Het originele Chassis
Het originele Chassis
Ik heb in 1988 een 2,5 jaar oude charleston gekocht (de grijze versie) bij de Citroen dealer. (Bouwjaar is dus 1985.)
De auto was van een medewerkster van de desbetreffende Citroendealer geweest, zodoende was vanaf de eerste dag de auto goed behandeld tegen roest.
De zwakke plekken waren natuurlijk goed bekend en zijn extra beschermd door veel tectyl, geen rubbermatten, er is nooit een druppel water naar binnen gelekt etc etc.
Ik heb de auto gebruikt tot 1994 daarna is hij af en toe uit de stalling geweest maar niet meer voor dagelijks gebruik.
Vandaag ben ik voor het eerst sinds 10 jaar (!) weer bij mijn eendje geweest.
Ik was echt stomverbaasd over de goede staat waarin ze verkeert!
Met name het chassis, het ziet er gewoon keurig uit.
Heb ik nou gewoon mazzel, of zijn er nog meer eenden die met het eerste originele chassis rondrijden?? (Zonder dat er heel erg veel aan gelast is.)
Ik ga mijn eend weer in topconditie brengen het komende winterseizoen en dan vanaf het voorjaar weer genieten!!
Maar mijn vraag is dus:
"Wie rijdt er nog rond met het eerste chassis?"
De auto was van een medewerkster van de desbetreffende Citroendealer geweest, zodoende was vanaf de eerste dag de auto goed behandeld tegen roest.
De zwakke plekken waren natuurlijk goed bekend en zijn extra beschermd door veel tectyl, geen rubbermatten, er is nooit een druppel water naar binnen gelekt etc etc.
Ik heb de auto gebruikt tot 1994 daarna is hij af en toe uit de stalling geweest maar niet meer voor dagelijks gebruik.
Vandaag ben ik voor het eerst sinds 10 jaar (!) weer bij mijn eendje geweest.
Ik was echt stomverbaasd over de goede staat waarin ze verkeert!
Met name het chassis, het ziet er gewoon keurig uit.
Heb ik nou gewoon mazzel, of zijn er nog meer eenden die met het eerste originele chassis rondrijden?? (Zonder dat er heel erg veel aan gelast is.)
Ik ga mijn eend weer in topconditie brengen het komende winterseizoen en dan vanaf het voorjaar weer genieten!!
Maar mijn vraag is dus:
"Wie rijdt er nog rond met het eerste chassis?"
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
Mijn transat uit 1983 heeft ook nog het orginele chassis.
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
Mijn Charleston van 1986 (in 1996 uit Frankrijk gehaald) heeft in 2002 een chassiswissel gehad, en rijdt nu rond met een stevig gegalvaniseerd chassis. De rest (dorpels, bodem, voetenbak etc) is nog origineel en hard.
Mijn Dyane uit 1982 heeft nog het originele chassis, alleen aan de achterpoten is (professioneel) gelast.
Mijn Dyane uit 1982 heeft nog het originele chassis, alleen aan de achterpoten is (professioneel) gelast.
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991
-
- Veelvuldig poster
- Michiel van G.
- Heavy user
- Contacteer:
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
- echte eendrijder
- Regelmatige poster
Mijn eend uit 1986 heeft ook nog het orginele chassis, maar is wel een x gelast.
Mijn vorige eend uit 1974 heeft ook nog het orginele chassis en is nog nooit aan gelast, terwijl de eend voor dat ik m kocht al een paar jaar buiten heeft gestaan in weer en wind.
Dus echt, het plaatwerk, met name het chassis van eenden tot midden jaren 70 was echt veel beter.
Een kennis van mij hadden in '90 een nieuwe eend gekocht (de laatste zo'n beetje) en moest voor de eerste keuring, dus 3 jaar later al een nieuw chassis hebben.
Deze eend kwam bij de citroen dealer vandaan. Gelukkig voor hen hadden ze wel garantie, dus is er een nieuwe ondergekomen.
Mijn vorige eend uit 1974 heeft ook nog het orginele chassis en is nog nooit aan gelast, terwijl de eend voor dat ik m kocht al een paar jaar buiten heeft gestaan in weer en wind.
Dus echt, het plaatwerk, met name het chassis van eenden tot midden jaren 70 was echt veel beter.
Een kennis van mij hadden in '90 een nieuwe eend gekocht (de laatste zo'n beetje) en moest voor de eerste keuring, dus 3 jaar later al een nieuw chassis hebben.
Deze eend kwam bij de citroen dealer vandaan. Gelukkig voor hen hadden ze wel garantie, dus is er een nieuwe ondergekomen.
- André Post
- Heavy user
In de jaren '80 was Citroën volgens mij de eend al echt aan het uitfaseren.
Er werd lijkt het geen cent meer aan de afwerking besteed dan strikt noodzakelijk voor een acceptabel uiterlijk.
En dan is uitgebreide roestwering wel één van de eerste dingen, dat merk je pas later.
In die tijd kregen al veel auto's roestwering van uit de fabriek, een must na de vreslijke roestproblemen die veel merken hadden in de jaren '70.
Veel auto's haalden de 7 jaar niet.
Is zo'n auto toen fatsoenlijk getectyleerd en ook met mate gebruikt tijdens de wintermaanden heeft dat duidelijk resultaat na 20 jaar.
Er werd lijkt het geen cent meer aan de afwerking besteed dan strikt noodzakelijk voor een acceptabel uiterlijk.
En dan is uitgebreide roestwering wel één van de eerste dingen, dat merk je pas later.
In die tijd kregen al veel auto's roestwering van uit de fabriek, een must na de vreslijke roestproblemen die veel merken hadden in de jaren '70.
Veel auto's haalden de 7 jaar niet.
Is zo'n auto toen fatsoenlijk getectyleerd en ook met mate gebruikt tijdens de wintermaanden heeft dat duidelijk resultaat na 20 jaar.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.