Pagina 1 van 2
helemaal niks
Geplaatst: do 8 okt, 2009 20:57
door pimvanderheijden
Hallo,
ik probeer mijn nieuwe aanwinst, Dyane 425 Commercial uit 1968 aan de praat te krijgen; tot nu toe zonder succes.
Carborateur krijgt benzine
Carborateur is geheel schoon gemaakt
blok is gereviseerd
kleppen staan goed
123 uni ontsteking (en die staat goed)
bougies geven vonk
Maar het geheel wil maar niet starten.
Iemand enig idee?
Groet,
Pim
Geplaatst: do 8 okt, 2009 22:11
door Boudewijn
Hallo Pim,
Welkom hier op het forum. Ik zou niet weten waarom je Dyane niet wil starten, maar je bent wel de 2000 ste gebruiker van het forum. Gefeliciteerd.
Edit. Compressie al gemeten?
Geplaatst: do 8 okt, 2009 22:18
door pimvanderheijden
Hoe meet ik de compressie?
Kan ik zelf iets knutselen om compressie te meten?
Geplaatst: do 8 okt, 2009 22:18
door Spookeend
heb je al geprobeerd te slingeren of te duwen?
Als ie dan wel start, dan zou je een stroom probleempje hebben. Vaak is dat Massa wat ergens net niet goed massa maakt ofzo.
Maar zo sluit je je stroom gedoe even uit, contact aan doet het meestal wel gewoon, dus start ie dan wel als je slingert of aanduwt, maar bv de contact rol kan ook een ding zijn wat een probleem kan zijn.
Geplaatst: do 8 okt, 2009 22:29
door pimvanderheijden
heb wel aan stroom probleempje gedacht maar bougies vonken en de startmotor draait gewoon rond. Kan het toch geen stroomprobleem zijn?
Geplaatst: do 8 okt, 2009 22:46
door neend
Krijgt hij wel brandstof?! Misschien een carb probleem?
Geplaatst: do 8 okt, 2009 22:47
door Spookeend
dat je een vonk ziet, wil niet zeggen dat deze ook sterk genoeg is om te ontsteken.
Als je dan een massa probleem hebt, dan heb je gewoon teveel weerstand via de massa om tegelijk een startmotor en een goede vonk van stroom te voorzien. Het is een regelmatig voorkomend probleem, en zit meestal in de aansluiting van de massa op de versnellingsbak (van accu naar bak dus)
Als dat er nu heel erg verweert, vies of smuzig uitziet, dan zou je er eens naar kunen kijken, schoonmaken en weer monteren met goede snijringen, maar aanduwen of slingeren (zeker als alles goed is, carb, kleppen en ontsteking) zou de Dyane met een goede slinger gewoon aan moeten slaan. Blijven lopen is dan deel 2, maar een paar goede klappen moet het blok gewoon geven dan.
Geplaatst: do 8 okt, 2009 23:06
door Duintje
pimvanderheijden schreef:Hoe meet ik de compressie?
Kan ik zelf iets knutselen om compressie te meten?
Hoi Pim,
Leuk om je hier ook tegen te komen !
Ik kwam hier iets tegen over hoe je zelf compressie kan meten:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=2776
Wat is de status van de accu ?
Zie je wel benzine als je boven in de carburateur kijkt ?
Succes
Marcel
Geplaatst: vr 9 okt, 2009 00:03
door AZL57
Vlotterniveau, mengsel. Te veel benzine brandt ook niet.
Geplaatst: vr 9 okt, 2009 08:46
door BasvanEerden
Omdat je aangeeft dat de carb wel benzine krijgt denk ik aan je carb. Mogelijk dat ie teveel benzine krijgt. Dus dat dat je hem verzuipt. Dus ga ik mee met AZL57. Had ik in het begin met de dyane ook last van.
Geplaatst: vr 9 okt, 2009 08:48
door rusty
hoe oud is de benzine?? als die een paar jaar in de tank heeft gezeten, kun je die het best vervangen voor verse!
suc6
Rusty
Geplaatst: vr 9 okt, 2009 10:10
door dyane_maniac
wil ie cht niet? geen plaofje kuchje nix? of dat wel? indien dat laatste zou het de afstelling van je carb kunnen zijn. je hebt wel de carb goed schoongemaakt en sproeiers doorgeblazen?
Geplaatst: vr 9 okt, 2009 11:46
door deusjefoo
Probeer anders even iets motorstart of remreiniger in de carb.
Doe ik ook altijd na de winterstart en dan loopt ie zomaar. Zelfs met de slinger.
Geplaatst: vr 9 okt, 2009 19:19
door pimvanderheijden
Dames, Heren,
Bedankt voor alle tips.
Vandaag bij de brezan een compressiemeter van Hella gekocht (mega investering van 27 euro; wie hem wil lenen is welkom) en nu blijkt dat 1 cilinder iets meer dan 7 bar geeft; niet slecht voor een koude 18pk motor. De andere kwam maar tot 2 bar. Daar is dus iets mis.
Als ik tijd heb ga ik maar eens aan die ene kant de zaak los trekken.
Iemand enig idee of tips waar ik het beste kan beginnen of kijken om te kijken waar het verschil vandaan komt voordat ik alles uit moet bouwen.
Anyway; wordt weer een leuk project met een geweldige leercurve
Groetjes, Pim
Geplaatst: vr 9 okt, 2009 19:46
door ArneBrys
Wat vaak wordt gedaan in dit geval is wat olie in de cilinder doen langs het bougiegat. Als de compressie dan naar boven gaat zijn het zuigenverden of cilinderwand die aan de oorzaak liggen, de olie zorg tijdelijk voor een beter afdichting. Nu weet ik wel niet of dit wel werkt bij een boxermotor door de liggende cilinders.
Er zijn enkele mogelijk oorzaken die voor een lage kunnen compressie zorgen.
- Versleten/ vast zittende zuigerveren
- Zuigerveren die niet juis verdraaid zijn tov elkaar.
- Beschadigde cilinderwand
- Slechte afdichting tussen de cilinder en de cilinderkop
- Verbrande of beschadigde kleppen.
- Combinatie van bovenstaande
Ik denk dat je zoiezo best begint met de cilinderkop te verwijderen.
Wat ook mogelijk is, is een cilinderlek test de doen. Hiermee meet je de lekage van de cilinder door middel van een toestel aangesloten op een compressor zonder dat de motor draait. Met deze methode kan je vaak horen waar de lekage plaats vindt (naar de carter, inlaat of uitlaat).