Erasmo's galvabak
Geplaatst: do 17 sep, 2009 20:48
Hallo allemaal,
Dit topic is gaat over de verbouwing van mijn 2CV Special uit 1986 naar een ode aan de 2CV Sahara.
Het slachtoffer:
Een 2CV Special uit 1986, chassis, koets en eigenlijk alles wat er maar te verzinken valt is verzonken. Een mooi hard eendje om mee te beginnen dus.
Waarom de Sahara?
Ik ben al mijn hele leven een Citrofiel geweest, maar de laatste jaren begon ik steeds meer waardering te krijgen voor de 2CV. M’n eerste auto werd dan ook een goedkope Charleston uit 1985, heb er een half jaar in rond gereden en een ontzettend leuke tijd gehad.
Het originele plan was om de Charleston te restaureren en te verzinken, maar helaas bleek dat prijziger te zijn dan een andere eend te kopen die al gerestaureerd en verzonken was.
De Charleston staat dus nu ook te koop en in plaats ervan is er nu de Special gekomen.
Jammer van de Charleston, maar ik heb wel ontzettend veel plezier aan haar gehad en dankzij haar weet ik ook dat de 2CV mijn type auto is.
Wel leuk, zo’n verzonken eend maar er zit geen enkel persoonlijk tintje aan. Ik heb er een tijdje over nagedacht en een aantal opties overwogen, van het terugbrengen tot origineel tot een overdreven hippie-eend. Toen toevallig op de site van Jeroen Cats een stukje over de 2CV Sahara gelezen en ik wist gelijk, dit is het.
Ok, en wat ga je er precies van maken dan?
Ik probeer in grote lijnen het 2CV Sahara concept over te nemen met hier en daar mijn eigen invulling;
Het chassis wordt op verschillende plekken verstevigd
De assen worden verbeterd
Er komen grotere wielen onder(waarschijnlijk GSA)
De benzinetank wordt (misschien) vervangen
De koets wordt op verschillende plaatsen versterkt
Er komt een rolkooi in
De wielkasten worden aangepast
De vering wordt aangepast
Er komt een motorkap met reservewiel op
De bumpers worden vervangen
De lampen worden beschermd met gaas en er komen extra ver- en breedstralers
En last but not least, er komt achter een extra elektrische motor
Een groot gedeelte van de veranderingen hierboven komt van de site van Jeroen Cats.
Een elektrische motor?
Jup, ik kies bewust voor een elektrische motor ipv nog een 6-je achterin. De achterste motor gaat niet alleen als hulpmotor gebruikt worden maar ik wil er ook tot een 30-40 kmp/u puur elektrisch mee gaan rijden, voor in de file of in de stad en thuis kan ze dan weer aan het stopcontact. Ook wil ik op het achterklepje een zonnepaneel.
De planning
Het project gaat in 3 fases plaatsvinden:
1e fase:
Ik werk bij de Koninklijke Marine en ben tot het einde van dit jaar varende, ik hoop in deze periode zoveel mogelijk uit te zoeken zodat ik bij thuiskomst gelijk aan de slag kan.
2e fase:
Het verstevigen van de auto.
3e fase:
Het inbouwen van de elektromotor.
Nog uit te zoeken:
- Wat is beter, de huidige assen verstevigen of Mehari/Acadiane assen aanschaffen Wordt waarschijnlijk een chassiswissel met een verschuur/wheels chassis
- Kan de huidige benzinetank blijven
- Hoe moet de motorkap precies worden, en is er eventueel een soort van kap te maken ivm. luchtweerstand
- Wat voor motor/accu is geschikt
- Hoe drijft deze de achteras aan
- Hoe gaan de beide motoren samenwerken
- Hoe kan er op 1 van beide motoren worden gereden
- Waar haal ik een exemplaar van ‘Ici commence l’aventure’ vandaan
Nog veel uit te zoeken, voorlopig is het nog enkel een hersenspinsel maar we gaan wel zien wat het wordt! [/b]
Dit topic is gaat over de verbouwing van mijn 2CV Special uit 1986 naar een ode aan de 2CV Sahara.
