Pagina 1 van 2

Het originele Chassis

Geplaatst: di 8 sep, 2009 23:46
door David
Ik heb in 1988 een 2,5 jaar oude charleston gekocht (de grijze versie) bij de Citroen dealer. (Bouwjaar is dus 1985.)
De auto was van een medewerkster van de desbetreffende Citroendealer geweest, zodoende was vanaf de eerste dag de auto goed behandeld tegen roest.
De zwakke plekken waren natuurlijk goed bekend en zijn extra beschermd door veel tectyl, geen rubbermatten, er is nooit een druppel water naar binnen gelekt etc etc.

Ik heb de auto gebruikt tot 1994 daarna is hij af en toe uit de stalling geweest maar niet meer voor dagelijks gebruik.
Vandaag ben ik voor het eerst sinds 10 jaar (!) weer bij mijn eendje geweest. :D :D :D
Ik was echt stomverbaasd over de goede staat waarin ze verkeert!
Met name het chassis, het ziet er gewoon keurig uit. :lol:

Heb ik nou gewoon mazzel, of zijn er nog meer eenden die met het eerste originele chassis rondrijden?? (Zonder dat er heel erg veel aan gelast is.)

Ik ga mijn eend weer in topconditie brengen het komende winterseizoen en dan vanaf het voorjaar weer genieten!!

Maar mijn vraag is dus:
"Wie rijdt er nog rond met het eerste chassis?" :?:

Geplaatst: wo 9 sep, 2009 00:39
door AZL57
mijn 57er heeft ook nog zijn eerste chassis. Op een paar deuken door landbouw gebruik na nog in een prima staat. ;-)

Geplaatst: wo 9 sep, 2009 01:34
door David
Dat verbaast mij niet.
De eenden van voor 70 waren over het algemeen nog beter behandeld tegen roest.
Althans de chassis. Voorzover ik weet stonden ze in de menie o.i.d.

Maar daar zullen eventuele EEEC leden wel meer over kunnen vertellen.

greetz David

Geplaatst: wo 9 sep, 2009 08:00
door Nicky
Mijn transat uit 1983 heeft ook nog het orginele chassis.

Geplaatst: wo 9 sep, 2009 08:36
door Charly
Mijn Charleston van 1986 (in 1996 uit Frankrijk gehaald) heeft in 2002 een chassiswissel gehad, en rijdt nu rond met een stevig gegalvaniseerd chassis. De rest (dorpels, bodem, voetenbak etc) is nog origineel en hard.
Mijn Dyane uit 1982 heeft nog het originele chassis, alleen aan de achterpoten is (professioneel) gelast.

Geplaatst: wo 9 sep, 2009 09:00
door Captain Krimson
Mijn Ami-6 uit '68 heeft nog orgineel chassis, Starship Frunobulax Reloaded niet, die heeft in 2001 een nieuw orgineel citroenchassis gekregen.

Geplaatst: wo 9 sep, 2009 09:55
door Michiel van G.
Mijn dyane uit '77 heeft ook nog z'n originele Chassis.
Ongelast. En in de toekomst is dat ook niet nodig.

Geplaatst: wo 9 sep, 2009 10:34
door 2cvmaarten
Mijn ´83 eend heeft ook nog haar orginele chassis alleen bodemplaat linksvoor is onlangs vervangen.

Geplaatst: wo 9 sep, 2009 10:57
door BasvanEerden
Mijn burton heeft wel een nieuw chassis in 2004 gekregen en mijn dyane uit 1981 heeft nog zijn originele chassis ongelast maar wel anti-roest behandeld.

Geplaatst: wo 9 sep, 2009 12:25
door echte eendrijder
Mijn eend uit 1986 heeft ook nog het orginele chassis, maar is wel een x gelast. :?
Mijn vorige eend uit 1974 heeft ook nog het orginele chassis en is nog nooit aan gelast, terwijl de eend voor dat ik m kocht al een paar jaar buiten heeft gestaan in weer en wind. :lol:
Dus echt, het plaatwerk, met name het chassis van eenden tot midden jaren 70 was echt veel beter.
Een kennis van mij hadden in '90 een nieuwe eend gekocht (de laatste zo'n beetje) en moest voor de eerste keuring, dus 3 jaar later al een nieuw chassis hebben.
Deze eend kwam bij de citroen dealer vandaan. Gelukkig voor hen hadden ze wel garantie, dus is er een nieuwe ondergekomen. :D

Geplaatst: wo 9 sep, 2009 12:32
door Steffan
Mijn eend (bouwjaar 1983) heeft denk ik al zijn 3de chassis :lol: begin 2007 heb ik het chassis vervangen, en toen had ik problemen met het chassisnummer want die was in het rotte chassis al niet origineel ingeslagen
dus daarom denk ik dat mijn eend al een 3de chassis heeft!

Geplaatst: wo 9 sep, 2009 12:35
door TimVS
Mijn Dyane 6 van 1968 heeft ook nog het orginele chassis

Geplaatst: wo 9 sep, 2009 12:46
door Yannick
De mijne ook. Voorlopig is er nog niet aan gelast :wink:



Yannick

Geplaatst: wo 9 sep, 2009 12:51
door André Post
In de jaren '80 was Citroën volgens mij de eend al echt aan het uitfaseren.
Er werd lijkt het geen cent meer aan de afwerking besteed dan strikt noodzakelijk voor een acceptabel uiterlijk.
En dan is uitgebreide roestwering wel één van de eerste dingen, dat merk je pas later.
In die tijd kregen al veel auto's roestwering van uit de fabriek, een must na de vreslijke roestproblemen die veel merken hadden in de jaren '70.
Veel auto's haalden de 7 jaar niet.
Is zo'n auto toen fatsoenlijk getectyleerd en ook met mate gebruikt tijdens de wintermaanden heeft dat duidelijk resultaat na 20 jaar.

Geplaatst: wo 9 sep, 2009 13:12
door Willem2
Mijn eend uit '86 heeft in '95 (dus na 9 jaar) en nieuw chassis gehad.