draait.
Het blijkt nu dat klemzitten niet iets te maken hoeft te hebben met te weinig speling door te dikke ringen!
Bij mij is de speling namelijk ok, +- 0,3 mm, ik kreeg het hele zaakje, draagarm, fusee en het ringenpakketje letterlijk met ease in een paar seconden goed in positie,
en na de pen erin te hebben geslagen was de speling er nog steeds als vanouds, geen klemming daardoor dus.
En toch zit de fusee muurvast!! Met de blote hand amper in beweging te krijgen.
Dat kan naar mijn idee maar 2 oorzaken hebben:
Of de pen klemt in de bussen omdat ze te krap zijn of door viezigheid, beide kan ik in mijn geval uitsluiten voor 100%,
of de fusee is ontzet waardoor de bussen niet meer exact op één lijn liggen.
Bij de eerste fuseepen was alles ok, het gaat hier voor de duidelijk om de tweede.
Bij de eerste heb ik de pen proefgepast zonder draagarm en het paste en draaide als een zonnetje.
De ringen waren een tikkie te dik en het kostte dan ook meer moeite om het zaakje in elkaar te krijgen maar fussee nr.1 draait toch netjes.
te weinig speling tussen draagarm en fusee is niet zo erg, die slijt er wel in.
Dat proefpassen heb ik bij de 2e fusee niet gedaan en terugdenkend draaide het zaakje nog prima toen de pen bij het inslaan de 2e bus nog niet had bereikt.
Ik heb heel sterk het vermoeden dat ik of de boel zelf heb ontzet, of dat de bussen bij voorbaat al niet op één lijn lagen omdat de fusee simpelweg krom is.
Dat hoeft maar een ietsie te zijn en de poppen zijn al een het dansen.
Ik heb dat met mijn stomme hoofd niet van te voren gechecked en het zaakje gaat dus weer uit elkaar want op inslijten ga ik het niet aan laten komen.
Is de pen eruit, dan zal wel blijken of het inderdaad het niet in lijn liggen van de bussen is geweest.
Fuseepennenset:
Ik heb besloten om een officiele set aan te schaffen voordat ik verder ga om te voorkomen dat de boel nog verder beschadigt, al heb ik het voorgevoel dat ik sowieso naar een andere 2e hands fusee zal moeten uitkijken.
Bovendien slaat dat een stuk makkelijker en in verhouding vallen de kosten wel mee:
38 britse ponden, dat is tegenwoordig ongeveer 42 euro, dan heb je een 5-delige set.
Ik kan zoiets alleen in Engeland vinden dus ergens in de eerste helft van september krijg ik het zaakje toegestuurd.
Samen met Lumenition electronische ontsteking maar dat is weer een ander verhaal.
Wordt vervolgd...