602cc blok op "4" chassis

Plaats reactie
dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

602cc blok op "4" chassis

Bericht door dyane_maniac » di 27 okt, 2009 21:59

wat zijn de meest gangbare manieren om een 602 cc blok op een "4" chassis te plaatsen? je hoort vaak dat er een 6 blok geplaatst is in een van origine 4 auto. zou dit dan gebeurd zijn na een chassis wissel waarbij het standaard te verkrijgen 6 chassis is geplaatst of anders? de enige manier die ik weet is een extra gat maken naast het originele gat voor de motor steun. hierdoor komt je blok iets scheef en hoger te staan.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Prestige2400
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 18 aug, 2006 22:45
Locatie: Hilversum

Bericht door Prestige2400 » di 3 nov, 2009 22:55

Onlangs heb ik mijn Ami 6 uit '62 voorzien van een 652 blok. Dacht dus die motorsteun gaten pas te moeten maken maar dat bleek niet nodig. Meten is weten...

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2160
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 4 nov, 2009 09:28

Ook moet je de bussen tussen versnellingsbak en steun inkorten.
Anders komt de motor tegen de voorste balk,
deze is iets verder naar achter geplaatst.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 4 nov, 2009 13:25

Prestige2400 schreef:Onlangs heb ik mijn Ami 6 uit '62 voorzien van een 652 blok. Dacht dus die motorsteun gaten pas te moeten maken maar dat bleek niet nodig. Meten is weten...
ja, maar dat was dus al een 6je



dat van die achterste bussen inkorten wist ik.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » wo 4 nov, 2009 15:47

Van wat voor type komt dit chassis?
Als het een 12/18 pktje is heeft ie z'n balkje meer naar binnen, bij latere 435cc chassis zit het balkje al naar voren en is het al wat makkelijker erin te frommelen...
------------------------------
Traction 11 BL 1950

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 4 nov, 2009 15:59

hoe is dat te herkennen? maar ik zal de afstand van de motorsteun gaten tot de vooras eens na meten
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Re: 602cc blok op "4" chassis

Bericht door Bartje » wo 4 nov, 2009 18:20

dyane_maniac schreef:de enige manier die ik weet is een extra gat maken naast het originele gat voor de motor steun. hierdoor komt je blok iets scheef en hoger te staan.
Wat ik gedaan heb is de motor steunen modificeren, en de moer in de steun meer naar het midden plaatsen.
Eerst moer eruit tikken,steun in de bankschroef, bout erin en een tik met de hamer. De lassen van matige kwaliteit komen dan zo los. Vervolgens het gat voor de moer naar het midden toe uitgeveilt en de moer er weer in gelast. 1 laspitje voor en achter. Bij mij werd het niet te warm dus het rubber van de steun smolt niet.

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » wo 4 nov, 2009 18:48

Dit is het motor balkje van de oude eenden
Afbeelding

En dit is het nieuwe type waarbij de motor al iets lager ligt
Afbeelding
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2664
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 4 nov, 2009 19:09

bij mijn weten gebruikt een 4 blokje altijd langere tapeinden, om zo op het chassis waarvoor ook een 6 motor geschikt is gemonteerd te kunnen worden.
Verbruik: Afbeelding

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 4 nov, 2009 19:18

ik heb het bovenste balkje. het dikke dus. ik dacht dat deze ook voor 4tjes gebruikt werden tot 1971? anyway, de breedte heb ik al aangepast. alleen heb ik nu langere bouten nodig. ik had twee maten in mijn "verzameling" waar bij de korte ca 8 mm draad uitsteekt en de lange ca 30 mm. deze laatste zijn dus te lang (bovendien steekt hierbij eerst een deel zonder schroefdraad uit het gat) maar dit is makkelijk op te lossen door even langs een goed geassortimenteerde ijzerwarenhandel langs te gaan.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie