Raar probleem bij aanzetten

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
2cv6spécial
Gebruiker
Gebruiker

Raar probleem bij aanzetten

Bericht door 2cv6spécial » di 29 sep, 2009 00:54

Sinds ik mijn nieuw contactslot heb heb ik het volgende gemerkt: Ik leg het contact aan en ik start zolang ik wil, de motor slaat niet aan. Echter laat ik de sleutel los(dus niet meer startmotor aanzetten maar wel nog contact) slaat de wagen aan. Mijn conclusie is dus dat hij niet ontsteekt op het moment dat de startmotor draait maar wel met het contact op en dat hij dus net aanslaat bij die laatste slag dat de motor nog maakt op eigen houtje. :? Ik meen dat ik dit vroeger niet had, en nogtans is het nieuwe contactslot een origineel van citroen. Wat kan ik doen zodat dit euvel verholpen is?
In België een geit....In Nederland een eend...In Frankrijk een Deux cheveaux .MAN WA VOOR NEN BEESTENBOEL IS DA IER EIGENLIJK!

Arie Mehari
Beginner
Beginner

Bericht door Arie Mehari » di 29 sep, 2009 08:54

Volgens mij heb je dan 2 stekkers verkeerd aangesloten!

Jeroen-citroen
Moderator

Bericht door Jeroen-citroen » di 29 sep, 2009 09:01

Dit kan ook gebeuren doordat je startmotor net iets teveel stroom pakt om nog een goede vonk te krijgen. Stop je met starten krijg je inene wel een goede vonk en slaat de motor aan.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » di 29 sep, 2009 11:49

eens een andere bobine proberen?
diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » di 29 sep, 2009 11:52

zitten de stekkertjes echt goed en zonder oxidatie aangesloten op je nieuwe contactslot? ik heb dit ook gehad en hierdoor had ik een te hoge spanningsverlies. of je startmotor raakt op idd (of je accu)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 29 sep, 2009 14:29

Zoals Jeroen aangeeft kan ook startmotor gerelateerd zijn, maar zoek eerst eens in slechte massa van de startmotor. Of zoals Dyane-Maniac aangeeft de contactrol geoxideerd.

Bij mij doet hij dit al jaren, maar omdat hij goed start, weet ik gewoon dat ik hem maar 1 keer rond hoef te laten gaan, waarna hij meteen start. En dat met nieuwe accu, geen contactrol (rechstreeks met handschakelaar).

Je kunt dit makkelijk testen, van de accu een rechstreekse plusdraad aan de bobine leggen en dan starten, kijk dan wat er gebeurt. Als je dan nog hetzelfde probleem hebt, dan met de slinger starten. Als de motor dan meteen aanslaat is waarschijnlijk de massa van je startmotor de veroorzaker, of gewoon een slechte accu. Mocht het nou zijn dat je pas ook een nieuwe startmotor gemonteerd hebt, monteer dan eens een oude en kijk wat hij dan doet.

joost2cv
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door joost2cv » di 29 sep, 2009 19:32

De drie keer dat ik bij hetzelfde probleem aanliep waren het verkeerd aangesloten draden bij het contact slot.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » di 29 sep, 2009 21:17

joost2cv schreef:De drie keer dat ik bij hetzelfde probleem aanliep waren het verkeerd aangesloten draden bij het contact slot.
ik geloof je hoor, maar ik pijnig mijn hersens nu hoe je die drie draden op de drie piefjes zo verkeerd kunt aansluiten dat dit euvel optreed?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

HarryS
Beginner
Beginner

Bericht door HarryS » di 29 sep, 2009 21:30

ik heb ooit hetzelfde probleem gehad na een contactslotwissel. Het bleek uiteindelijk een niet fijn werkende (nieuwe) contactrol te zijn. Bij het ver doordraaien van de sleutel naar de startpositie kreeg de ontsteking geen stroom meer. De benzinemeter ook niet, dus daar is het aan te ontdekken.De startmotor ging prima rond, bij het starten moest er alleen even op gelet worden dat de sleutel niet tever doorgedraait werd. Starten ging probleemloos zolang de benzinemeter maar uitsloeg.

deusjefoo
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door deusjefoo » di 29 sep, 2009 23:54

Lijkt mij inderdaad ook een verkeerde contactrol. Zeker wanneer hij het eerst wel goed deed.
Officiele eigenaar van een deusjefoo

2cv6spécial
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door 2cv6spécial » do 1 okt, 2009 22:58

Hmm, nu ligt de boel sinds gisteren wel weer volledig uit elkaar om de onderdelen los naar de carosserie te doen, toch besloten voor een 100% perfect restauratie te gaan :)
Mijn vorig contactslot zat ineens vast dus moest ik wel vervangen. Binnen 3 weken zit de boel normaal weer samen en ga ik controleren als het euvel verholpen is door rechtstreeks met een eigen schakelaar te starten. Moest dit het niet zijn even verder zoeken. Ook heb ik een vaag druppeltje olie gevonden onder de bobine dus meteen maar een nieuwe gekocht :D
In België een geit....In Nederland een eend...In Frankrijk een Deux cheveaux .MAN WA VOOR NEN BEESTENBOEL IS DA IER EIGENLIJK!

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » vr 2 okt, 2009 06:55

Dat niet goed werken van een (nieuwe) contact rol is te meten. Als je de sleutel helemaal doordraait (starten dus) en de spanning naar de bobine valt weg dan krijg je geen vonk. Valt de spanning niet weg dan ligt het ergens anders aan. Maar je kan ook zoals eerder geschreven een draad van de accu naar de bobine trekken. Die moet je niet te lang aangesloten houden want dan wordt je bobine te warm als de motor niet draait.

arjan vd laan
Beginner
Beginner

Bericht door arjan vd laan » zo 11 okt, 2009 14:28

Ik heb een ander probleem. Mijn bobine wordt warm tijdens het rijden waardoor ik na het afzetten van de motor niet meer kan starten (totdat de bobine is afgekoeld). Bij de reserve bobine gebeurt hetzelfde dus het komt niet door een versleten bobine lijkt mij. Ik heb 123 ontsteking dus daar kan het ook niet aan liggen. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door AK350 » zo 11 okt, 2009 16:29

arjan vd laan schreef:Ik heb een ander probleem. Mijn bobine wordt warm tijdens het rijden waardoor ik na het afzetten van de motor niet meer kan starten (totdat de bobine is afgekoeld). Bij de reserve bobine gebeurt hetzelfde dus het komt niet door een versleten bobine lijkt mij. Ik heb 123 ontsteking dus daar kan het ook niet aan liggen. Weet iemand waar dit aan kan liggen?
(Eigenlijk hoort dit in een nieuw topic).. Klink toch als een boubine probleem, gebruik je oude boubines of heb je nieuwe gekocht?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

arjan vd laan
Beginner
Beginner

bobine

Bericht door arjan vd laan » di 13 okt, 2009 20:38

Ik heb een gebruikte bobine en een nieuwe. Het gebeurt bij beide bobines.

Plaats reactie