Pagina 1 van 2
Mehari Carrosserie opfrissen of spuiten ?
Geplaatst: zo 11 okt, 2009 21:27
door AK350
Ik zou de carrosserie van mijn Mehari een beetje willen "opfrissen"
Spuiten is een optie, maar de lak slijt den na verloop van tijd weg waar zeilen / motorkap over de carrosserie schuren.
Nu zie ik dat er ook de volgende methodes gebruikt worden, insmeren met aceton of MEK, dit lost de kunststof gedeeltelijk op en de kleur komt iets meer terug.
Schuren / polijsten, verweerde laag wegschuren en polijsten, hierdoor word de kunststof weer dunner en ik weet niet hoelang de kunststof daarna mooi blijft.
Wie heeft bovenstaande methodes geprobeerd of goede tips?
De Mehari is vrij egaal verweerd, ik zoek enkel nog een originele oranje achterkant (nu zit er een gespoten achterkant op)
Geplaatst: zo 11 okt, 2009 22:00
door Punky
Ik zou voor spuiten gaan. Dit is het duurzaamste. Wel een goede lak en primer gebruiken die op het flexibele materiaal blijft zitten.
Geplaatst: zo 11 okt, 2009 23:44
door melloyello
Laat die MEK maar zitten. Dat is de naamgeving voor methyl ethyl keton peroxide. Oftewel de harder die gebruikt wordt voor het uithardingsproces. Met dat goedje moet je heel omzichtig te werk gaan en voor de toepassing die jij beschrijft ABSOLUUT ongeschikt.
Aceton is slechts een ontvetter en lost niets op.
Methyleenchloride lost uitgehard polyesterhars wel op, maar haalt niet de kleur op. Dat spul vervliegt heel snel en je smeert de viezigheid eerder in het lichtbekraste oppervlak.
In principe is de kleurlaag van het polyester best wel dik, dat je met een grof polijstmiddel kunt gaan poetsen. Denk maar aan een commandant 2 of 3. Als je wilt gaan opschuren, begin dan met een korrel 800 en water.
Spuiten kan altijd nog.
Geplaatst: zo 11 okt, 2009 23:57
door joe_catchou
mijnes had ik verkocht , en de persoon heeft hem nadien ook opgeknapt .
nadien toch ook maar de beslissing genomen om hem te spuiten .
hier toto reportage
http://krisvanwin.fotopic.net/c1469662.html
Geplaatst: ma 12 okt, 2009 05:02
door André Post
Het kunststof van de Mehari is ABS en lost op in MEK, maar ook in aceton.
Met aceton opgelost wordt het bros als het weer hard is, met MEK gaat dit veel beter,
maar wil ik je toch afraden in grote hoeveelheden te gebruiken.
Het is absoluut zeer ongezond.
Spuiten is zonder meer het duurzaamst omdat de verflaag
ook de uv straling tegenhoud die het ABS doet degenereren.
Wat je ook kan doen is iets opschuren met fijn schuurpapier om de kleur weer wat op te halen
en daarna insmeren met lijnolie.
Geplaatst: ma 12 okt, 2009 06:50
door supercees
melloyello schreef:
Aceton is slechts een ontvetter en lost niets op.
dit is onjuist, aceton lost wel op.
Geplaatst: ma 12 okt, 2009 16:19
door AK350
MEK schijnt inderdaad zeer ongezond te zijn, maar het beste spul om de carrosserie te herstellen.
Goed beschermmasker of goede ventilatie is wel aan te raden.
Het gebruik van lijnolie op de carrosserie heb ik nog niet van gehoord.
Waar kan ik dit krijgen, of is dit een van de types owatrol?
Geplaatst: ma 12 okt, 2009 16:20
door melloyello
supercees schreef:melloyello schreef:
Aceton is slechts een ontvetter en lost niets op.
dit is onjuist, aceton lost wel op.
Ik ging er onterecht van uit dat de body van polyester is en dat de bedoeling was de gelcoatlaag op te lossen.
Geplaatst: ma 12 okt, 2009 16:23
door melloyello
André Post schreef:Het kunststof van de Mehari is ABS en lost op in MEK, maar ook in aceton.
Met aceton opgelost wordt het bros als het weer hard is, met MEK gaat dit veel beter,
maar wil ik je toch afraden in grote hoeveelheden te gebruiken.
Het is absoluut zeer ongezond.
Als we het over hetzelfde goedje hebben, dan is het ook nog eens zeer brandgevaarlijk en kan het doekje waarmee je het opbrengt spontaan ontbranden.
Geplaatst: ma 12 okt, 2009 16:28
door backfire
Als je hem in dezelfde kleur spuit als welke hij nu is dan zijn slijtageplekke een stuk minder zichtbaar. Tevens de kunststof primer op kleur laten maken.
Geplaatst: ma 12 okt, 2009 16:33
door Punky
Lijnolie hebben ze al bij de bouwmarkt.
Laat je goed inlichten door een lakspecialist. Bij de mehari van P.Senior laat de verf uit spuitbus (zwarte delen) los en de gele verf die van betere kwaliteit is voor deze doeleinden houdt langer stand. Die slijtageplekken ontkom je niet aan, maar stoort me eigenlijk ook niet bij een Mehari. Al het nieuwe plaatwerk wat tegenwoordig leverbaar is, is gespoten. Ik denk dat de tip van backfire de juiste is om het niet te laten storen.

Geplaatst: ma 12 okt, 2009 18:44
door 2cvfreak
Punky schreef:
Laat je goed inlichten door een lakspecialist.
is heel belangrijk inderdaad, ik zou ook gaan voor spuiten,
en die slijt plekken, op dergelijke stukkejes kun je speciale doorzichtige folie plakken,
hebben wij ook gedaan bij onze 2cv (bij de voor deuren in het gootje onderhet raam bijvoorbeeld)
Geplaatst: zo 11 jun, 2017 14:40
door inde2cv
Hoe is bovenstaande uiteindelijk gedaan? Ik zit zelf ook te denken aan eest goed poetsen met commandant cleaner...
Geplaatst: zo 11 jun, 2017 17:11
door engbokho
Punky schreef:Al het nieuwe plaatwerk wat tegenwoordig leverbaar is, is gespoten.
Nee hoor, dit is door en door gekleurd abs. En tegenwoordig nog uv bestendig ook!

Geplaatst: zo 11 jun, 2017 20:08
door inde2cv
Die van mij is door en door verkleurd... Is dat weg te schuren? En vervolgens weer op te poetsen met bijvoorbeeld commandant cleaner?