remblokken van 2cv6 1987
remblokken van 2cv6 1987
hallo,
mijn eend heeft 20 jaar gestald gestaan ( wel elk jaar een uurtje gereden).
Ik wil de remmen loshalen, smeren met kopervet en de remblokken en remschoenen vervangen. Ook remolie verversen. Waar vind ik een duidelijke omschrijving met plaatjes e.d. Zomaar in het wilde weg allerlei bouten losdraaien lijkt mij niet verstandig. Ik heb al in het forum gezocht maar ik kan niet iets vinden dat voor een "leek" te begrijpen is.
p.s. de remmen zitten niet vast en functioneren goed. Auto heeft origineel 40.000 km gereden.
mijn eend heeft 20 jaar gestald gestaan ( wel elk jaar een uurtje gereden).
Ik wil de remmen loshalen, smeren met kopervet en de remblokken en remschoenen vervangen. Ook remolie verversen. Waar vind ik een duidelijke omschrijving met plaatjes e.d. Zomaar in het wilde weg allerlei bouten losdraaien lijkt mij niet verstandig. Ik heb al in het forum gezocht maar ik kan niet iets vinden dat voor een "leek" te begrijpen is.
p.s. de remmen zitten niet vast en functioneren goed. Auto heeft origineel 40.000 km gereden.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
als je zegt/denkt een "leek" te zijn ga dan ajb niet aan je remmen zitten klooien. vooral als ze het goed doen.
maar mocht je je zelf toch iets minder "leek" beschouwen dan kun je de remblokken wel vervangen (mits dit nodig is! als ze nog genoeg dik zijn lijkt mij dit overbodig. hou na zo'n tijd stil staan de remmen ed wel goed in de gaten! bij mij gingen ze na korte tijd toch lekken. maar goed remblokken: zet een schroevendraaier tussen blok en schijf en maak zodoende ruimte. gaat dit niet soepel moeten de remklauwen gereviseerd worden!. als je voldoende ruimte heb dat er een nieuw blok tussen zou passen haal dan die veer los en het blok valt er vanzelf uit. monteer nieuwe blok in omgekeerde volgorde. zt veer vast en ga verder aan de andere kant. altij d 1 blok per keer vervangen. naderhand de rem een aantal keer goed intrappe to je weer druk hebt!!!! en de eerste 100 km rustig aan remmen. je remmen doen dan zoieso minder omdat alles moet inwerken.
achterremschoenen is een best pittige klus, nix voor de beginner.
maar mocht je je zelf toch iets minder "leek" beschouwen dan kun je de remblokken wel vervangen (mits dit nodig is! als ze nog genoeg dik zijn lijkt mij dit overbodig. hou na zo'n tijd stil staan de remmen ed wel goed in de gaten! bij mij gingen ze na korte tijd toch lekken. maar goed remblokken: zet een schroevendraaier tussen blok en schijf en maak zodoende ruimte. gaat dit niet soepel moeten de remklauwen gereviseerd worden!. als je voldoende ruimte heb dat er een nieuw blok tussen zou passen haal dan die veer los en het blok valt er vanzelf uit. monteer nieuwe blok in omgekeerde volgorde. zt veer vast en ga verder aan de andere kant. altij d 1 blok per keer vervangen. naderhand de rem een aantal keer goed intrappe to je weer druk hebt!!!! en de eerste 100 km rustig aan remmen. je remmen doen dan zoieso minder omdat alles moet inwerken.
achterremschoenen is een best pittige klus, nix voor de beginner.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Re: remblokken van 2cv6 1987
Remmen smeren met kopervet? bij de schijfremmen lijkt mij dit overbodig, evt. scharnierpunt van de achterremblokken. maar zonder speciaal gereedschap (dop-sleutel 44) krijg je de remtrommels achter niet los.goudriaan schreef:Ik wil de remmen loshalen, smeren met kopervet en de remblokken en remschoenen vervangen. Ook remolie verversen.
origineel 40.000 km? weet je dit zeker km-teller gaat tot 100.000 en staat dan weer op nul zou dus ook 140.000 kunnen zijn?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
nou als ie 20 jaar heeft stilgestaan kan die 40.000 km best kloppen.
