Het originele Chassis

Reparaties, modificaties en onderhoud
Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Het originele Chassis

Bericht door David » di 8 sep, 2009 23:46

Ik heb in 1988 een 2,5 jaar oude charleston gekocht (de grijze versie) bij de Citroen dealer. (Bouwjaar is dus 1985.)
De auto was van een medewerkster van de desbetreffende Citroendealer geweest, zodoende was vanaf de eerste dag de auto goed behandeld tegen roest.
De zwakke plekken waren natuurlijk goed bekend en zijn extra beschermd door veel tectyl, geen rubbermatten, er is nooit een druppel water naar binnen gelekt etc etc.

Ik heb de auto gebruikt tot 1994 daarna is hij af en toe uit de stalling geweest maar niet meer voor dagelijks gebruik.
Vandaag ben ik voor het eerst sinds 10 jaar (!) weer bij mijn eendje geweest. :D :D :D
Ik was echt stomverbaasd over de goede staat waarin ze verkeert!
Met name het chassis, het ziet er gewoon keurig uit. :lol:

Heb ik nou gewoon mazzel, of zijn er nog meer eenden die met het eerste originele chassis rondrijden?? (Zonder dat er heel erg veel aan gelast is.)

Ik ga mijn eend weer in topconditie brengen het komende winterseizoen en dan vanaf het voorjaar weer genieten!!

Maar mijn vraag is dus:
"Wie rijdt er nog rond met het eerste chassis?" :?:

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4987
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 9 sep, 2009 00:39

mijn 57er heeft ook nog zijn eerste chassis. Op een paar deuken door landbouw gebruik na nog in een prima staat. ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 9 sep, 2009 01:34

Dat verbaast mij niet.
De eenden van voor 70 waren over het algemeen nog beter behandeld tegen roest.
Althans de chassis. Voorzover ik weet stonden ze in de menie o.i.d.

Maar daar zullen eventuele EEEC leden wel meer over kunnen vertellen.

greetz David

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » wo 9 sep, 2009 08:00

Mijn transat uit 1983 heeft ook nog het orginele chassis.
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Charly » wo 9 sep, 2009 08:36

Mijn Charleston van 1986 (in 1996 uit Frankrijk gehaald) heeft in 2002 een chassiswissel gehad, en rijdt nu rond met een stevig gegalvaniseerd chassis. De rest (dorpels, bodem, voetenbak etc) is nog origineel en hard.
Mijn Dyane uit 1982 heeft nog het originele chassis, alleen aan de achterpoten is (professioneel) gelast.
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » wo 9 sep, 2009 09:00

Mijn Ami-6 uit '68 heeft nog orgineel chassis, Starship Frunobulax Reloaded niet, die heeft in 2001 een nieuw orgineel citroenchassis gekregen.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2664
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 9 sep, 2009 09:55

Mijn dyane uit '77 heeft ook nog z'n originele Chassis.
Ongelast. En in de toekomst is dat ook niet nodig.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » wo 9 sep, 2009 10:34

Mijn ´83 eend heeft ook nog haar orginele chassis alleen bodemplaat linksvoor is onlangs vervangen.
Citroen 2cv6 special 1986

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » wo 9 sep, 2009 10:57

Mijn burton heeft wel een nieuw chassis in 2004 gekregen en mijn dyane uit 1981 heeft nog zijn originele chassis ongelast maar wel anti-roest behandeld.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Gebruikersavatar
echte eendrijder
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 13:30
Locatie: nieuw weerdinge Drenthe

Bericht door echte eendrijder » wo 9 sep, 2009 12:25

Mijn eend uit 1986 heeft ook nog het orginele chassis, maar is wel een x gelast. :?
Mijn vorige eend uit 1974 heeft ook nog het orginele chassis en is nog nooit aan gelast, terwijl de eend voor dat ik m kocht al een paar jaar buiten heeft gestaan in weer en wind. :lol:
Dus echt, het plaatwerk, met name het chassis van eenden tot midden jaren 70 was echt veel beter.
Een kennis van mij hadden in '90 een nieuwe eend gekocht (de laatste zo'n beetje) en moest voor de eerste keuring, dus 3 jaar later al een nieuw chassis hebben.
Deze eend kwam bij de citroen dealer vandaan. Gelukkig voor hen hadden ze wel garantie, dus is er een nieuwe ondergekomen. :D

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 3 mei, 2006 20:11
Locatie: Delft

Bericht door Steffan » wo 9 sep, 2009 12:32

Mijn eend (bouwjaar 1983) heeft denk ik al zijn 3de chassis :lol: begin 2007 heb ik het chassis vervangen, en toen had ik problemen met het chassisnummer want die was in het rotte chassis al niet origineel ingeslagen
dus daarom denk ik dat mijn eend al een 3de chassis heeft!

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » wo 9 sep, 2009 12:35

Mijn Dyane 6 van 1968 heeft ook nog het orginele chassis

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1513
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » wo 9 sep, 2009 12:46

De mijne ook. Voorlopig is er nog niet aan gelast :wink:



Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 9 sep, 2009 12:51

In de jaren '80 was Citroën volgens mij de eend al echt aan het uitfaseren.
Er werd lijkt het geen cent meer aan de afwerking besteed dan strikt noodzakelijk voor een acceptabel uiterlijk.
En dan is uitgebreide roestwering wel één van de eerste dingen, dat merk je pas later.
In die tijd kregen al veel auto's roestwering van uit de fabriek, een must na de vreslijke roestproblemen die veel merken hadden in de jaren '70.
Veel auto's haalden de 7 jaar niet.
Is zo'n auto toen fatsoenlijk getectyleerd en ook met mate gebruikt tijdens de wintermaanden heeft dat duidelijk resultaat na 20 jaar.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » wo 9 sep, 2009 13:12

Mijn eend uit '86 heeft in '95 (dus na 9 jaar) en nieuw chassis gehad.
Eend voor allen, allen voor eend..

Plaats reactie