Pagina 1 van 2
remblokken van 2cv6 1987
Geplaatst: za 17 okt, 2009 19:40
door goudriaan
hallo,
mijn eend heeft 20 jaar gestald gestaan ( wel elk jaar een uurtje gereden).
Ik wil de remmen loshalen, smeren met kopervet en de remblokken en remschoenen vervangen. Ook remolie verversen. Waar vind ik een duidelijke omschrijving met plaatjes e.d. Zomaar in het wilde weg allerlei bouten losdraaien lijkt mij niet verstandig. Ik heb al in het forum gezocht maar ik kan niet iets vinden dat voor een "leek" te begrijpen is.
p.s. de remmen zitten niet vast en functioneren goed. Auto heeft origineel 40.000 km gereden.
Geplaatst: za 17 okt, 2009 22:10
door dyane_maniac
als je zegt/denkt een "leek" te zijn ga dan ajb niet aan je remmen zitten klooien. vooral als ze het goed doen.
maar mocht je je zelf toch iets minder "leek" beschouwen dan kun je de remblokken wel vervangen (mits dit nodig is! als ze nog genoeg dik zijn lijkt mij dit overbodig. hou na zo'n tijd stil staan de remmen ed wel goed in de gaten! bij mij gingen ze na korte tijd toch lekken. maar goed remblokken: zet een schroevendraaier tussen blok en schijf en maak zodoende ruimte. gaat dit niet soepel moeten de remklauwen gereviseerd worden!. als je voldoende ruimte heb dat er een nieuw blok tussen zou passen haal dan die veer los en het blok valt er vanzelf uit. monteer nieuwe blok in omgekeerde volgorde. zt veer vast en ga verder aan de andere kant. altij d 1 blok per keer vervangen. naderhand de rem een aantal keer goed intrappe to je weer druk hebt!!!! en de eerste 100 km rustig aan remmen. je remmen doen dan zoieso minder omdat alles moet inwerken.
achterremschoenen is een best pittige klus, nix voor de beginner.
Geplaatst: zo 18 okt, 2009 12:29
door backfire
na 20 jaar mag de lhm ook wel ververst worden, ook geen klus voor een beginner.
Re: remblokken van 2cv6 1987
Geplaatst: zo 18 okt, 2009 13:39
door AK350
goudriaan schreef:Ik wil de remmen loshalen, smeren met kopervet en de remblokken en remschoenen vervangen. Ook remolie verversen.
Remmen smeren met kopervet? bij de schijfremmen lijkt mij dit overbodig, evt. scharnierpunt van de achterremblokken. maar zonder speciaal gereedschap (dop-sleutel 44) krijg je de remtrommels achter niet los.
origineel 40.000 km? weet je dit zeker km-teller gaat tot 100.000 en staat dan weer op nul zou dus ook 140.000 kunnen zijn?
Geplaatst: zo 18 okt, 2009 15:08
door AZL57
nou als ie 20 jaar heeft stilgestaan kan die 40.000 km best kloppen.
Remblokken kunnen ook vergaan van lang stilstaan, net als koppelingsplaten trouwens. We hebben er eens ene gehad die viel als stro uitelkaar.
Geplaatst: zo 18 okt, 2009 15:26
door AK350
AZL57 schreef:nou als ie 20 jaar heeft stilgestaan kan die 40.000 km best kloppen.
Effe niet goed opgelet, deze eend heeft slechts 2 jaar gereden!
Geplaatst: vr 23 okt, 2009 21:41
door goudriaan
hallo,
remblokken inmiddelsvervangen. ging erg makkelijk na de tip van de schroevendraaier. wil remvloeistof inderdaad ook nog vervangen. lijkt niet echt moeilijk als je met z'n tweeen bent.
ondanks dat de auto slechts 2 jaar gebruikt is toch wat roest in chassis. met compressor en verfspuit vol gespoten met motorolie. hopelijk helpt dat
Geplaatst: vr 23 okt, 2009 21:43
door goudriaan
op de site van Burton staan een heleboel technische aanwijzingen !
Geplaatst: za 24 okt, 2009 04:55
door Erasmo
goudriaan schreef:hallo,
remblokken inmiddelsvervangen. ging erg makkelijk na de tip van de schroevendraaier. wil remvloeistof inderdaad ook nog vervangen. lijkt niet echt moeilijk als je met z'n tweeen bent.
ondanks dat de auto slechts 2 jaar gebruikt is toch wat roest in chassis. met compressor en verfspuit vol gespoten met motorolie. hopelijk helpt dat
Afgewerkte olie?
Geplaatst: za 24 okt, 2009 10:49
door backfire
Echt zo'n ouwemannentip, olie in je chassis spuiten. Ik hoop niet dat je ooit aangehouden wordt door de milieupolitie
Maar om je gerust te stellen, olie wordt na verloop van tijd zuur, en je weet natuurlijk wel wat zuur, zuurstof en ijzer doen, juist.
in plaats van olie had je gewoon tectyl er in moeten spuiten, of dinitrol (wel wat duurder).
Geplaatst: za 24 okt, 2009 13:11
door Eendeke
Motorolie
Nog nooit van gehoord
Geplaatst: za 24 okt, 2009 14:54
door Peter v G
backfire schreef:Echt zo'n ouwemannentip, olie in je chassis spuiten. Ik hoop niet dat je ooit aangehouden wordt door de milieupolitie
Maar om je gerust te stellen, olie wordt na verloop van tijd zuur, en je weet natuurlijk wel wat zuur, zuurstof en ijzer doen, juist.
in plaats van olie had je gewoon tectyl er in moeten spuiten, of dinitrol (wel wat duurder).
+1
"ouwemannentip"
Geplaatst: za 24 okt, 2009 16:50
door André Post
Of lijnolie, of Owatrol, of RX5 trekt lekker in de roest en vertraagt het roestproces.
ouwemannentip
Geplaatst: zo 25 okt, 2009 09:07
door goudriaan
Peter v G schreef:backfire schreef:Echt zo'n ouwemannentip, olie in je chassis spuiten. Ik hoop niet dat je ooit aangehouden wordt door de milieupolitie
Maar om je gerust te stellen, olie wordt na verloop van tijd zuur, en je weet natuurlijk wel wat zuur, zuurstof en ijzer doen, juist.
in plaats van olie had je gewoon tectyl er in moeten spuiten, of dinitrol (wel wat duurder).
+1
"ouwemannentip"
volgens mij zijn die troetelkinderen van ons ontworpen en gebouwd door inmiddels ouwemannen. Of hebben jullie er één van vorig jaar ?
p.s. ik heb nog nooit roest gezien in de buurt van een motorblok waar flink wat olie en vet rond gesmeerd is.....
Overigens schone olie gebruikt die iets verdund was met petroleum. Tectyl blijft op het vuil zitten. olie dringt beter door.
p.s. de vervuiling die wellicht (waarschijnlijk niet) uit mijn chassis druppelt is minimaal vergeleken met wat uit de uitlaat komt tijdens het gebruik
Geplaatst: zo 25 okt, 2009 11:16
door hanzz
'k heb ook al vaak gehoord dat olie en petrolium behoorlijk blijkt te werken... wel best effe een dagje laten uitlekken