remblokken van 2cv6 1987

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
goudriaan
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: za 17 okt, 2009 19:35
Locatie: steenwijkerwold

remblokken van 2cv6 1987

Bericht door goudriaan » za 17 okt, 2009 19:40

hallo,

mijn eend heeft 20 jaar gestald gestaan ( wel elk jaar een uurtje gereden).
Ik wil de remmen loshalen, smeren met kopervet en de remblokken en remschoenen vervangen. Ook remolie verversen. Waar vind ik een duidelijke omschrijving met plaatjes e.d. Zomaar in het wilde weg allerlei bouten losdraaien lijkt mij niet verstandig. Ik heb al in het forum gezocht maar ik kan niet iets vinden dat voor een "leek" te begrijpen is.
p.s. de remmen zitten niet vast en functioneren goed. Auto heeft origineel 40.000 km gereden.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » za 17 okt, 2009 22:10

als je zegt/denkt een "leek" te zijn ga dan ajb niet aan je remmen zitten klooien. vooral als ze het goed doen.

maar mocht je je zelf toch iets minder "leek" beschouwen dan kun je de remblokken wel vervangen (mits dit nodig is! als ze nog genoeg dik zijn lijkt mij dit overbodig. hou na zo'n tijd stil staan de remmen ed wel goed in de gaten! bij mij gingen ze na korte tijd toch lekken. maar goed remblokken: zet een schroevendraaier tussen blok en schijf en maak zodoende ruimte. gaat dit niet soepel moeten de remklauwen gereviseerd worden!. als je voldoende ruimte heb dat er een nieuw blok tussen zou passen haal dan die veer los en het blok valt er vanzelf uit. monteer nieuwe blok in omgekeerde volgorde. zt veer vast en ga verder aan de andere kant. altij d 1 blok per keer vervangen. naderhand de rem een aantal keer goed intrappe to je weer druk hebt!!!! en de eerste 100 km rustig aan remmen. je remmen doen dan zoieso minder omdat alles moet inwerken.

achterremschoenen is een best pittige klus, nix voor de beginner.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 18 okt, 2009 12:29

na 20 jaar mag de lhm ook wel ververst worden, ook geen klus voor een beginner.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Re: remblokken van 2cv6 1987

Bericht door AK350 » zo 18 okt, 2009 13:39

goudriaan schreef:Ik wil de remmen loshalen, smeren met kopervet en de remblokken en remschoenen vervangen. Ook remolie verversen.
Remmen smeren met kopervet? bij de schijfremmen lijkt mij dit overbodig, evt. scharnierpunt van de achterremblokken. maar zonder speciaal gereedschap (dop-sleutel 44) krijg je de remtrommels achter niet los.

origineel 40.000 km? weet je dit zeker km-teller gaat tot 100.000 en staat dan weer op nul zou dus ook 140.000 kunnen zijn?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 18 okt, 2009 15:08

nou als ie 20 jaar heeft stilgestaan kan die 40.000 km best kloppen.
Remblokken kunnen ook vergaan van lang stilstaan, net als koppelingsplaten trouwens. We hebben er eens ene gehad die viel als stro uitelkaar.
Laatst gewijzigd door AZL57 op zo 18 okt, 2009 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
diverse Citroens, wat anders.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » zo 18 okt, 2009 15:26

AZL57 schreef:nou als ie 20 jaar heeft stilgestaan kan die 40.000 km best kloppen.
Effe niet goed opgelet, deze eend heeft slechts 2 jaar gereden!
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

goudriaan
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: za 17 okt, 2009 19:35
Locatie: steenwijkerwold

Bericht door goudriaan » vr 23 okt, 2009 21:41

hallo,

remblokken inmiddelsvervangen. ging erg makkelijk na de tip van de schroevendraaier. wil remvloeistof inderdaad ook nog vervangen. lijkt niet echt moeilijk als je met z'n tweeen bent.
ondanks dat de auto slechts 2 jaar gebruikt is toch wat roest in chassis. met compressor en verfspuit vol gespoten met motorolie. hopelijk helpt dat
2cv6; mazda mx5; golf 1 cabrio + batterijenbak van werkgever

goudriaan
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: za 17 okt, 2009 19:35
Locatie: steenwijkerwold