Het slachtoffer:
Een 2CV Special uit 1986, chassis, koets en eigenlijk alles wat er maar te verzinken valt is verzonken. Een mooi hard eendje om mee te beginnen dus.
Waarom de Sahara?
Ik ben al mijn hele leven een Citrofiel geweest, maar de laatste jaren begon ik steeds meer waardering te krijgen voor de 2CV. M’n eerste auto werd dan ook een goedkope Charleston uit 1985, heb er een half jaar in rond gereden en een ontzettend leuke tijd gehad.
Het originele plan was om de Charleston te restaureren en te verzinken, maar helaas bleek dat prijziger te zijn dan een andere eend te kopen die al gerestaureerd en verzonken was.
De Charleston staat dus nu ook te koop en in plaats ervan is er nu de Special gekomen.
Jammer van de Charleston, maar ik heb wel ontzettend veel plezier aan haar gehad en dankzij haar weet ik ook dat de 2CV mijn type auto is.
Wel leuk, zo’n verzonken eend maar er zit geen enkel persoonlijk tintje aan. Ik heb er een tijdje over nagedacht en een aantal opties overwogen, van het terugbrengen tot origineel tot een overdreven hippie-eend. Toen toevallig op de site van Jeroen Cats een stukje over de 2CV Sahara gelezen en ik wist gelijk, dit is het.
Ok, en wat ga je er precies van maken dan?
Ik probeer in grote lijnen het 2CV Sahara concept over te nemen met hier en daar mijn eigen invulling;
Het chassis wordt op verschillende plekken verstevigd
De assen worden verbeterd
Er komen grotere wielen onder(waarschijnlijk GSA)
De benzinetank wordt (misschien) vervangen
De koets wordt op verschillende plaatsen versterkt
Er komt een rolkooi in
De wielkasten worden aangepast
De vering wordt aangepast
Er komt een motorkap met reservewiel op
De bumpers worden vervangen
De lampen worden beschermd met gaas en er komen extra ver- en breedstralers
En last but not least, er komt achter een extra elektrische motor
Een groot gedeelte van de veranderingen hierboven komt van de site van Jeroen Cats.
Een elektrische motor?
Jup, ik kies bewust voor een elektrische motor ipv nog een 6-je achterin. De achterste motor gaat niet alleen als hulpmotor gebruikt worden maar ik wil er ook tot een 30-40 kmp/u puur elektrisch mee gaan rijden, voor in de file of in de stad en thuis kan ze dan weer aan het stopcontact. Ook wil ik op het achterklepje een zonnepaneel.
De planning
Het project gaat in 3 fases plaatsvinden:
1e fase:
Ik werk bij de Koninklijke Marine en ben tot het einde van dit jaar varende, ik hoop in deze periode zoveel mogelijk uit te zoeken zodat ik bij thuiskomst gelijk aan de slag kan.
2e fase:
Het verstevigen van de auto.
3e fase:
Het inbouwen van de elektromotor.
Nog uit te zoeken:
- Wat is beter, de huidige assen verstevigen of Mehari/Acadiane assen aanschaffen Wordt waarschijnlijk een chassiswissel met een verschuur/wheels chassis
- Kan de huidige benzinetank blijven
- Hoe moet de motorkap precies worden, en is er eventueel een soort van kap te maken ivm. luchtweerstand
- Wat voor motor/accu is geschikt
- Hoe drijft deze de achteras aan
- Hoe gaan de beide motoren samenwerken
- Hoe kan er op 1 van beide motoren worden gereden
- Waar haal ik een exemplaar van ‘Ici commence l’aventure’ vandaan
Nog veel uit te zoeken, voorlopig is het nog enkel een hersenspinsel maar we gaan wel zien wat het wordt! [/b]