olieverbruik

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
2cv1988
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 31 dec, 2008 13:51

olieverbruik

Bericht door 2cv1988 » zo 1 nov, 2009 20:48

daarstraks heb ik mijn 2cv van de eendenboer terug gekregen, ze loopt perfect, maar hij zei dat ik eens op mijn oliepeil moest gaan letten, ik deed ze precies een jaar geleden binnen, 3.000 km terug, en toen is de olie pas bijgevuld... ik was bijna droog gereden, ik dacht in men eigen wattaf**k :?: :D
hoe komt dit? én is mijn oliedruklampje snel genoeg om mij te waarschuwen als ik droogrij?
groetjes

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5071
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 1 nov, 2009 21:23

Meer dan 1 keer per jaar naar het oliepeil kijken is inderdaad wel raadzaam. ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » vr 13 nov, 2009 00:10

Je oliedruk lampje is meer een soort "idiot light" als die gaat branden is het 9 van de 10 keer al veel en veel te laat. Als je weet dat je eend veel verbruikt of lekt (hier kun je dan wat aan doen natuurlijk) check dan gewoon elke keer voor je gaat rijden ff, kleine moeite maar het kan je een boel ellende schelen.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 13 nov, 2009 00:26

je kan ook gewoon als je lampje begint te branden 1 liter erbij en dan weer lekker ridjen tot ie opnieuw aangaat!!!

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » vr 13 nov, 2009 07:16

Het officiele voorschrift is dat je ELKE WEEK het oliepeil moet controleren. Dat klinkt wat overdreven in een tijd waarin de meeste auto's elke 15000 km een beurt krijgen en de bereider dus nooit z'n oliepeil controleert. Maar ja we hebben het hier over een eend!

Olieverbruik komt door lekkage of door inwendige oorzaken in de motor. (of door een combinatie). Als je het wilt oplossen en je wilt je vingers er zelf niet aan branden kan elke eendenboer je helpen voor betrekkelijk weinig geld.

ArneBrys
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: di 5 mei, 2009 16:05
Locatie: Humbeek

Bericht door ArneBrys » vr 13 nov, 2009 07:42

Zoals de naam het al aangeeft is dit een olieDRUK lampje en geen oliepeil lampje zoals je bij sommige modernere wagens tegenkomt.
Je oliedruk lampje zal pas aangaan als je geen olie meer aanzuigt (en dus volledig leeg is) en dan is het zeer snel gedaan met de motor.Indien je hier dus op wacht om bij te vullen is het dus eigenlijk al te laat.

Plaats reactie