Wisselende spanning
Wisselende spanning
Hallo,
Ik heb het volgende probleem met spanningswisselingen.
Op het moment dat ik stationair draait heb ik ongeveer 13.5 volt over m'n accu staan, wat opzich best netjes is. Beetje gas bij en ik krijg 14,5 tot 14, 7, is iets te veel maar kan ook een afwijking van de meter zijn. Maar het gekke is dat er ergens tussen stationair en beetje gas (heel klein beetje gas dus) de spanning zeer snel wisselt. Het wisselt zo snel dat ik het met m'n multi meter niet goed kan meten, maar zie het aan m'n lampen die feller en zachter knipperen in een frequentie van ongeveer 1 tot 3 Hz. Daarnaast als ik ik m'n knipperlichten aan doe zie ik ook dat m'n lampen feller gaan knipperen in de maat met m'n knipperlichten (dus feller als m'n knipperlicht(en) brand(en)). En zie ik spanningpieken van 15 a 15,5 volt.
Nu heb ik m'n elektronische spanningsregelaar vervangen door een nieuwe dat maakt niets uit. M'n dynamo is getest en levert met gemak nog 30A of meer dus ook geen versleten borstels.
Iemand nog ideeën?
Ik heb het volgende probleem met spanningswisselingen.
Op het moment dat ik stationair draait heb ik ongeveer 13.5 volt over m'n accu staan, wat opzich best netjes is. Beetje gas bij en ik krijg 14,5 tot 14, 7, is iets te veel maar kan ook een afwijking van de meter zijn. Maar het gekke is dat er ergens tussen stationair en beetje gas (heel klein beetje gas dus) de spanning zeer snel wisselt. Het wisselt zo snel dat ik het met m'n multi meter niet goed kan meten, maar zie het aan m'n lampen die feller en zachter knipperen in een frequentie van ongeveer 1 tot 3 Hz. Daarnaast als ik ik m'n knipperlichten aan doe zie ik ook dat m'n lampen feller gaan knipperen in de maat met m'n knipperlichten (dus feller als m'n knipperlicht(en) brand(en)). En zie ik spanningpieken van 15 a 15,5 volt.
Nu heb ik m'n elektronische spanningsregelaar vervangen door een nieuwe dat maakt niets uit. M'n dynamo is getest en levert met gemak nog 30A of meer dus ook geen versleten borstels.
Iemand nog ideeën?
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Het is normaal dat bij de Dynamo van een 2cv het voltage dat hij afgeeft afhankelijk is van het toerental. De spanningsregelaar moet ervoor zorgen dat deze spanning niet boven de 14,7 uitkomt. Maar bij stationair toerental is een lager voltage van dus 13,5V normaal. Het feller worden van de knipperlichten is dus te koppelen aan dit voltage verschil.
Ik zie dus weinig probleem in hetgeen je beschrijft.
Ik denk dat je de Dynamo (gelijkstroom) aanziet voor een Alternator (wisselstroom) die dus ook bij een lager toerental al een hoger voltage afgeeft. Deze zit bijvoorbeeld in een Visa.
Ik hoop dat je het bovenstaande begrijpt en dat het ook klopt. Ik heb dit een tijd geleden uitgezocht voor mijn eigen eend en toen besloten een Visa dynamo te plaatsen. In mijn hoofd weet ik hoe het zit, maar om het duidelijk uit te leggen is een ander verhaal. Zoek anders even op topics over de 2cv en de Visa dynamo, daar staat het namelijk ergens uitgebreider beschreven.
Ik zie dus weinig probleem in hetgeen je beschrijft.
Ik denk dat je de Dynamo (gelijkstroom) aanziet voor een Alternator (wisselstroom) die dus ook bij een lager toerental al een hoger voltage afgeeft. Deze zit bijvoorbeeld in een Visa.
Ik hoop dat je het bovenstaande begrijpt en dat het ook klopt. Ik heb dit een tijd geleden uitgezocht voor mijn eigen eend en toen besloten een Visa dynamo te plaatsen. In mijn hoofd weet ik hoe het zit, maar om het duidelijk uit te leggen is een ander verhaal. Zoek anders even op topics over de 2cv en de Visa dynamo, daar staat het namelijk ergens uitgebreider beschreven.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Addicted user
- Contacteer:
Feller als je knipperlichten gaan branden is een duidelijk teken van een slechte aarde bij andere stroomverbruikers. Als je knipperlicht aanzet krijgt het systeem een extra aarding (die van het knipperlicht) en daardoor kunnen de andere lampen feller gaan branden.(dus feller als m'n knipperlicht(en) brand(en))
Als het zwakker is, wat je bedoelt, dan zou ik eens de aarding van de accu vervangen, nakijken, of een nieuwe accu kopen.
