Mehari Carrosserie opfrissen of spuiten ?
Mehari Carrosserie opfrissen of spuiten ?
Ik zou de carrosserie van mijn Mehari een beetje willen "opfrissen"
Spuiten is een optie, maar de lak slijt den na verloop van tijd weg waar zeilen / motorkap over de carrosserie schuren.
Nu zie ik dat er ook de volgende methodes gebruikt worden, insmeren met aceton of MEK, dit lost de kunststof gedeeltelijk op en de kleur komt iets meer terug.
Schuren / polijsten, verweerde laag wegschuren en polijsten, hierdoor word de kunststof weer dunner en ik weet niet hoelang de kunststof daarna mooi blijft.
Wie heeft bovenstaande methodes geprobeerd of goede tips?
De Mehari is vrij egaal verweerd, ik zoek enkel nog een originele oranje achterkant (nu zit er een gespoten achterkant op)
Spuiten is een optie, maar de lak slijt den na verloop van tijd weg waar zeilen / motorkap over de carrosserie schuren.
Nu zie ik dat er ook de volgende methodes gebruikt worden, insmeren met aceton of MEK, dit lost de kunststof gedeeltelijk op en de kleur komt iets meer terug.
Schuren / polijsten, verweerde laag wegschuren en polijsten, hierdoor word de kunststof weer dunner en ik weet niet hoelang de kunststof daarna mooi blijft.
Wie heeft bovenstaande methodes geprobeerd of goede tips?
De Mehari is vrij egaal verweerd, ik zoek enkel nog een originele oranje achterkant (nu zit er een gespoten achterkant op)
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
-
- Gebruiker
- Berichten: 95
- Lid geworden op: za 31 jan, 2004 19:33
- Locatie: Andijk.
Laat die MEK maar zitten. Dat is de naamgeving voor methyl ethyl keton peroxide. Oftewel de harder die gebruikt wordt voor het uithardingsproces. Met dat goedje moet je heel omzichtig te werk gaan en voor de toepassing die jij beschrijft ABSOLUUT ongeschikt.
Aceton is slechts een ontvetter en lost niets op.
Methyleenchloride lost uitgehard polyesterhars wel op, maar haalt niet de kleur op. Dat spul vervliegt heel snel en je smeert de viezigheid eerder in het lichtbekraste oppervlak.
In principe is de kleurlaag van het polyester best wel dik, dat je met een grof polijstmiddel kunt gaan poetsen. Denk maar aan een commandant 2 of 3. Als je wilt gaan opschuren, begin dan met een korrel 800 en water.
Spuiten kan altijd nog.
Aceton is slechts een ontvetter en lost niets op.
Methyleenchloride lost uitgehard polyesterhars wel op, maar haalt niet de kleur op. Dat spul vervliegt heel snel en je smeert de viezigheid eerder in het lichtbekraste oppervlak.
In principe is de kleurlaag van het polyester best wel dik, dat je met een grof polijstmiddel kunt gaan poetsen. Denk maar aan een commandant 2 of 3. Als je wilt gaan opschuren, begin dan met een korrel 800 en water.
Spuiten kan altijd nog.
Vroemvrotpruttel.
. __ ø.___o
(O_\D/___O)
. __ ø.___o
(O_\D/___O)
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer:
mijnes had ik verkocht , en de persoon heeft hem nadien ook opgeknapt .
nadien toch ook maar de beslissing genomen om hem te spuiten .
hier toto reportage
http://krisvanwin.fotopic.net/c1469662.html
nadien toch ook maar de beslissing genomen om hem te spuiten .
hier toto reportage
http://krisvanwin.fotopic.net/c1469662.html
see you when you see me
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Het kunststof van de Mehari is ABS en lost op in MEK, maar ook in aceton.
Met aceton opgelost wordt het bros als het weer hard is, met MEK gaat dit veel beter,
maar wil ik je toch afraden in grote hoeveelheden te gebruiken.
Het is absoluut zeer ongezond.
Spuiten is zonder meer het duurzaamst omdat de verflaag
ook de uv straling tegenhoud die het ABS doet degenereren.
Wat je ook kan doen is iets opschuren met fijn schuurpapier om de kleur weer wat op te halen
en daarna insmeren met lijnolie.
Met aceton opgelost wordt het bros als het weer hard is, met MEK gaat dit veel beter,
maar wil ik je toch afraden in grote hoeveelheden te gebruiken.
Het is absoluut zeer ongezond.
Spuiten is zonder meer het duurzaamst omdat de verflaag
ook de uv straling tegenhoud die het ABS doet degenereren.
Wat je ook kan doen is iets opschuren met fijn schuurpapier om de kleur weer wat op te halen
en daarna insmeren met lijnolie.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
MEK schijnt inderdaad zeer ongezond te zijn, maar het beste spul om de carrosserie te herstellen.
Goed beschermmasker of goede ventilatie is wel aan te raden.
Het gebruik van lijnolie op de carrosserie heb ik nog niet van gehoord.
Waar kan ik dit krijgen, of is dit een van de types owatrol?
Goed beschermmasker of goede ventilatie is wel aan te raden.
Het gebruik van lijnolie op de carrosserie heb ik nog niet van gehoord.
Waar kan ik dit krijgen, of is dit een van de types owatrol?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
-
- Gebruiker
- Berichten: 95
- Lid geworden op: za 31 jan, 2004 19:33
- Locatie: Andijk.
-
- Gebruiker
- Berichten: 95
- Lid geworden op: za 31 jan, 2004 19:33
- Locatie: Andijk.
Als we het over hetzelfde goedje hebben, dan is het ook nog eens zeer brandgevaarlijk en kan het doekje waarmee je het opbrengt spontaan ontbranden.André Post schreef:Het kunststof van de Mehari is ABS en lost op in MEK, maar ook in aceton.
Met aceton opgelost wordt het bros als het weer hard is, met MEK gaat dit veel beter,
maar wil ik je toch afraden in grote hoeveelheden te gebruiken.
Het is absoluut zeer ongezond.
Vroemvrotpruttel.
. __ ø.___o
(O_\D/___O)
. __ ø.___o
(O_\D/___O)
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Lijnolie hebben ze al bij de bouwmarkt.
Laat je goed inlichten door een lakspecialist. Bij de mehari van P.Senior laat de verf uit spuitbus (zwarte delen) los en de gele verf die van betere kwaliteit is voor deze doeleinden houdt langer stand. Die slijtageplekken ontkom je niet aan, maar stoort me eigenlijk ook niet bij een Mehari. Al het nieuwe plaatwerk wat tegenwoordig leverbaar is, is gespoten. Ik denk dat de tip van backfire de juiste is om het niet te laten storen.
Laat je goed inlichten door een lakspecialist. Bij de mehari van P.Senior laat de verf uit spuitbus (zwarte delen) los en de gele verf die van betere kwaliteit is voor deze doeleinden houdt langer stand. Die slijtageplekken ontkom je niet aan, maar stoort me eigenlijk ook niet bij een Mehari. Al het nieuwe plaatwerk wat tegenwoordig leverbaar is, is gespoten. Ik denk dat de tip van backfire de juiste is om het niet te laten storen.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 512
- Lid geworden op: di 28 aug, 2007 16:58
- Locatie: naast me buuren in assen
Punky schreef:
Laat je goed inlichten door een lakspecialist.
is heel belangrijk inderdaad, ik zou ook gaan voor spuiten,
en die slijt plekken, op dergelijke stukkejes kun je speciale doorzichtige folie plakken,
hebben wij ook gedaan bij onze 2cv (bij de voor deuren in het gootje onderhet raam bijvoorbeeld)
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!