Remblokken kunnen ook vergaan van lang stilstaan, net als koppelingsplaten trouwens. We hebben er eens ene gehad die viel als stro uitelkaar.
Remblokken kunnen ook vergaan van lang stilstaan, net als koppelingsplaten trouwens. We hebben er eens ene gehad die viel als stro uitelkaar.
Laatst gewijzigd door AZL57 op zo 18 okt, 2009 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
diverse Citroens, wat anders.
hallo,
remblokken inmiddelsvervangen. ging erg makkelijk na de tip van de schroevendraaier. wil remvloeistof inderdaad ook nog vervangen. lijkt niet echt moeilijk als je met z'n tweeen bent.
ondanks dat de auto slechts 2 jaar gebruikt is toch wat roest in chassis. met compressor en verfspuit vol gespoten met motorolie. hopelijk helpt dat
remblokken inmiddelsvervangen. ging erg makkelijk na de tip van de schroevendraaier. wil remvloeistof inderdaad ook nog vervangen. lijkt niet echt moeilijk als je met z'n tweeen bent.
ondanks dat de auto slechts 2 jaar gebruikt is toch wat roest in chassis. met compressor en verfspuit vol gespoten met motorolie. hopelijk helpt dat
2cv6; mazda mx5; golf 1 cabrio + batterijenbak van werkgever
Afgewerkte olie?goudriaan schreef:hallo,
remblokken inmiddelsvervangen. ging erg makkelijk na de tip van de schroevendraaier. wil remvloeistof inderdaad ook nog vervangen. lijkt niet echt moeilijk als je met z'n tweeen bent.
ondanks dat de auto slechts 2 jaar gebruikt is toch wat roest in chassis. met compressor en verfspuit vol gespoten met motorolie. hopelijk helpt dat
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Echt zo'n ouwemannentip, olie in je chassis spuiten. Ik hoop niet dat je ooit aangehouden wordt door de milieupolitie
Maar om je gerust te stellen, olie wordt na verloop van tijd zuur, en je weet natuurlijk wel wat zuur, zuurstof en ijzer doen, juist.
in plaats van olie had je gewoon tectyl er in moeten spuiten, of dinitrol (wel wat duurder).
Maar om je gerust te stellen, olie wordt na verloop van tijd zuur, en je weet natuurlijk wel wat zuur, zuurstof en ijzer doen, juist.
in plaats van olie had je gewoon tectyl er in moeten spuiten, of dinitrol (wel wat duurder).
+1backfire schreef:Echt zo'n ouwemannentip, olie in je chassis spuiten. Ik hoop niet dat je ooit aangehouden wordt door de milieupolitie
Maar om je gerust te stellen, olie wordt na verloop van tijd zuur, en je weet natuurlijk wel wat zuur, zuurstof en ijzer doen, juist.
in plaats van olie had je gewoon tectyl er in moeten spuiten, of dinitrol (wel wat duurder).
"ouwemannentip"
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
ouwemannentip
volgens mij zijn die troetelkinderen van ons ontworpen en gebouwd door inmiddels ouwemannen. Of hebben jullie er één van vorig jaar ?Peter v G schreef:+1backfire schreef:Echt zo'n ouwemannentip, olie in je chassis spuiten. Ik hoop niet dat je ooit aangehouden wordt door de milieupolitie
Maar om je gerust te stellen, olie wordt na verloop van tijd zuur, en je weet natuurlijk wel wat zuur, zuurstof en ijzer doen, juist.
in plaats van olie had je gewoon tectyl er in moeten spuiten, of dinitrol (wel wat duurder).
"ouwemannentip"
p.s. ik heb nog nooit roest gezien in de buurt van een motorblok waar flink wat olie en vet rond gesmeerd is..... Overigens schone olie gebruikt die iets verdund was met petroleum. Tectyl blijft op het vuil zitten. olie dringt beter door.
p.s. de vervuiling die wellicht (waarschijnlijk niet) uit mijn chassis druppelt is minimaal vergeleken met wat uit de uitlaat komt tijdens het gebruik
2cv6; mazda mx5; golf 1 cabrio + batterijenbak van werkgever