vreemd geluid versnellingsbak

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
martin2cv2cv
Beginner
Beginner

vreemd geluid versnellingsbak

Bericht door martin2cv2cv » za 5 sep, 2009 01:13

Beste mensen,
Net terug vanuit Spanje in mijn Acadiane. Op de terugweg in de buurt van Lyon, ineens af en toe een heel vreemd geluid uit het versnellingsbak. Het klinkt alsof er iets is afgebroken in de bak, heel raar geluid, niet constant maar vooral merkbaar in zijn eerste drie versnellingen. 4 gaat prima.
Olie in bak is een maand geleden vervangen. Onderweg op een aire gestopt en vastgesteld dat er voldoende olie in de bak zit. Koppeling is ook vrij nieuw.
Uiteindelijk wel Rotterdam gehaald, maar leuk is anders.
Weet iemand iemand soms raad?
Heel graag en alvast bedankt
Martin

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » za 5 sep, 2009 08:18

Wat voor olie heb je erin gedaan, want de moderne olieen zijn te goed voor de versnellingsbak van een A-type en zorgen dus voor problemen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » za 5 sep, 2009 09:11

is je versnellingsbak vervangen of gereviseerd? In het eerste geval lijkt het mij logisch dat er wat kan gebeuren met je bak, leeftijd zal bejaard zijn en de km stand onbekend. Misschien tijd om je bak te laten reviseren. ;)

TB
Moderator

Bericht door TB » za 5 sep, 2009 11:20

Zou zomaar een lagertje of een tandwiel kunnen zijn dat is beschadigd. Daar kom je maar op 1 manier achter: bak eruit.

Je moet versnellingsbakolie gebruik met de toevoeging EP (extra pressure). Kroon heeft dit in het assortiment.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » za 5 sep, 2009 16:58

en hij mag geen chloor bevatten, daardoor vreten je bronzen lagers weg.
diverse Citroens, wat anders.

martin2cv2cv
Beginner
Beginner

Bericht door martin2cv2cv » za 5 sep, 2009 17:54

Gracias muchachos -- de bak zal er dus gewoon uit moeten? Heb geen idee of de bak al ooit is gereviseerd, heb de auto nu knap een jaar.
(127 000 km op de klok -- motor is wel ongeveer 30 000 km geleden gereviseerd.)
Nog een laatste vraag: zou je de door de bovenste plaat van de versnellingsbak te verwijderen wellicht iets kunnen zien? Ik bedoel als er iets afgebroken is of zo? En dan nog een allerlaatste vraag: als ik de bak zou vervangen, moet de nieuwe bak per se ook van een Acadiane zijn, of kun je er ook een bak van een 2cv 6 aan monteren? Uw aller reacties worden zeer gewaardeerd! M

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » ma 7 sep, 2009 10:14

je het kans dat je wat wat ziet als je de bovendeksel erafhaald, maar waarschijnlijk niet, dan zitten de schakelstangen in de weg om echt wat te kunnen zien. je zou ook de olie af kunnen laten en kijken of er ijzervijlsel/stukjes aan de magneet van de aftapplug zitten, zo ja, andere bak erin.

eendenbak (met schijfremmen) kan er zo in, is alleen wel een kortere overbrenging, maar voor een ACA kan dat eigenlijk geen kwaad, die heeft het toch al moeilijk met wind tegen.

greetzzzzzzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 7 sep, 2009 10:35

Ik heb problemen met de bak van de Dyane. Alleen in zijn 2 knettert hij maar hij gaat er prima in en uit. De bak schakelt goed verder.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

martin2cv2cv
Beginner
Beginner

Bericht door martin2cv2cv » ma 7 sep, 2009 14:42

Ik ben lid van het Ei in Rotterdam, ik zal aanstaande zaterdag daarnaartoe gaan, misschien kan iemand door gewoon te luisteren erachter komen waar het aan ligt. Hoop dat ik het haal met dat knarsend, schreeuwend en piepend gevalletje. Jullie in ieder geval allemaal bedankt, M

Plaats reactie