ontkoppelhefboom
Geplaatst: wo 21 okt, 2009 20:50
hoi,
ik heb het volgende probleem bij een nog niet ingebouwd blok (ik heb een gereviseerd blok en een gereviseerde bak aan elkaar gekoppeld)
blok heeft een dik vliegwiel met drievinger koppeling, de versnellingsbak heeft lange splines (meen ik) dus modern type, maar deze combi moet kunnen, andersom: dun vliegwiel, korte splines gaat niet). maar het probleem is nu als volgt: bij het ronddraaien van de motor komen de uitstulpsels van de 3-vinger koppeling tegen de hefboom. als ik de hefboom iets aantrek (wat volgens mij straks de situatie is als de koppelingskabel is gemonteerd) dan loopt ie wel vrij, maar volgens mij moet de hefboom zoieso vrij lopen. anders zou je ook een behoorlijk probleem hebben mocht de koppelingskabel ooit eens breken.
nu zie ik bij een grote onderdelen leverancier die ook plastic autootjes maakt op basis van een 2cv, dat er twee soorten koppelingshefbomen zijn. weet iemand of deze twee uitvoeringen specifiek voor 3-vinger dan wel diafragma koppelingen zijn? in het werkplaatshandboek wordt de diafragma koppeling niet beschreven (waarschijnlijk een vroegere uitgave) dus daar kan ik het niet achterhalen.
ik zal eerdaags het blok en de bak weer splitsen en eens kijken of ik iets kan zien. overigens heb ik ditzelfde euvel ook gehad toen ik een andere (niet gereviseerde) bak met lange spline monteerde.
grtz
ik heb het volgende probleem bij een nog niet ingebouwd blok (ik heb een gereviseerd blok en een gereviseerde bak aan elkaar gekoppeld)
blok heeft een dik vliegwiel met drievinger koppeling, de versnellingsbak heeft lange splines (meen ik) dus modern type, maar deze combi moet kunnen, andersom: dun vliegwiel, korte splines gaat niet). maar het probleem is nu als volgt: bij het ronddraaien van de motor komen de uitstulpsels van de 3-vinger koppeling tegen de hefboom. als ik de hefboom iets aantrek (wat volgens mij straks de situatie is als de koppelingskabel is gemonteerd) dan loopt ie wel vrij, maar volgens mij moet de hefboom zoieso vrij lopen. anders zou je ook een behoorlijk probleem hebben mocht de koppelingskabel ooit eens breken.
nu zie ik bij een grote onderdelen leverancier die ook plastic autootjes maakt op basis van een 2cv, dat er twee soorten koppelingshefbomen zijn. weet iemand of deze twee uitvoeringen specifiek voor 3-vinger dan wel diafragma koppelingen zijn? in het werkplaatshandboek wordt de diafragma koppeling niet beschreven (waarschijnlijk een vroegere uitgave) dus daar kan ik het niet achterhalen.
ik zal eerdaags het blok en de bak weer splitsen en eens kijken of ik iets kan zien. overigens heb ik ditzelfde euvel ook gehad toen ik een andere (niet gereviseerde) bak met lange spline monteerde.
grtz