Bericht door goudriaan » vr 23 okt, 2009 21:43

op de site van Burton staan een heleboel technische aanwijzingen !
2cv6; mazda mx5; golf 1 cabrio + batterijenbak van werkgever

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » za 24 okt, 2009 04:55

goudriaan schreef:hallo,

remblokken inmiddelsvervangen. ging erg makkelijk na de tip van de schroevendraaier. wil remvloeistof inderdaad ook nog vervangen. lijkt niet echt moeilijk als je met z'n tweeen bent.
ondanks dat de auto slechts 2 jaar gebruikt is toch wat roest in chassis. met compressor en verfspuit vol gespoten met motorolie. hopelijk helpt dat
Afgewerkte olie?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 24 okt, 2009 10:49

Echt zo'n ouwemannentip, olie in je chassis spuiten. Ik hoop niet dat je ooit aangehouden wordt door de milieupolitie :lol:

Maar om je gerust te stellen, olie wordt na verloop van tijd zuur, en je weet natuurlijk wel wat zuur, zuurstof en ijzer doen, juist.

in plaats van olie had je gewoon tectyl er in moeten spuiten, of dinitrol (wel wat duurder).

Gebruikersavatar
Eendeke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 538
Lid geworden op: di 12 feb, 2008 15:54
Locatie: Hilverum onder de zendmast.

Bericht door Eendeke » za 24 okt, 2009 13:11

Motorolie :shock: Nog nooit van gehoord :o

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 413
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » za 24 okt, 2009 14:54

backfire schreef:Echt zo'n ouwemannentip, olie in je chassis spuiten. Ik hoop niet dat je ooit aangehouden wordt door de milieupolitie :lol:

Maar om je gerust te stellen, olie wordt na verloop van tijd zuur, en je weet natuurlijk wel wat zuur, zuurstof en ijzer doen, juist.

in plaats van olie had je gewoon tectyl er in moeten spuiten, of dinitrol (wel wat duurder).
+1

"ouwemannentip" :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 24 okt, 2009 16:50

Of lijnolie, of Owatrol, of RX5 trekt lekker in de roest en vertraagt het roestproces.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

goudriaan
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: za 17 okt, 2009 19:35
Locatie: steenwijkerwold

ouwemannentip

Bericht door goudriaan » zo 25 okt, 2009 09:07

Peter v G schreef:
backfire schreef:Echt zo'n ouwemannentip, olie in je chassis spuiten. Ik hoop niet dat je ooit aangehouden wordt door de milieupolitie :lol:

Maar om je gerust te stellen, olie wordt na verloop van tijd zuur, en je weet natuurlijk wel wat zuur, zuurstof en ijzer doen, juist.

in plaats van olie had je gewoon tectyl er in moeten spuiten, of dinitrol (wel wat duurder).
+1

"ouwemannentip" :lol: :lol: :lol:
volgens mij zijn die troetelkinderen van ons ontworpen en gebouwd door inmiddels ouwemannen. Of hebben jullie er één van vorig jaar ?

p.s. ik heb nog nooit roest gezien in de buurt van een motorblok waar flink wat olie en vet rond gesmeerd is..... :idea: :idea: Overigens schone olie gebruikt die iets verdund was met petroleum. Tectyl blijft op het vuil zitten. olie dringt beter door.

p.s. de vervuiling die wellicht (waarschijnlijk niet) uit mijn chassis druppelt is minimaal vergeleken met wat uit de uitlaat komt tijdens het gebruik :evil: :D
2cv6; mazda mx5; golf 1 cabrio + batterijenbak van werkgever

hanzz
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 439
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 17:29
Locatie: wellen

Bericht door hanzz » zo 25 okt, 2009 11:16

'k heb ook al vaak gehoord dat olie en petrolium behoorlijk blijkt te werken... wel best effe een dagje laten uitlekken 8)

Plaats reactie