Ruitenwisserasje reparatie
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Ruitenwisserasje reparatie
Ik heb bemerkt dat 1 van de ruitenwisserasjes behoorlijk wat speling heeft. Een nieuwe is eigenlijk wel noodzakelijk. Dus omdat het asje toch vervangen moet worden, heb ik deze gedemonteerd. Omdat hij toch uit elkaar ligt is dit de kans om te kijken hoe het asje in elkaar steekt. Tot mijn grote verbazing zitten er in de houder gewoon twee lagerbusjes van brons. Snel wat rommel bij elkaar gezocht en met behulp van de bankschroef de lagers er uit geperst. Nu valt het mij ook op dat er twee korte lagertjes inzitten, terwijl je natuurlijk ook 1 lange kunt monteren (mits vindbaar). Als dit zo is, dan ben ik straks voor een paar euro klaar en zou het asje weer jaren mee kunnen.
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer:
das nog eens leuk hoop ik
op het engelse forum had ik vorige week net een uiteenzetting gekregen hoe je goedkoop ruiten wippers rubbers kan vervangen dit voor 1 euro stuk .
en het spiegelrandje kennen we allemaal al uiteraard niet , alleen die ik er net wat langer over dan hij laat zien de verkoper .
op het engelse forum had ik vorige week net een uiteenzetting gekregen hoe je goedkoop ruiten wippers rubbers kan vervangen dit voor 1 euro stuk .
en het spiegelrandje kennen we allemaal al uiteraard niet , alleen die ik er net wat langer over dan hij laat zien de verkoper .
see you when you see me
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
In een pud clubbolad van de 2cvclub staat ook een complete beschrijving over het opknappen van de asjes voor een paar euries.
Vandaag ook de halve dag mee bezig geweest maar dan bij de Ami. Maar gelukkig zaten er in de kist die bij de koop zaten nog 5 losse asjes. Dus daarvan een goede gemaakt.
Vandaag ook de halve dag mee bezig geweest maar dan bij de Ami. Maar gelukkig zaten er in de kist die bij de koop zaten nog 5 losse asjes. Dus daarvan een goede gemaakt.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Als dat zo is, waarom hebben wij op het forum daar nog nooit iets over geschreven. En hebben ze dan ook de lagers vernieuwd, of doen ze alleen een rubber vervangen? PS als iemand weet waar je sinterbrons 7x11 kunt krijgen, dan laat even weten. Ik heb nu een adres in rosmalen, maar dat is een producent en ik weet dus niet of ik daar wat mee krijg.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
Hey Backfire, probeer het eens bij Pehavo, technische groothandel, als die het niet hebben..... of busjes (laten) draaien van brons.
Ik ben een jaar geleden ook bezig geweest met het vervangen van die busjes, je moet ook opletten dat je asje niet te ver is ingesleten (is ook nog wel eens het geval) en natuurlijk een nieuw rubbertje erop! ik heb toen ook een lange bus gebruikt i.p.v. 2 korte, heb je toch meer steun!
suc 6
greetzzzzzzzzzz
Ik ben een jaar geleden ook bezig geweest met het vervangen van die busjes, je moet ook opletten dat je asje niet te ver is ingesleten (is ook nog wel eens het geval) en natuurlijk een nieuw rubbertje erop! ik heb toen ook een lange bus gebruikt i.p.v. 2 korte, heb je toch meer steun!
suc 6
greetzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Weet ik ook niet. Staat nu een stuk in over het maken van de pook. Heb daar op het forum ook nog nooit over gelezen. Kan wel eens kijken of ik het stuk kan vinden.backfire schreef:Als dat zo is, waarom hebben wij op het forum daar nog nooit iets over geschreven.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
De koperen waterleiding werkt wel voor even, want zonder smering loopt dat erg droog of het koper slijt erg hard.
@Punky, zou wel mooi zijn.
Zo net bij leverancieer geweest en meteen de sinterbronzen busjes besteld. Kosten 2,40 per stuk, dus voor 4,80 moet het weer goed zijn.
Ik houd jullie op de hoogte.
@Punky, zou wel mooi zijn.
Zo net bij leverancieer geweest en meteen de sinterbronzen busjes besteld. Kosten 2,40 per stuk, dus voor 4,80 moet het weer goed zijn.
Ik houd jullie op de hoogte.
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
We zijn weer iets verder, welnu busje 7x11x10 bestaat dus ook niet meer, gelukkig hebben ze mij wel met andere busjes kunnen helpen en er zelfs 5 mee gekregen, zonder meerkosten, heel netjes, complimenten. Ik heb dus nu 6x12x10. Dus het nodig werk moest er nog aan gebeuren. Overigens ik met mijn stomme kop heb scheel gekeken op mijn schuifmaat, want het is dus eigenlijk 8x11. Ja ja het asje is dus 8mm. Maar goed, dat behoeft geen probleem op te leveren.
Zo en hoe nu verder? Eerste busje uitboren, maar hoe klem je zoiets? Eerste idee was om uitsparing te vijlen in wat alu hoekprofiel, zodat het busje daar mooi in kan klemmen. Maar helaas dat klemmde schuin en ook niet echt lekker. Pfff, okee twee houten latjes tegen elkaar en ff met boor 10 er door heen jassen. Yep gelukt en het voordeel is dat het busje ook meteen iets klem zit in het hout.
