AK350 1966
AK350 1966
Nadat het een tijdje rustig is geweest ben ik met frisse moed verder aan het werken aan de restauratie.
Nu alles aan 't schuren en spuitklaar aan 't maken.
14 / 15 November zullen we het spuitwerk doen. (Als het lukt de koets op een weekend te doen. want deze moet van binnen en buiten gespoten worden)
De kleur word origineel (Bleu Neve) 2K lak
Nu vraag ik me alleen af wat ik het best als grondlak kan nemen.
Alle plaatwerk ziet er vrij netjes uit, maar er zijn natuurlijk ook plekken blank, roest weggeschuurd, plamuur waar nodig en natuurlijk plekken waar ik alleen de lak een beetje hoef op te schuren.
Nu alles aan 't schuren en spuitklaar aan 't maken.
14 / 15 November zullen we het spuitwerk doen. (Als het lukt de koets op een weekend te doen. want deze moet van binnen en buiten gespoten worden)
De kleur word origineel (Bleu Neve) 2K lak
Nu vraag ik me alleen af wat ik het best als grondlak kan nemen.
Alle plaatwerk ziet er vrij netjes uit, maar er zijn natuurlijk ook plekken blank, roest weggeschuurd, plamuur waar nodig en natuurlijk plekken waar ik alleen de lak een beetje hoef op te schuren.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
Nog even een toelichting op het voorgaande.
De spuiter die mijn auto spuit werkt normaal als volgt.
-Nat opschuren met grid 180
-Alles in de Standox vulprimer zetten 1K
-Aflakken met 2K (originele kleur: AC609 Bleu neve)
Voor moderne outo's is dit een goede methode, maar waarschijnlijk moet bij de 2cv het oudere en blanke plaatwerk eerst behandelen met een andere primer; b.v. epoxi primer, etsende primer, dekprimer e.d.
Wat is er op de markt en wat zijn de voor /nadelen van de producten.
De spuiter die mijn auto spuit werkt normaal als volgt.
-Nat opschuren met grid 180
-Alles in de Standox vulprimer zetten 1K
-Aflakken met 2K (originele kleur: AC609 Bleu neve)
Voor moderne outo's is dit een goede methode, maar waarschijnlijk moet bij de 2cv het oudere en blanke plaatwerk eerst behandelen met een andere primer; b.v. epoxi primer, etsende primer, dekprimer e.d.
Wat is er op de markt en wat zijn de voor /nadelen van de producten.
-
- Addicted user
- Contacteer:
Epoxy primer is mijn persoonlijke voorkeur, maar je moet daarna wel alles nog een keer schuren. Persoonlijk doe ik niet nat, omdat je er dan ook voor moet zorgen dat alles echt droog is voordat je de boel in de primer gaat zetten. Beter is het dan om met 320 droog te schuren, standox primer er op dan nog met 800 schuren en aflakken.
Ik heb het technisch werkblad van de fullprimer opgezocht, op zich klinkt de beschrijving niet verkeerd.
http://www.sxcolor.info/SDSTDS/DOC/DATA ... 413_NV.PDF
Blank plaatwerk, geschuurd
Aluminium, geschuurd
Verzinkt plaatwerk, geschuurd
Vervangingsonderdelen, geschuurd
De spuiter vertelde dat nadat deze laag aangebracht alles nog licht opgeschuurd moet worden voor de aflak
Had het al aan de spuiter gevraagd of dit wel een goede ondergrond zou zijn.
In het verleden had hij ook wel eens met epoxy primer gewerkt, dit zou zeer dun opgebracht moeten worden, hij was best bereid eerst een andere ondergrond te spuiten.
Misschien is zijn methode goed, maar wil hier zeker van zijn.
http://www.sxcolor.info/SDSTDS/DOC/DATA ... 413_NV.PDF
Blank plaatwerk, geschuurd
Aluminium, geschuurd
Verzinkt plaatwerk, geschuurd
Vervangingsonderdelen, geschuurd
De spuiter vertelde dat nadat deze laag aangebracht alles nog licht opgeschuurd moet worden voor de aflak
Had het al aan de spuiter gevraagd of dit wel een goede ondergrond zou zijn.
In het verleden had hij ook wel eens met epoxy primer gewerkt, dit zou zeer dun opgebracht moeten worden, hij was best bereid eerst een andere ondergrond te spuiten.
Misschien is zijn methode goed, maar wil hier zeker van zijn.
-
- Addicted user
- Contacteer:
