ontkoppelhefboom
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ontkoppelhefboom
hoi,
ik heb het volgende probleem bij een nog niet ingebouwd blok (ik heb een gereviseerd blok en een gereviseerde bak aan elkaar gekoppeld)
blok heeft een dik vliegwiel met drievinger koppeling, de versnellingsbak heeft lange splines (meen ik) dus modern type, maar deze combi moet kunnen, andersom: dun vliegwiel, korte splines gaat niet). maar het probleem is nu als volgt: bij het ronddraaien van de motor komen de uitstulpsels van de 3-vinger koppeling tegen de hefboom. als ik de hefboom iets aantrek (wat volgens mij straks de situatie is als de koppelingskabel is gemonteerd) dan loopt ie wel vrij, maar volgens mij moet de hefboom zoieso vrij lopen. anders zou je ook een behoorlijk probleem hebben mocht de koppelingskabel ooit eens breken.
nu zie ik bij een grote onderdelen leverancier die ook plastic autootjes maakt op basis van een 2cv, dat er twee soorten koppelingshefbomen zijn. weet iemand of deze twee uitvoeringen specifiek voor 3-vinger dan wel diafragma koppelingen zijn? in het werkplaatshandboek wordt de diafragma koppeling niet beschreven (waarschijnlijk een vroegere uitgave) dus daar kan ik het niet achterhalen.
ik zal eerdaags het blok en de bak weer splitsen en eens kijken of ik iets kan zien. overigens heb ik ditzelfde euvel ook gehad toen ik een andere (niet gereviseerde) bak met lange spline monteerde.
grtz
ik heb het volgende probleem bij een nog niet ingebouwd blok (ik heb een gereviseerd blok en een gereviseerde bak aan elkaar gekoppeld)
blok heeft een dik vliegwiel met drievinger koppeling, de versnellingsbak heeft lange splines (meen ik) dus modern type, maar deze combi moet kunnen, andersom: dun vliegwiel, korte splines gaat niet). maar het probleem is nu als volgt: bij het ronddraaien van de motor komen de uitstulpsels van de 3-vinger koppeling tegen de hefboom. als ik de hefboom iets aantrek (wat volgens mij straks de situatie is als de koppelingskabel is gemonteerd) dan loopt ie wel vrij, maar volgens mij moet de hefboom zoieso vrij lopen. anders zou je ook een behoorlijk probleem hebben mocht de koppelingskabel ooit eens breken.
nu zie ik bij een grote onderdelen leverancier die ook plastic autootjes maakt op basis van een 2cv, dat er twee soorten koppelingshefbomen zijn. weet iemand of deze twee uitvoeringen specifiek voor 3-vinger dan wel diafragma koppelingen zijn? in het werkplaatshandboek wordt de diafragma koppeling niet beschreven (waarschijnlijk een vroegere uitgave) dus daar kan ik het niet achterhalen.
ik zal eerdaags het blok en de bak weer splitsen en eens kijken of ik iets kan zien. overigens heb ik ditzelfde euvel ook gehad toen ik een andere (niet gereviseerde) bak met lange spline monteerde.
grtz
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
In mijn onderdelenboeken die de periode 1968 t/m 1991 omvatten kan ik maar 1 soort ontkoppelingshefboom vinden nl nummer AM 314 4C.
Deze wordt zowel voor een 3 vingerige koppeling als voor een diafragmakoppeling gebruikt.De door jou bedoelde hefboom is voor een oud type met een koolstof druklager.
Hopelijk heb je iets aan deze informatie.
Succes
Fredo
Deze wordt zowel voor een 3 vingerige koppeling als voor een diafragmakoppeling gebruikt.De door jou bedoelde hefboom is voor een oud type met een koolstof druklager.
Hopelijk heb je iets aan deze informatie.
Succes
Fredo
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
jazeker, alleen heb ik dan dus een ander probleem
want die hefboom loopt aan. nuja binnenkort de bak maar van het blok halen en kijken of er iets te stellen valt ofzo. bedankt voor het uitzoeken!

die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ahum, het mysterie van de aanlopende koppelingshefboom bleek niet zo'n mysterie:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=5448
(pagina 18 ) was: (pagina 18)
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=5448
(pagina 18 ) was: (pagina 18)
Laatst gewijzigd door dyane_maniac op wo 9 dec, 2009 10:43, 2 keer totaal gewijzigd.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
dusdyane_maniac schreef:ahum, het mysterie van de aanlopende koppelingshefboom bleek niet zo'n mysterie:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=5448
(pagina 18 )

Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU