helemaal niks
-
- Gebruiker
- Contacteer:
helemaal niks
Hallo,
ik probeer mijn nieuwe aanwinst, Dyane 425 Commercial uit 1968 aan de praat te krijgen; tot nu toe zonder succes.
Carborateur krijgt benzine
Carborateur is geheel schoon gemaakt
blok is gereviseerd
kleppen staan goed
123 uni ontsteking (en die staat goed)
bougies geven vonk
Maar het geheel wil maar niet starten.
Iemand enig idee?
Groet,
Pim
ik probeer mijn nieuwe aanwinst, Dyane 425 Commercial uit 1968 aan de praat te krijgen; tot nu toe zonder succes.
Carborateur krijgt benzine
Carborateur is geheel schoon gemaakt
blok is gereviseerd
kleppen staan goed
123 uni ontsteking (en die staat goed)
bougies geven vonk
Maar het geheel wil maar niet starten.
Iemand enig idee?
Groet,
Pim
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
-
- Gebruiker
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
heb je al geprobeerd te slingeren of te duwen?
Als ie dan wel start, dan zou je een stroom probleempje hebben. Vaak is dat Massa wat ergens net niet goed massa maakt ofzo.
Maar zo sluit je je stroom gedoe even uit, contact aan doet het meestal wel gewoon, dus start ie dan wel als je slingert of aanduwt, maar bv de contact rol kan ook een ding zijn wat een probleem kan zijn.
Als ie dan wel start, dan zou je een stroom probleempje hebben. Vaak is dat Massa wat ergens net niet goed massa maakt ofzo.
Maar zo sluit je je stroom gedoe even uit, contact aan doet het meestal wel gewoon, dus start ie dan wel als je slingert of aanduwt, maar bv de contact rol kan ook een ding zijn wat een probleem kan zijn.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V1.0 = Crashed
-
- Gebruiker
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
dat je een vonk ziet, wil niet zeggen dat deze ook sterk genoeg is om te ontsteken.
Als je dan een massa probleem hebt, dan heb je gewoon teveel weerstand via de massa om tegelijk een startmotor en een goede vonk van stroom te voorzien. Het is een regelmatig voorkomend probleem, en zit meestal in de aansluiting van de massa op de versnellingsbak (van accu naar bak dus)
Als dat er nu heel erg verweert, vies of smuzig uitziet, dan zou je er eens naar kunen kijken, schoonmaken en weer monteren met goede snijringen, maar aanduwen of slingeren (zeker als alles goed is, carb, kleppen en ontsteking) zou de Dyane met een goede slinger gewoon aan moeten slaan. Blijven lopen is dan deel 2, maar een paar goede klappen moet het blok gewoon geven dan.
Als je dan een massa probleem hebt, dan heb je gewoon teveel weerstand via de massa om tegelijk een startmotor en een goede vonk van stroom te voorzien. Het is een regelmatig voorkomend probleem, en zit meestal in de aansluiting van de massa op de versnellingsbak (van accu naar bak dus)
Als dat er nu heel erg verweert, vies of smuzig uitziet, dan zou je er eens naar kunen kijken, schoonmaken en weer monteren met goede snijringen, maar aanduwen of slingeren (zeker als alles goed is, carb, kleppen en ontsteking) zou de Dyane met een goede slinger gewoon aan moeten slaan. Blijven lopen is dan deel 2, maar een paar goede klappen moet het blok gewoon geven dan.
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V1.0 = Crashed
- Duintje
- Moderator
- Contacteer:
Hoi Pim,pimvanderheijden schreef:Hoe meet ik de compressie?
Kan ik zelf iets knutselen om compressie te meten?
Leuk om je hier ook tegen te komen !
Ik kwam hier iets tegen over hoe je zelf compressie kan meten:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=2776
Wat is de status van de accu ?
Zie je wel benzine als je boven in de carburateur kijkt ?
Succes
Marcel
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
-
- Heavy user
-
- Gebruiker
- Contacteer:
Dames, Heren,
Bedankt voor alle tips.
Vandaag bij de brezan een compressiemeter van Hella gekocht (mega investering van 27 euro; wie hem wil lenen is welkom) en nu blijkt dat 1 cilinder iets meer dan 7 bar geeft; niet slecht voor een koude 18pk motor. De andere kwam maar tot 2 bar. Daar is dus iets mis.
Als ik tijd heb ga ik maar eens aan die ene kant de zaak los trekken.
Iemand enig idee of tips waar ik het beste kan beginnen of kijken om te kijken waar het verschil vandaan komt voordat ik alles uit moet bouwen.
Anyway; wordt weer een leuk project met een geweldige leercurve
Groetjes, Pim
Bedankt voor alle tips.
Vandaag bij de brezan een compressiemeter van Hella gekocht (mega investering van 27 euro; wie hem wil lenen is welkom) en nu blijkt dat 1 cilinder iets meer dan 7 bar geeft; niet slecht voor een koude 18pk motor. De andere kwam maar tot 2 bar. Daar is dus iets mis.
Als ik tijd heb ga ik maar eens aan die ene kant de zaak los trekken.
Iemand enig idee of tips waar ik het beste kan beginnen of kijken om te kijken waar het verschil vandaan komt voordat ik alles uit moet bouwen.
Anyway; wordt weer een leuk project met een geweldige leercurve

Groetjes, Pim
Dyane D6 met M4 blokje 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
Wat vaak wordt gedaan in dit geval is wat olie in de cilinder doen langs het bougiegat. Als de compressie dan naar boven gaat zijn het zuigenverden of cilinderwand die aan de oorzaak liggen, de olie zorg tijdelijk voor een beter afdichting. Nu weet ik wel niet of dit wel werkt bij een boxermotor door de liggende cilinders.
Er zijn enkele mogelijk oorzaken die voor een lage kunnen compressie zorgen.
- Versleten/ vast zittende zuigerveren
- Zuigerveren die niet juis verdraaid zijn tov elkaar.
- Beschadigde cilinderwand
- Slechte afdichting tussen de cilinder en de cilinderkop
- Verbrande of beschadigde kleppen.
- Combinatie van bovenstaande
Ik denk dat je zoiezo best begint met de cilinderkop te verwijderen.
Wat ook mogelijk is, is een cilinderlek test de doen. Hiermee meet je de lekage van de cilinder door middel van een toestel aangesloten op een compressor zonder dat de motor draait. Met deze methode kan je vaak horen waar de lekage plaats vindt (naar de carter, inlaat of uitlaat).
Er zijn enkele mogelijk oorzaken die voor een lage kunnen compressie zorgen.
- Versleten/ vast zittende zuigerveren
- Zuigerveren die niet juis verdraaid zijn tov elkaar.
- Beschadigde cilinderwand
- Slechte afdichting tussen de cilinder en de cilinderkop
- Verbrande of beschadigde kleppen.
- Combinatie van bovenstaande
Ik denk dat je zoiezo best begint met de cilinderkop te verwijderen.
Wat ook mogelijk is, is een cilinderlek test de doen. Hiermee meet je de lekage van de cilinder door middel van een toestel aangesloten op een compressor zonder dat de motor draait. Met deze methode kan je vaak horen waar de lekage plaats vindt (naar de carter, inlaat of uitlaat).