AK350 1966

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

AK350 1966

Bericht door AK350 » di 3 nov, 2009 19:54

Nadat het een tijdje rustig is geweest ben ik met frisse moed verder aan het werken aan de restauratie.
Nu alles aan 't schuren en spuitklaar aan 't maken.

14 / 15 November zullen we het spuitwerk doen. (Als het lukt de koets op een weekend te doen. want deze moet van binnen en buiten gespoten worden)

De kleur word origineel (Bleu Neve) 2K lak

Nu vraag ik me alleen af wat ik het best als grondlak kan nemen.
Alle plaatwerk ziet er vrij netjes uit, maar er zijn natuurlijk ook plekken blank, roest weggeschuurd, plamuur waar nodig en natuurlijk plekken waar ik alleen de lak een beetje hoef op te schuren.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » wo 4 nov, 2009 16:19

Nog even een toelichting op het voorgaande.

De spuiter die mijn auto spuit werkt normaal als volgt.
-Nat opschuren met grid 180
-Alles in de Standox vulprimer zetten 1K
-Aflakken met 2K (originele kleur: AC609 Bleu neve)

Voor moderne outo's is dit een goede methode, maar waarschijnlijk moet bij de 2cv het oudere en blanke plaatwerk eerst behandelen met een andere primer; b.v. epoxi primer, etsende primer, dekprimer e.d.

Wat is er op de markt en wat zijn de voor /nadelen van de producten.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 4 nov, 2009 17:59

Epoxy primer is mijn persoonlijke voorkeur, maar je moet daarna wel alles nog een keer schuren. Persoonlijk doe ik niet nat, omdat je er dan ook voor moet zorgen dat alles echt droog is voordat je de boel in de primer gaat zetten. Beter is het dan om met 320 droog te schuren, standox primer er op dan nog met 800 schuren en aflakken.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5235
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 4 nov, 2009 18:46

Ik zou het aan de spuiter vragen, zodat je iets erop doet dat zich verdraagt met de lak die hij gaat gebruiken. Lijkt me wel zo veilig.
diverse Citroens, wat anders.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » wo 4 nov, 2009 23:27

Ik heb het technisch werkblad van de fullprimer opgezocht, op zich klinkt de beschrijving niet verkeerd.
http://www.sxcolor.info/SDSTDS/DOC/DATA ... 413_NV.PDF

Blank plaatwerk, geschuurd
Aluminium, geschuurd
Verzinkt plaatwerk, geschuurd
Vervangingsonderdelen, geschuurd

De spuiter vertelde dat nadat deze laag aangebracht alles nog licht opgeschuurd moet worden voor de aflak

Had het al aan de spuiter gevraagd of dit wel een goede ondergrond zou zijn.
In het verleden had hij ook wel eens met epoxy primer gewerkt, dit zou zeer dun opgebracht moeten worden, hij was best bereid eerst een andere ondergrond te spuiten.

Misschien is zijn methode goed, maar wil hier zeker van zijn.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 5 nov, 2009 08:56

Ik zal het wel niet helemaal correct lezen, maar zoals ik het lees moet je deze 1k primer aflakken met 2k primer, daarna kan je dan toch pas aan je aflak gaan denken?

Waarom zou je epoxy dun moeten aanbrengen? Het is gewoon een 2k ondergrond met vullende eigenschappen, dus het is net zo dik als filler. Belangrijkste is dat je epoxy altijd met primer afdekt, zoals ook beschreven is in de documentatie, voordat je met je aflak kan beginnen.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » ma 9 nov, 2009 17:26

Klopt, de 1K fullprimer word met 2 k fuller overspoter.

Bij de autozaak in Duitsland werd mij gevraagd of ik LKW of PKW lak wilde hebben (Auto of vrachtwagen)
Vrachtwagen lak zou kwalitatief niet veel onderdoen maar minder glanzen als autolak.

Misschien wel een goed alternatief, autolak zou 86 euro de liter zijn en vrachtwagenlak 62 euro per liter (excl. harder en verdunner)

Het hele weekend hard aan 't schuren geweest, behoorlijke klus! Maar het resultaat zal 't waard zijn.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 9 nov, 2009 17:33

ik heb vandaag 2 k lesonal auto lak gekocht 80 euro p liter ex btw spuit heel fijn!!!

spectrum in amsterdam

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » ma 9 nov, 2009 17:48

Ok, denk dat ik ook voor de autolak ga.

Als ik op internet zoek vind ik toch andere eigenschappen bij de vrachtwagenlak; sterker, stugger, moeilijker strak te spuiten, laat zich dikker aanbrengen, doffer en goedkoper.

Weet niet in hoeverre bovenstaande juist is, maar vond dit met google op diverse forums.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 9 nov, 2009 23:21

Ik heb 2k industrielak gebruikt (26 euro ex) en dat is inderdaad stugger en sterker, maar eigenlijk te stug om op een auto te gebruiken. En hoogglans is inderdaad iets minder hoogglans dan autolak. Die industrielak is dan wel weer erg goed voor chassis en aanverwante delen.

PS bij ons kost Lesonal 1 liter aflak 66 euro incl BTW, dus doe er je voordeel mee.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » wo 11 nov, 2009 21:25

De lak snel nodig, reeds besteld en afgehaald. 5 liter 2k lak.

De koets is vrijwel spuitklaar, vrijdag word hier mee begonnen.
AfbeeldingAfbeelding

Vandaag al wat spullen in de Washprimer en filler gezet met de spuiter.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Alles weer goed tegen de roestduivel beschermd. Ik ben zelf al zeer tevreden met het resultaat. Ben benieuwd hoe alles er straks in AC609 (Bleu Neve) uitziet.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5235
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 11 nov, 2009 23:09

dat is snel ;-)
diverse Citroens, wat anders.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » do 12 nov, 2009 21:40

Haha ja, de vaart zit er nu in. De koets staat nu vastgesjord op de aanhanger. Morgen gaat die ook richting spuiter.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » vr 13 nov, 2009 23:05

Vandaag weer hard bezig geweest, de koets zit in de grondlak en alle onderdelen en koets weer licht opgeschuurd.
Morgen word alles in kleur gespoten.
Afbeelding
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » zo 15 nov, 2009 16:37

Het vele werk heeft een geslaagd resultaat ! Nu gaat het leukste gedeelte van de restauratie van start, de opbouw.
Ik zal nog geregeld wel wat details vragen voor de opbouw want het project ligt al een aantal jaar uit elkaar.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Prachtig zoals alles staat te glimmen, kan niet wachten dat ik ermee de weg op kan.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Plaats reactie