Ik zal het wel niet helemaal correct lezen, maar zoals ik het lees moet je deze 1k primer aflakken met 2k primer, daarna kan je dan toch pas aan je aflak gaan denken?
Waarom zou je epoxy dun moeten aanbrengen? Het is gewoon een 2k ondergrond met vullende eigenschappen, dus het is net zo dik als filler. Belangrijkste is dat je epoxy altijd met primer afdekt, zoals ook beschreven is in de documentatie, voordat je met je aflak kan beginnen.
Waarom zou je epoxy dun moeten aanbrengen? Het is gewoon een 2k ondergrond met vullende eigenschappen, dus het is net zo dik als filler. Belangrijkste is dat je epoxy altijd met primer afdekt, zoals ook beschreven is in de documentatie, voordat je met je aflak kan beginnen.
Klopt, de 1K fullprimer word met 2 k fuller overspoter.
Bij de autozaak in Duitsland werd mij gevraagd of ik LKW of PKW lak wilde hebben (Auto of vrachtwagen)
Vrachtwagen lak zou kwalitatief niet veel onderdoen maar minder glanzen als autolak.
Misschien wel een goed alternatief, autolak zou 86 euro de liter zijn en vrachtwagenlak 62 euro per liter (excl. harder en verdunner)
Het hele weekend hard aan 't schuren geweest, behoorlijke klus! Maar het resultaat zal 't waard zijn.
Bij de autozaak in Duitsland werd mij gevraagd of ik LKW of PKW lak wilde hebben (Auto of vrachtwagen)
Vrachtwagen lak zou kwalitatief niet veel onderdoen maar minder glanzen als autolak.
Misschien wel een goed alternatief, autolak zou 86 euro de liter zijn en vrachtwagenlak 62 euro per liter (excl. harder en verdunner)
Het hele weekend hard aan 't schuren geweest, behoorlijke klus! Maar het resultaat zal 't waard zijn.
Ok, denk dat ik ook voor de autolak ga.
Als ik op internet zoek vind ik toch andere eigenschappen bij de vrachtwagenlak; sterker, stugger, moeilijker strak te spuiten, laat zich dikker aanbrengen, doffer en goedkoper.
Weet niet in hoeverre bovenstaande juist is, maar vond dit met google op diverse forums.
Als ik op internet zoek vind ik toch andere eigenschappen bij de vrachtwagenlak; sterker, stugger, moeilijker strak te spuiten, laat zich dikker aanbrengen, doffer en goedkoper.
Weet niet in hoeverre bovenstaande juist is, maar vond dit met google op diverse forums.
-
- Addicted user
- Contacteer:
Ik heb 2k industrielak gebruikt (26 euro ex) en dat is inderdaad stugger en sterker, maar eigenlijk te stug om op een auto te gebruiken. En hoogglans is inderdaad iets minder hoogglans dan autolak. Die industrielak is dan wel weer erg goed voor chassis en aanverwante delen.
PS bij ons kost Lesonal 1 liter aflak 66 euro incl BTW, dus doe er je voordeel mee.
PS bij ons kost Lesonal 1 liter aflak 66 euro incl BTW, dus doe er je voordeel mee.
De lak snel nodig, reeds besteld en afgehaald. 5 liter 2k lak.
De koets is vrijwel spuitklaar, vrijdag word hier mee begonnen.

Vandaag al wat spullen in de Washprimer en filler gezet met de spuiter.

Alles weer goed tegen de roestduivel beschermd. Ik ben zelf al zeer tevreden met het resultaat. Ben benieuwd hoe alles er straks in AC609 (Bleu Neve) uitziet.
De koets is vrijwel spuitklaar, vrijdag word hier mee begonnen.

Vandaag al wat spullen in de Washprimer en filler gezet met de spuiter.

Alles weer goed tegen de roestduivel beschermd. Ik ben zelf al zeer tevreden met het resultaat. Ben benieuwd hoe alles er straks in AC609 (Bleu Neve) uitziet.
Het vele werk heeft een geslaagd resultaat ! Nu gaat het leukste gedeelte van de restauratie van start, de opbouw.
Ik zal nog geregeld wel wat details vragen voor de opbouw want het project ligt al een aantal jaar uit elkaar.

Prachtig zoals alles staat te glimmen, kan niet wachten dat ik ermee de weg op kan.
Ik zal nog geregeld wel wat details vragen voor de opbouw want het project ligt al een aantal jaar uit elkaar.

Prachtig zoals alles staat te glimmen, kan niet wachten dat ik ermee de weg op kan.