stationair toerental
stationair toerental
onlangs ben ik meegereden in een andere 2cv, wat me opviel was hoe hij stationair draaide, hij draaide vrij snel, hij moest meestal geen choke na het koud starten.. als ik de choke bij mijn 2cv inschuif, dan is dat pas na 10 min, want anders valt ze gewoon stil.. het stationair toerental is heel laag, je hoort de motor ongeveer 1x ploffen per seconde (als je snapt wat ik bedoel) .. ofwel blijft ze draaien, ofwel valt ze stil.. als er niet teveel rumoer is op de weg, dan laat ik ze draaien zonder choke of gas, af en toe eens een tikje gas om in gang te houden.. maar als ik mijn motor niet hoor draaien, dan geef ik gewoon een beetje gas om het toerental iets op te jagen. ik had onlangs nog voor dat ik aan een tankstation moest vertrekken, ik start ze, beetje gas, en ik laat ze voor ongeveer 10 sec draaien, ik wil vertrekken, maar mijn motor doet niet echt veel terug starten en ik ben weer vertrokken.. is mijn 2cv nu slecht afgesteld?
groetjes
groetjes
Ik start met een klein beetje choke en volgas. na een paar 100 meter haal ik de choke eraf. ze rijdt dan prima. Stationair is dan even spannend, bleeft ze lopen of niet. Bij het eerste stoplicht evt een beetje choke erbij. Daarna geen choke meer nodig.
Mogelijk staat ze een beetje rijk afgesteld maar ach ze rijdt verder prima!
Mogelijk staat ze een beetje rijk afgesteld maar ach ze rijdt verder prima!
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
idd eerst even iets meer toeren afstellen hiervoor zit een schroefje aan die beugel waar de gaskabel aan vast zit. doe dit met warme motor!
vervolgens kun je evt kijken of de co schroef verdraait moet worden, maar dit is een secuur werkje. twijfel je aan je kunnen? blijf er dan van af! maar als je onthoud in welke stand ie stond kun je altijd weer terug naar de originele afstelling. de co schroef is dat schroefje aan de voorkant van de carb met dat a-symetrische sleufje. draai hieraan tot de motor de meeste toeren maakt. stel dan het stationaire toerental af tot ie weer mooi rustig loopt en herhaal dit tot er niets meer te stellen valt.
als je dan nog steeds 10 minuten lang je choke moet gebruiken vooral als het niet echt koud is, dan denk ik dat je je primaire sproeier voor een iets grotere zou kunnen vervangen. dan trekt ie (in de eerste trap) ook iets sneller op
vervolgens kun je evt kijken of de co schroef verdraait moet worden, maar dit is een secuur werkje. twijfel je aan je kunnen? blijf er dan van af! maar als je onthoud in welke stand ie stond kun je altijd weer terug naar de originele afstelling. de co schroef is dat schroefje aan de voorkant van de carb met dat a-symetrische sleufje. draai hieraan tot de motor de meeste toeren maakt. stel dan het stationaire toerental af tot ie weer mooi rustig loopt en herhaal dit tot er niets meer te stellen valt.
als je dan nog steeds 10 minuten lang je choke moet gebruiken vooral als het niet echt koud is, dan denk ik dat je je primaire sproeier voor een iets grotere zou kunnen vervangen. dan trekt ie (in de eerste trap) ook iets sneller op
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
die van mij geef ik met dit weer wel even vol choke bij het starten en dan slaat ie eigenlijk in 1 keer af, dan kan de choke naar 1/3de en na ca 500 m. rijden gaat ie uit. behalve als ik veel stoplichten tegenkom, dan laat ik m ca 1,5 km aan staan, maar dan ook meer uit "gemakzucht" en dat ie altijd lekker vlot optrekt, dan dat ie anders af zou slaan. vandaar: 10 min. choke? dan kan er iets beter afgesteld worden.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 512
- Lid geworden op: di 28 aug, 2007 16:58
- Locatie: naast me buuren in assen
een 2cv blok is een hoogtoerige motor,
(de kruk as van een 2 cilinder moet net zo vaak rond gaan om de motor loopent te houden dan de krukas van een vier cilinder, maar maar heeft wel de helft cilinders dus moeten die sneller werken om in de zelfde tijd meer arbeid verigten om het zelfde toerental te krijgen)
een 2 cilinder moet dus vaker een slag maken dan een 4 cilinder.
(zeg ik dit zo goed?)
wat ik bedoel is: het is gezond voor een eenden blok om iets meer toeren stationair te hebben dan een gemiddelde moderne auto.
(de kruk as van een 2 cilinder moet net zo vaak rond gaan om de motor loopent te houden dan de krukas van een vier cilinder, maar maar heeft wel de helft cilinders dus moeten die sneller werken om in de zelfde tijd meer arbeid verigten om het zelfde toerental te krijgen)
een 2 cilinder moet dus vaker een slag maken dan een 4 cilinder.
(zeg ik dit zo goed?)
wat ik bedoel is: het is gezond voor een eenden blok om iets meer toeren stationair te hebben dan een gemiddelde moderne auto.
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer: