Opknappen van de zoveelste rode eend

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Opknappen van de zoveelste rode eend

Bericht door Willem2 » vr 9 okt, 2009 11:25

Na duidelijk werd dat ik de eend niet meer op tijd zou kunnen laten keuren, heb ik 'm maar laten schorsen :( .

Wat moet eraan gebeuren:

Olielek motorblok (als gevolg van een kapotte vulbuis, dus gelijk maar alle rubbers vervangen)
Lekkende uitlaat bij het spruitstuk, helicoils laten zetten of nieuwe koppen.
Voetenbak, aardig krokant, dus een nieuwe
Bodemplaten, zie voetenbak
Reservewielbak, zelfde verhaal

Dorpels weet ik nog niet eigenlijk, ze lijken nog goed, maar ik ben vast niet de eerste die dat denkt :lol:

En dat de binnenkant ook maar een beetje opfrissen, bankje opnieuw bekleden, loshangende isolatie en dat soort neuzeldingen.

Daarnaast zal er ongetwijfeld nog geschilderd/gespoten gaan worden. En ik zit toch ook wel te denken aan een rolkooi, ook omdat ik dan achterin gelijk fatsoenlijke gordels kan monteren (jaja, ik weet het, die zijn dan niet apk-waardig). Of is dat meer schijnveiligheid?

Ik ben alleen bang dat de eend door geld en tijdgebrek, als zovelen voor mij tussen de advertenties op marktplaats beland. Heb er iig wel erg zin in :D

Dus ik hoop hier binnenkort verslag (jaja, met foto's) te kunnen beginnen. Nu eerst maar de garage opruimen, zodat die eend naar binnen kan :oops:
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » vr 9 okt, 2009 13:03

volgende week ga ik beginnen met het opknappen van mijn rode eendje....

Volgens mij is m'n chassis nog hard, dus ik hoop dat de koets gewoon op het chassis kan blijven staan. Na wat laswerk, ga ik dan de koets schuren en lekker met de roller in de verf zetten.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » vr 9 okt, 2009 13:41

dat is geen opknappen, dat is opleuke :wink: n
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 9 okt, 2009 16:56

Poetsbeurtje volstaat wel toch, Duintje ;)
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » vr 9 okt, 2009 17:17

TB schreef:Poetsbeurtje volstaat wel toch, Duintje ;)
ik zou willen dat je roest en gaten dicht kon poetsen.....

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 9 okt, 2009 23:30

Duintje schreef:Na wat laswerk, ga ik dan de koets schuren en lekker met de roller in de verf zetten.
Goede keuze. Welke kleur gaat het worden??? :lol: :lol: :lol: :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » zo 18 okt, 2009 19:50

Vandaag lekker een paar uurtjes kunnen werken. De schade valt me tot nu toe erg mee :D .

D'r gaan nieuwe bodemplaten in, aan de bijrijderskant zit een aardig gat en de vorige eigenaar heeft al een keer de voorste stukken vervangen, maar niet echt netjes, dus helemaal nieuw lijkt me beter.
Aan de bestuurderskant zit een klein gaatje onder de a-stijl in de dorpel. Dus daar kan een mooi nieuw stukje in.
Kofferbakbodem had een klein gaatje van een centimeter toen ik 'm kocht (een jaar geleden) maar dit is nu al een centimeter of 10 :shock: . Gelukkig is het aalniggende metaal niet te veel aangetast, dus ook daar kan een mooi stukje in.
Binnenschermen hebben een paar gaatjes, dus ook daar een beetje lassen.

Het meeste werk is denk ik de onderkant van het linker achterraampje, het opstaande randje is geheel verdwenen, dus daar komt het betere kunst en vliegwerk aan te pas...

Heeft iemand nog tips om de voorruit eruit te halen, ik kreeg het niet voor elkaar, ik durfde ook niet teveel kracht te zetten, omdat het een gelaagde ruit is en die schijnen nogal eens te breken :?

En natuurlijk de voetenbak, maar daarvoor moet ik 'm eerst van het chassis zien te krijgen.
Foto's volgen snel, maar moet effe op de zaak, de laptop doet moeiklijk...
Eend voor allen, allen voor eend..

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » ma 19 okt, 2009 07:30

Ik wilde de restauratie zo goedkoop mogelijk uitvoeren, maar wel goed. Dus geen orginele plaatdelen, maar zelf maken. Sorry voor de puristen onder jullie, hij blijft dus niet orgineel.
Als ik nou een echt oude eend had was het een ander verhaal, die van mij is uit '86, vind dat toch iets anders.

Maar ik wilde weten hoe dik het plaat moet zijn voor de bodemplaat en de voetenbak. Ik dacht aan 1 mm. Is dat ok?
Eend voor allen, allen voor eend..

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 19 okt, 2009 09:10

0,8 is meer dan voldoende

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » ma 19 okt, 2009 11:39

Thanks!

Iemand nog tips om de voorruit eruit te halen?
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
Bluespirit
Beginner
Beginner
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 26 nov, 2007 19:37
Locatie: Brielle

Bericht door Bluespirit » ma 19 okt, 2009 14:10

Op de voorstoel gaan zitten en met je voeten voorzichtig tegen de ruit duwen.
Daarna het raamrubber vanuit een een hoek beginnen weg te duwen. Door de kracht die je met je voeten uitoefent op je raam zal het rubber steeds wijder gaan staan.
Op een gegeven moment komt je rubber dan aan de bovenkant los en kan je je voorruit zo eruit tillen.
Er weer terug in vind ik lastiger. Daar ging het bij mij mis. Nou ja, heb ik gelijk een nieuwe ruit zonder krasjes :wink:

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » di 20 okt, 2009 07:34

Hmmm, das best moeilijk zonder bank :lol:

En het plaatwerk van de koets zelf, hoe dik is dat? Ik dacht gelezen te hebben 0,6mm.

Net even gemeten, o,5 mm das best dun...
Eend voor allen, allen voor eend..

2cvfreak
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 512
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 16:58
Locatie: naast me buuren in assen

Bericht door 2cvfreak » wo 21 okt, 2009 11:22

Bluespirit schreef:
Er weer terug in vind ik lastiger. Daar ging het bij mij mis. Nou ja, heb ik gelijk een nieuwe ruit zonder krasjes :wink:
:lol:

willem2 Succes!
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » do 29 okt, 2009 09:00

Als ik kijk naar je avatar heb je wat anders gedaan met je 2cv. slooppremie?
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 29 okt, 2009 09:13

plaatwerk is 0,6, wat je meet komt waarschijnlijk doordat het of al aangetast is of dat je het met een lamellenschijf schoon hebt gemaakt.

Plaats reactie