Pagina 1 van 2
Opknappen van de zoveelste rode eend
Geplaatst: vr 9 okt, 2009 11:25
door Willem2
Na duidelijk werd dat ik de eend niet meer op tijd zou kunnen laten keuren, heb ik 'm maar laten schorsen

.
Wat moet eraan gebeuren:
Olielek motorblok (als gevolg van een kapotte vulbuis, dus gelijk maar alle rubbers vervangen)
Lekkende uitlaat bij het spruitstuk, helicoils laten zetten of nieuwe koppen.
Voetenbak, aardig krokant, dus een nieuwe
Bodemplaten, zie voetenbak
Reservewielbak, zelfde verhaal
Dorpels weet ik nog niet eigenlijk, ze lijken nog goed, maar ik ben vast niet de eerste die dat denkt
En dat de binnenkant ook maar een beetje opfrissen, bankje opnieuw bekleden, loshangende isolatie en dat soort neuzeldingen.
Daarnaast zal er ongetwijfeld nog geschilderd/gespoten gaan worden. En ik zit toch ook wel te denken aan een rolkooi, ook omdat ik dan achterin gelijk fatsoenlijke gordels kan monteren (jaja, ik weet het, die zijn dan niet apk-waardig). Of is dat meer schijnveiligheid?
Ik ben alleen bang dat de eend door geld en tijdgebrek, als zovelen voor mij tussen de advertenties op marktplaats beland. Heb er iig wel erg zin in
Dus ik hoop hier binnenkort verslag (jaja, met foto's) te kunnen beginnen. Nu eerst maar de garage opruimen, zodat die eend naar binnen kan

Geplaatst: vr 9 okt, 2009 13:03
door Duintje
volgende week ga ik beginnen met het opknappen van mijn rode eendje....
Volgens mij is m'n chassis nog hard, dus ik hoop dat de koets gewoon op het chassis kan blijven staan. Na wat laswerk, ga ik dan de koets schuren en lekker met de roller in de verf zetten.
Geplaatst: vr 9 okt, 2009 13:41
door Willem2
dat is geen opknappen, dat is opleuke

n
Geplaatst: vr 9 okt, 2009 16:56
door TB
Poetsbeurtje volstaat wel toch, Duintje

Geplaatst: vr 9 okt, 2009 17:17
door Duintje
TB schreef:Poetsbeurtje volstaat wel toch, Duintje

ik zou willen dat je roest en gaten dicht kon poetsen.....
Geplaatst: vr 9 okt, 2009 23:30
door Punky
Geplaatst: zo 18 okt, 2009 19:50
door Willem2
Vandaag lekker een paar uurtjes kunnen werken. De schade valt me tot nu toe erg mee

.
D'r gaan nieuwe bodemplaten in, aan de bijrijderskant zit een aardig gat en de vorige eigenaar heeft al een keer de voorste stukken vervangen, maar niet echt netjes, dus helemaal nieuw lijkt me beter.
Aan de bestuurderskant zit een klein gaatje onder de a-stijl in de dorpel. Dus daar kan een mooi nieuw stukje in.
Kofferbakbodem had een klein gaatje van een centimeter toen ik 'm kocht (een jaar geleden) maar dit is nu al een centimeter of 10

. Gelukkig is het aalniggende metaal niet te veel aangetast, dus ook daar kan een mooi stukje in.
Binnenschermen hebben een paar gaatjes, dus ook daar een beetje lassen.
Het meeste werk is denk ik de onderkant van het linker achterraampje, het opstaande randje is geheel verdwenen, dus daar komt het betere kunst en vliegwerk aan te pas...
Heeft iemand nog tips om de voorruit eruit te halen, ik kreeg het niet voor elkaar, ik durfde ook niet teveel kracht te zetten, omdat het een gelaagde ruit is en die schijnen nogal eens te breken
En natuurlijk de voetenbak, maar daarvoor moet ik 'm eerst van het chassis zien te krijgen.
Foto's volgen snel, maar moet effe op de zaak, de laptop doet moeiklijk...
Geplaatst: ma 19 okt, 2009 07:30
door Willem2
Ik wilde de restauratie zo goedkoop mogelijk uitvoeren, maar wel goed. Dus geen orginele plaatdelen, maar zelf maken. Sorry voor de puristen onder jullie, hij blijft dus niet orgineel.
Als ik nou een echt oude eend had was het een ander verhaal, die van mij is uit '86, vind dat toch iets anders.
Maar ik wilde weten hoe dik het plaat moet zijn voor de bodemplaat en de voetenbak. Ik dacht aan 1 mm. Is dat ok?
Geplaatst: ma 19 okt, 2009 09:10
door backfire
0,8 is meer dan voldoende
Geplaatst: ma 19 okt, 2009 11:39
door Willem2
Thanks!
Iemand nog tips om de voorruit eruit te halen?
Geplaatst: ma 19 okt, 2009 14:10
door Bluespirit
Op de voorstoel gaan zitten en met je voeten voorzichtig tegen de ruit duwen.
Daarna het raamrubber vanuit een een hoek beginnen weg te duwen. Door de kracht die je met je voeten uitoefent op je raam zal het rubber steeds wijder gaan staan.
Op een gegeven moment komt je rubber dan aan de bovenkant los en kan je je voorruit zo eruit tillen.
Er weer terug in vind ik lastiger. Daar ging het bij mij mis. Nou ja, heb ik gelijk een nieuwe ruit zonder krasjes

Geplaatst: di 20 okt, 2009 07:34
door Willem2
Hmmm, das best moeilijk zonder bank
En het plaatwerk van de koets zelf, hoe dik is dat? Ik dacht gelezen te hebben 0,6mm.
Net even gemeten, o,5 mm das best dun...
Geplaatst: wo 21 okt, 2009 11:22
door 2cvfreak
Bluespirit schreef:
Er weer terug in vind ik lastiger. Daar ging het bij mij mis. Nou ja, heb ik gelijk een nieuwe ruit zonder krasjes

willem2 Succes!
Geplaatst: do 29 okt, 2009 09:00
door BasvanEerden
Als ik kijk naar je avatar heb je wat anders gedaan met je 2cv. slooppremie?
Geplaatst: do 29 okt, 2009 09:13
door backfire
plaatwerk is 0,6, wat je meet komt waarschijnlijk doordat het of al aangetast is of dat je het met een lamellenschijf schoon hebt gemaakt.