Mehari Carrosserie opfrissen of spuiten ?

Alles in, over, rond en op de koets.
AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Mehari Carrosserie opfrissen of spuiten ?

Bericht door AK350 » zo 11 okt, 2009 21:27

Ik zou de carrosserie van mijn Mehari een beetje willen "opfrissen"

Spuiten is een optie, maar de lak slijt den na verloop van tijd weg waar zeilen / motorkap over de carrosserie schuren.

Nu zie ik dat er ook de volgende methodes gebruikt worden, insmeren met aceton of MEK, dit lost de kunststof gedeeltelijk op en de kleur komt iets meer terug.
Schuren / polijsten, verweerde laag wegschuren en polijsten, hierdoor word de kunststof weer dunner en ik weet niet hoelang de kunststof daarna mooi blijft.

Wie heeft bovenstaande methodes geprobeerd of goede tips?

De Mehari is vrij egaal verweerd, ik zoek enkel nog een originele oranje achterkant (nu zit er een gespoten achterkant op)
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 11 okt, 2009 22:00

Ik zou voor spuiten gaan. Dit is het duurzaamste. Wel een goede lak en primer gebruiken die op het flexibele materiaal blijft zitten.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

melloyello
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: za 31 jan, 2004 19:33
Locatie: Andijk.

Bericht door melloyello » zo 11 okt, 2009 23:44

Laat die MEK maar zitten. Dat is de naamgeving voor methyl ethyl keton peroxide. Oftewel de harder die gebruikt wordt voor het uithardingsproces. Met dat goedje moet je heel omzichtig te werk gaan en voor de toepassing die jij beschrijft ABSOLUUT ongeschikt.

Aceton is slechts een ontvetter en lost niets op.
Methyleenchloride lost uitgehard polyesterhars wel op, maar haalt niet de kleur op. Dat spul vervliegt heel snel en je smeert de viezigheid eerder in het lichtbekraste oppervlak.

In principe is de kleurlaag van het polyester best wel dik, dat je met een grof polijstmiddel kunt gaan poetsen. Denk maar aan een commandant 2 of 3. Als je wilt gaan opschuren, begin dan met een korrel 800 en water.

Spuiten kan altijd nog.
Vroemvrotpruttel.

. __ ø.___o
(O_\D/___O)

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » zo 11 okt, 2009 23:57

mijnes had ik verkocht , en de persoon heeft hem nadien ook opgeknapt .
nadien toch ook maar de beslissing genomen om hem te spuiten .
hier toto reportage
http://krisvanwin.fotopic.net/c1469662.html
see you when you see me

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 12 okt, 2009 05:02

Het kunststof van de Mehari is ABS en lost op in MEK, maar ook in aceton.
Met aceton opgelost wordt het bros als het weer hard is, met MEK gaat dit veel beter,
maar wil ik je toch afraden in grote hoeveelheden te gebruiken.
Het is absoluut zeer ongezond.
Spuiten is zonder meer het duurzaamst omdat de verflaag
ook de uv straling tegenhoud die het ABS doet degenereren.
Wat je ook kan doen is iets opschuren met fijn schuurpapier om de kleur weer wat op te halen
en daarna insmeren met lijnolie.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » ma 12 okt, 2009 06:50

melloyello schreef: Aceton is slechts een ontvetter en lost niets op.
dit is onjuist, aceton lost wel op.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » ma 12 okt, 2009 16:19

MEK schijnt inderdaad zeer ongezond te zijn, maar het beste spul om de carrosserie te herstellen.
Goed beschermmasker of goede ventilatie is wel aan te raden.

Het gebruik van lijnolie op de carrosserie heb ik nog niet van gehoord.
Waar kan ik dit krijgen, of is dit een van de types owatrol?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

melloyello
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: za 31 jan, 2004 19:33
Locatie: Andijk.

Bericht door melloyello » ma 12 okt, 2009 16:20

supercees schreef:
melloyello schreef: Aceton is slechts een ontvetter en lost niets op.
dit is onjuist, aceton lost wel op.
Ik ging er onterecht van uit dat de body van polyester is en dat de bedoeling was de gelcoatlaag op te lossen.
Vroemvrotpruttel.

. __ ø.___o
(O_\D/___O)

melloyello
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: za 31 jan, 2004 19:33
Locatie: Andijk.

Bericht door melloyello » ma 12 okt, 2009 16:23

André Post schreef:Het kunststof van de Mehari is ABS en lost op in MEK, maar ook in aceton.
Met aceton opgelost wordt het bros als het weer hard is, met MEK gaat dit veel beter,
maar wil ik je toch afraden in grote hoeveelheden te gebruiken.
Het is absoluut zeer ongezond.
Als we het over hetzelfde goedje hebben, dan is het ook nog eens zeer brandgevaarlijk en kan het doekje waarmee je het opbrengt spontaan ontbranden.
Vroemvrotpruttel.

. __ ø.___o
(O_\D/___O)

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 12 okt, 2009 16:28

Als je hem in dezelfde kleur spuit als welke hij nu is dan zijn slijtageplekke een stuk minder zichtbaar. Tevens de kunststof primer op kleur laten maken.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 12 okt, 2009 16:33

Lijnolie hebben ze al bij de bouwmarkt.

Laat je goed inlichten door een lakspecialist. Bij de mehari van P.Senior laat de verf uit spuitbus (zwarte delen) los en de gele verf die van betere kwaliteit is voor deze doeleinden houdt langer stand. Die slijtageplekken ontkom je niet aan, maar stoort me eigenlijk ook niet bij een Mehari. Al het nieuwe plaatwerk wat tegenwoordig leverbaar is, is gespoten. Ik denk dat de tip van backfire de juiste is om het niet te laten storen. ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

2cvfreak
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 512
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 16:58
Locatie: naast me buuren in assen

Bericht door 2cvfreak » ma 12 okt, 2009 18:44

Punky schreef:
Laat je goed inlichten door een lakspecialist.

is heel belangrijk inderdaad, ik zou ook gaan voor spuiten,

en die slijt plekken, op dergelijke stukkejes kun je speciale doorzichtige folie plakken,
hebben wij ook gedaan bij onze 2cv (bij de voor deuren in het gootje onderhet raam bijvoorbeeld)
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!

inde2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 11:24
Contacteer:

Bericht door inde2cv » zo 11 jun, 2017 14:40

Hoe is bovenstaande uiteindelijk gedaan? Ik zit zelf ook te denken aan eest goed poetsen met commandant cleaner...
Acadiane 1983
Dyane 1982
Mehari 1978

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » zo 11 jun, 2017 17:11

Punky schreef:Al het nieuwe plaatwerk wat tegenwoordig leverbaar is, is gespoten.
Nee hoor, dit is door en door gekleurd abs. En tegenwoordig nog uv bestendig ook!
8)
------------------------------
Traction 11 BL 1950

inde2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 11:24
Contacteer:

Bericht door inde2cv » zo 11 jun, 2017 20:08

Die van mij is door en door verkleurd... Is dat weg te schuren? En vervolgens weer op te poetsen met bijvoorbeeld commandant cleaner?
Acadiane 1983
Dyane 1982
Mehari 1978

Plaats reactie