Benzinefilter

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Benzinefilter

Bericht door Kulio » di 6 okt, 2009 10:41

In mijn Dyane zit een extern benzinefilter. Of liever gezegd daar zat een filter tussen de benzinepomp en de carbu. Ik heb hem daar weggehaald omdat men mij adviseerde dat het ding daar niets doet en zelfs problemen kan veroorzaken.

Er werd verteld dat als je een extern filter plaatst dat die voor de benzinepomp moet komen, dus onder de auto, in mijn geval bij het linker voorwiel. Maar daar wil ik geen hard plastic filter plaatsen want als die defect gaat door steenslag e.d. loopt de tank leeg.

Is een extern filter wel nodig? Wat zijn de oplossingen? Gewoon geen extern filter plaatsen of een metalen filter voor de pomp installeren?

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 6 okt, 2009 11:15

tsja als je tank geraakt wordt door een steen loopt ie ook leeg. ik rij iig wel rond met een extern filter op die plek (een beetje in het randje van het chassis zeg maar) en kan iedereen dit aanraden. maar ach suit yourself natuurlijk.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » di 6 okt, 2009 12:04

ik ken veel eenden, ook die off road rijden, die voor de pomp een plastic filter hebben. Ik heb nog niet gehoord van een filter dat stukging.



Maar ja, voor alles is een eerste keer natuurlijk :wink:


Ik zou gewoon een plastic filter beneden monteren.

groetjes Captain Krimson

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5191
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 6 okt, 2009 13:00

Mijn filter ging inwendig kapot ook leuk ;-)
Maar inderdaad nog nooit een lek door een filter gehad, je kunt hem net binnen het spatbord leggen achter de klem dan zit ie voor de pomp en niet in een "gevaarlijke " zone..
diverse Citroens, wat anders.

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 171
Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01

Bericht door Martijn, Arnhem » di 6 okt, 2009 15:13

Ik heb het filtertje ook gewoon onder de auto bij linker voorwiel zitten hoor.
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1924
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » di 6 okt, 2009 17:58

Wanneer moet je het filter eigenlijk vervangen of doen jullie dat nooit?
Schultenbräu das ist mein Bier !

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » di 6 okt, 2009 19:49

Met alle respect voor iedereen die gereageerd heeft heb ik nog niets gehoord of het filter wel nodig is. Er worden veel toeters en bellen aan de geliefde auto's gehangen, maar wat is het nut van zo'n wit kreng? Ik wil graag nutteloze shit verwijderen.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » di 6 okt, 2009 20:10

Kulio schreef:...wat is het nut van zo'n wit kreng? Ik wil graag nutteloze shit verwijderen.
Zo'n wit kreng filtert je benzine. [opendeurmodus/off]. ;)
Zoals je al zegt liefst voor je benzinepomp, ook vanwege gebrek aan plaats er ná.

Nuttig? Ja. Ik heb ooit na een noodreparatie (benzineleiding bovenop de tank lek) benzine in een vieze kan moeten gooien om de tank er onder uit te kunnen halen. 100 km later dat filtertje kunnen vervangen. Dat filtertje vervangen is minder werk dan je carb. schoonmaken.
Ook als je geen bak drab in je tank gooit kan er altijd vuil in je tank komen, wat ooit eens opgezogen wordt. Zo'n wit kreng bespaart je dan een half uurtje sleutelen. Voor die 3 euri zou ik het niet laten. Daarbij is het geen keihard plastic, maar iets veerkrachtig. Knap als je die sloopt als ie boven op de felsrand van je chassis zit. Wel met slangeklemmetjes vastzetten, maar dat spreekt voor zich.
Laatst gewijzigd door the Nosepicker op di 6 okt, 2009 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 6 okt, 2009 20:13

sorry, maar ik ging er van uit dat je wist waarvoor een benzine filter diende. ik zal het even uitleggen. een benzine filter, filtert alle troep uit de benzine. vandaar dat ze het een benzine filter noemen denk ik. nu zit er al wel een ieniemienie filtertje in de carburateur maar deze blijkt toch vaak troep door te laten en als je deze niet regelmatig schoonmaakt "snel" te verstoppen. grote vuildeeltjes kunnen in de benzine pomp komen.

je auto wordt er een stuk betrouwbaarder door en al zou het maar 1 x in mn leven voorkomen dat ik langs de snelweg mn sproeiers er uit moet peuteren en met mn mond moet doorblazen vind ik het de 3 a 4 euro al waard. en ja ik heb in de tijd dat ik nog geen extra filter had een keer hortend en stotend over de snelweg getufd van rijbaan naar vluchtstrook en weer naar rijbaan enz.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » di 6 okt, 2009 20:15

:)
Zelfde verhaal, alleen zijn ze in A'dam 1 euro duurder dan in d'Bosch.. ;)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 6 okt, 2009 20:21

nee in a'dam hebben ze een extra luxe gouden randje er om heen en daar betaal je ca 1 euro extra voor :D :wink:
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 6 okt, 2009 20:27

Reinig ze wel op tijd en pak een transparante.

Tijdens ONV 09 heeft er een eend stil gestaan en later bleek dit filtertje verstopt te zitten. Kwam na doorblazen ook een zooi prut uit.

Rijd zelf al jaren met zo'n filtertje. Zit tussen de pomp en de carb. Houdt een hoop tegen, maar vermoedelijk niet alles. De Ami heeft momenteel waarschijnlijk een verstopte stationair sproeier ondanks het filtertje.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5838
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 6 okt, 2009 21:36

Dat komt omdat je verschillende kwaliteiten filters hebt, het aantal microns van het filter is bepalend. Maar hoe kleiner de gaatjes zijn des te groter filter heb je nodig om alles soepel te laten stromen.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » wo 7 okt, 2009 11:30

maar als je het filtjertje na de pomp zet wordt het vuil er onder druk tegenaan geperst en er mischien ook makkelijker er door heen. zet je het filtertje voor de pomp waar de druk lager is heb je denk ik ook dus minder kans op dat er vuil doorheen komt
J B

just drive like you stole it

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » wo 7 okt, 2009 12:20

j b schreef:maar als je het filtjertje na de pomp zet wordt het vuil er onder druk tegenaan geperst en er mischien ook makkelijker er door heen. zet je het filtertje voor de pomp waar de druk lager is heb je denk ik ook dus minder kans op dat er vuil doorheen komt
zou dat verschil maken? mij lijkt dat het gaat om het druk verschil, dan is persen of zuigen volgens mij het zelfde. Als er vóór het filter hogere druk is dan achter het filter dan wil de vloeistof door het filter. Als het zo is dat het drukverschil achter de pomp groter is dan er voor, dan klopt je verhaal. (ik kan me trouwens voorstellen dat mijn verhaal niet echt helder overkomt, ik vraag me ook af of ik het zelf wel helemaal snap ;-))

Plaats reactie