We zijn weer iets verder, welnu busje 7x11x10 bestaat dus ook niet meer, gelukkig hebben ze mij wel met andere busjes kunnen helpen en er zelfs 5 mee gekregen, zonder meerkosten, heel netjes, complimenten. Ik heb dus nu 6x12x10. Dus het nodig werk moest er nog aan gebeuren. Overigens ik met mijn stomme kop heb scheel gekeken op mijn schuifmaat, want het is dus eigenlijk 8x11. Ja ja het asje is dus 8mm. Maar goed, dat behoeft geen probleem op te leveren.
Zo en hoe nu verder? Eerste busje uitboren, maar hoe klem je zoiets? Eerste idee was om uitsparing te vijlen in wat alu hoekprofiel, zodat het busje daar mooi in kan klemmen. Maar helaas dat klemmde schuin en ook niet echt lekker. Pfff, okee twee houten latjes tegen elkaar en ff met boor 10 er door heen jassen. Yep gelukt en het voordeel is dat het busje ook meteen iets klem zit in het hout.
Zo en nu ff boor 7 er door en dan 8, nou dat ging niet lekker, want dat sinter brons is erg zacht, met happen tot gevolg. Dat was dan niet zo erg, ware het niet dat het busje lekker ging rondtollen tussen mijn latjes, grrrr. Nog harder klemmen dan, aargh, nog niet, nog harder klemmen en ja hoor, kapot.
Terug naar het tekenbord. De houten latjes waren op zich goed idee, maar misschien beter om in kleine stapjes uit te boren, eerst maar met 6,5 beginnen dan. En ja hoor met een beetje beleidt gaat dat wel. Het duurt even maar dan heb je ook wat.
Dus nu heb ik een busje maat 8x12. Daar moet dus nog het nodige van af. Helaas heb ik geen draaibank, alleen een boor/frees kolom. Denken, denken, mmmmh, hey hey wickie een idee. Op een strip van 30mm x 150mm twee hoekstukjes gelast en in het hoekstukje 8mm gaten geboort. Een 8mm bout en het busje tussen twee moeren geklemd op de bout. Dit was wel even puzzelen, want je moet natuurlijk is de bout door het eerste hoekstukje halen en dan de spullen er op rijgen. Vervolgens de hele handel op de frees kolom vast gezet, de fijne instelling op nul gezet en toen in kleine stapjes elke keer een strookje er af gehaald. Dus je begrijpt dat je dan ongeveer een kwartier bezig bent voordat je rond bent en de juiste diameter hebt bereikt.
Wonderwel paste het nog ook, beetje loctite voor de zekerheid.
Vervolgens hadden we het over het lekken van de ruitenwisser asjes. Nu is het zo dat er tussen de twee busjes een stuk loze ruimte zit. Omdat ik al eerder met vilt geknutseld heb, kwam ik op het idee om er een vilten busje tussen de twee lagers te zetten. Als je dit dan monteerd met olie (wat zo wie zo moet vanwege het sinterbrons) is de as de komende jaren zo goed als waterdicht.
Dus strookje vilt gesneden, op lengte gesneden, om 8 mm asjes en wat loctite om de eindjes aan elkaar te plakken.
Overigens de kleur is van de olie.
Vilt er in en later misschien met de dremel nog een klein beetje ruimer maken. Het is niet de bedoeling dat de asjes vast komen te zitten.
wazige foto, want mijn camera wilde niet meewerken
Nu nog het tweede busje draaien en dan kan de boel in elkaar. Kosten tot nu toe, 4,5 euro.