Ik begrijp het verschil tussen ene dynamo en alternator. Ik zei ook 13,5 bij stationair is netjes en 14,5/14,7 bij hoger toeren is ook goed. Mijn verhaal was misschien niet helemaal duidelijk.Punky schreef: Ik denk dat je de Dynamo (gelijkstroom) aanziet voor een Alternator (wisselstroom) die dus ook bij een lager toerental al een hoger voltage afgeeft. Deze zit bijvoorbeeld in een Visa.
Ik bedoel idd dat de verlichting (alle, dus ook dashboad en controlelampjes) feller gaan branden als de knipperlichen (maar ook bij wiswassers) aan staan.backfire schreef: Feller als je knipperlichten gaan branden is een duidelijk teken van een slechte aarde bij andere stroomverbruikers. Als je knipperlicht aanzet krijgt het systeem een extra aarding (die van het knipperlicht) en daardoor kunnen de andere lampen feller gaan branden.
Als het zwakker is, wat je bedoelt, dan zou ik eens de aarding van de accu vervangen, nakijken, of een nieuwe accu kopen.
Owkee zal eens naar de aarding kijken misschien wat gecorrodeerd. Met de accu is niets mis, start altijd zeer vrolijk ook na 2 weken stil staan.
Maar dit alles verklaart nog niet dat de spanning pieken geeft van 15 a15,5 volt, dat is namelijk waar ik me wat zorgen om maak.
Spanningspieken zijn toch meestal zo kort dat je het niet kunt zien aan je verlichting? En zijn waarschijnlijk ook niet te meten met m'n multimeter van een tientje.
Het probleem is dat de spanning te hoog is als er meer verbruikers aan staan dan alleen de verlichting. De spanning loopt dan op naar 15 a 15,5 volt. Dat is waar ik me een beetje zorgen over maak. Terwijl de spanningsregelaar (ook de nieuwe) het toch onder de 14,7 V zou moeten houden.
Het probleem is dat de spanning te hoog is als er meer verbruikers aan staan dan alleen de verlichting. De spanning loopt dan op naar 15 a 15,5 volt. Dat is waar ik me een beetje zorgen over maak. Terwijl de spanningsregelaar (ook de nieuwe) het toch onder de 14,7 V zou moeten houden.
ik zou bijna denken dat de dynamo op hol gaat. Door meer spanning af te nemen kan ook meer spanning door de bekrachtiging gaan wat dus weer meer spanning oplevert. Dat heet als er ergenis iets fout is (regelaar/dynamo) Probeer eens een andere dynamo?
p.s. Je hebt toch geen visa dynamo met ingebouwde regelaar? Dan zou het kunnen dat de 2 regelaars elkaar beinvloeden.
p.s. Je hebt toch geen visa dynamo met ingebouwde regelaar? Dan zou het kunnen dat de 2 regelaars elkaar beinvloeden.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Addicted user
- Contacteer:
Er zijn eigenlijk maar 2 onderdelen welke je spanning regelen en dat zijn je spanningsregelaar en je veldspoel, ergens zit er bij 1 van deze delen dan iets niet goed. Dat kan zijn een slecht contact of gewoon versleten onderdeel. Dus ik zou nog eens kijken naar de diverse stekkers. Want aanslag op de stekkers kan rare effecten hebben.
Ik heb het er met een man over gehad die dynamo's restaureerd. Het zou ook een defecte spoel in de dynamo kunnen zijn. De spanning is dan te laag, de regelaar gaat dan meer bekrachtiging geven om de ontbrekende stroom aan te vullen, dit zou de hogere voltages kunnen verklaren.
diverse Citroens, wat anders.
Owkee het verhaal gaat verder;
Het dynamo is inmiddels vervangen en ook de 12v draad naar de spanningsregelaar (die 12v geeft bij contact aan) deze leek wat raar te doen, maar helaas het probleem blijft.
De spanning wisselt bij een iets verhoogd stationair en bij het inschakelen van andere verbruikers, bij elk toerental boven stationair. Ben een soort van out of options nu.
Iemand nog ideeën?
Het dynamo is inmiddels vervangen en ook de 12v draad naar de spanningsregelaar (die 12v geeft bij contact aan) deze leek wat raar te doen, maar helaas het probleem blijft.
De spanning wisselt bij een iets verhoogd stationair en bij het inschakelen van andere verbruikers, bij elk toerental boven stationair. Ben een soort van out of options nu.
Iemand nog ideeën?
-
- Addicted user
- Contacteer:
JE kunt elektronische spanningsregelaar er tussen zetten, die is zo wie zo beter voor je systeem. PS heb je nu ook alle connectoren schoongemaakt? En dan bedoel niet wat contactspray, want daarmee haal je de oxidatie echt niet mee weg. En vergeten, maar heb je ook andere mechanische spanningsregelaar getest?