Zo en nu ff boor 7 er door en dan 8, nou dat ging niet lekker, want dat sinter brons is erg zacht, met happen tot gevolg. Dat was dan niet zo erg, ware het niet dat het busje lekker ging rondtollen tussen mijn latjes, grrrr. Nog harder klemmen dan, aargh, nog niet, nog harder klemmen en ja hoor, kapot.
Terug naar het tekenbord. De houten latjes waren op zich goed idee, maar misschien beter om in kleine stapjes uit te boren, eerst maar met 6,5 beginnen dan. En ja hoor met een beetje beleidt gaat dat wel. Het duurt even maar dan heb je ook wat.
Dus nu heb ik een busje maat 8x12. Daar moet dus nog het nodige van af. Helaas heb ik geen draaibank, alleen een boor/frees kolom. Denken, denken, mmmmh, hey hey wickie een idee. Op een strip van 30mm x 150mm twee hoekstukjes gelast en in het hoekstukje 8mm gaten geboort. Een 8mm bout en het busje tussen twee moeren geklemd op de bout. Dit was wel even puzzelen, want je moet natuurlijk is de bout door het eerste hoekstukje halen en dan de spullen er op rijgen. Vervolgens de hele handel op de frees kolom vast gezet, de fijne instelling op nul gezet en toen in kleine stapjes elke keer een strookje er af gehaald. Dus je begrijpt dat je dan ongeveer een kwartier bezig bent voordat je rond bent en de juiste diameter hebt bereikt.
Wonderwel paste het nog ook, beetje loctite voor de zekerheid.
Vervolgens hadden we het over het lekken van de ruitenwisser asjes. Nu is het zo dat er tussen de twee busjes een stuk loze ruimte zit. Omdat ik al eerder met vilt geknutseld heb, kwam ik op het idee om er een vilten busje tussen de twee lagers te zetten. Als je dit dan monteerd met olie (wat zo wie zo moet vanwege het sinterbrons) is de as de komende jaren zo goed als waterdicht.
Dus strookje vilt gesneden, op lengte gesneden, om 8 mm asjes en wat loctite om de eindjes aan elkaar te plakken.
Overigens de kleur is van de olie.
Vilt er in en later misschien met de dremel nog een klein beetje ruimer maken. Het is niet de bedoeling dat de asjes vast komen te zitten.
wazige foto, want mijn camera wilde niet meewerken
Nu nog het tweede busje draaien en dan kan de boel in elkaar. Kosten tot nu toe, 4,5 euro.
Zo en hoe nu verder? Eerste busje uitboren, maar hoe klem je zoiets? Eerste idee was om uitsparing te vijlen in wat alu hoekprofiel, zodat het busje daar mooi in kan klemmen. Maar helaas dat klemmde schuin en ook niet echt lekker. Pfff, okee twee houten latjes tegen elkaar en ff met boor 10 er door heen jassen. Yep gelukt en het voordeel is dat het busje ook meteen iets klem zit in het hout.
Zo en nu ff boor 7 er door en dan 8, nou dat ging niet lekker, want dat sinter brons is erg zacht, met happen tot gevolg. Dat was dan niet zo erg, ware het niet dat het busje lekker ging rondtollen tussen mijn latjes, grrrr. Nog harder klemmen dan, aargh, nog niet, nog harder klemmen en ja hoor, kapot.
Terug naar het tekenbord. De houten latjes waren op zich goed idee, maar misschien beter om in kleine stapjes uit te boren, eerst maar met 6,5 beginnen dan. En ja hoor met een beetje beleidt gaat dat wel. Het duurt even maar dan heb je ook wat.
Dus nu heb ik een busje maat 8x12. Daar moet dus nog het nodige van af. Helaas heb ik geen draaibank, alleen een boor/frees kolom. Denken, denken, mmmmh, hey hey wickie een idee. Op een strip van 30mm x 150mm twee hoekstukjes gelast en in het hoekstukje 8mm gaten geboort. Een 8mm bout en het busje tussen twee moeren geklemd op de bout. Dit was wel even puzzelen, want je moet natuurlijk is de bout door het eerste hoekstukje halen en dan de spullen er op rijgen. Vervolgens de hele handel op de frees kolom vast gezet, de fijne instelling op nul gezet en toen in kleine stapjes elke keer een strookje er af gehaald. Dus je begrijpt dat je dan ongeveer een kwartier bezig bent voordat je rond bent en de juiste diameter hebt bereikt.
Wonderwel paste het nog ook, beetje loctite voor de zekerheid.
Vervolgens hadden we het over het lekken van de ruitenwisser asjes. Nu is het zo dat er tussen de twee busjes een stuk loze ruimte zit. Omdat ik al eerder met vilt geknutseld heb, kwam ik op het idee om er een vilten busje tussen de twee lagers te zetten. Als je dit dan monteerd met olie (wat zo wie zo moet vanwege het sinterbrons) is de as de komende jaren zo goed als waterdicht.
Dus strookje vilt gesneden, op lengte gesneden, om 8 mm asjes en wat loctite om de eindjes aan elkaar te plakken.
Overigens de kleur is van de olie.
Vilt er in en later misschien met de dremel nog een klein beetje ruimer maken. Het is niet de bedoeling dat de asjes vast komen te zitten.
wazige foto, want mijn camera wilde niet meewerken
Nu nog het tweede busje draaien en dan kan de boel in elkaar. Kosten tot nu toe, 4,5 euro.
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer: