Spanning op kantelmessen. Hoe te ontspannen?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 246
- Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
- Locatie: heemstede
- Contacteer:
Spanning op kantelmessen. Hoe te ontspannen?
Hallo allemaal,
Het volgende is het geval:
beide draagarmen van de linkerkant hangen helemaal naar beneden dus meer ontspannen kunnen de veren in de veerpot niet zijn, toch staat er nog flinke spanning op het achterste kantelmes.
Aan de rechterkant was de spanning er aan de voor en achterkant helemaal af met de draagarmen max. naar beneden en kon ik beide kantelmessen moeiteloos verwijderen.
In de Haynes las ik dat je de spanning kan verminderen door de stang langer te maken bij het afstelpunt, ik zie daar echter geen enkel aangrijpingspunt voor een sleutel en de grote moeren aan de potkant lijken me alleen voor de bevestiging.
De boel verdraaien met een griptang lijkt me niet de bedoeling.
twee vragen:
- is het normaal dat de spanning er niet helemaal af kan terwijl dat aan de andere kant wel zo is?
- hoe krijg ik de spanning van het achterste kantelmes?
Het volgende is het geval:
beide draagarmen van de linkerkant hangen helemaal naar beneden dus meer ontspannen kunnen de veren in de veerpot niet zijn, toch staat er nog flinke spanning op het achterste kantelmes.
Aan de rechterkant was de spanning er aan de voor en achterkant helemaal af met de draagarmen max. naar beneden en kon ik beide kantelmessen moeiteloos verwijderen.
In de Haynes las ik dat je de spanning kan verminderen door de stang langer te maken bij het afstelpunt, ik zie daar echter geen enkel aangrijpingspunt voor een sleutel en de grote moeren aan de potkant lijken me alleen voor de bevestiging.
De boel verdraaien met een griptang lijkt me niet de bedoeling.
twee vragen:
- is het normaal dat de spanning er niet helemaal af kan terwijl dat aan de andere kant wel zo is?
- hoe krijg ik de spanning van het achterste kantelmes?
door de trekstang te verdraaien, maar hierdoor verander je ook de hoogte van de wagen. Op de trekstang zit een platte kant, die kun je met een goede brede bahco verstellen. Ze zitten wel soms erg vastgeroest. Er zijn bij de eenden boeren speciale 6 kant blokjes verkrijgbaar die je hierop kunt zetten dan kun je met een steveige sleutel draaien. Niet met een grip of pijpentang proberen te draaien omdat de scherpe bekken hiervan de trekstang kunnen beschadigen wat dan weer tot breuk kan leiden.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
- Locatie: het Westen
Vuil en tectyl zullen je het zicht op de platte stukken verhinderen. Ze zitten er echt. Je maakt de stangen dus inderdaad langer door ze uit te draaien. Het komt vaker voor dat de kantelmessen niet spanningsvrij raken met hangende draagarmen.
Voor het monteren moet je de trekstangen langer draaien en vervolgens de auto weer op de goede hoogte zetten.
Voor het monteren moet je de trekstangen langer draaien en vervolgens de auto weer op de goede hoogte zetten.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02
Het platte stuk zit ongeveer halverwege arm en pot. Je kunt ook met een stevige kruisschroevendraaier de trekstang richting arm trekken en dan van de andere kant het kantelmes erin steken. Dan een paar tikjes met een hamer en dan moet het ook passen, verstel je tenminste de vering niet. Ga je verstellen tel dan het aantal slagen dat je draait. Handig te zien met een streepje verf of vetkrijt op de trekstang.
diverse Citroens, wat anders.
-Er moet vet op de kantelmessen. Druk het met je vinger, kwast of vetspuit in het oog van de trekstang.
-Ontspannen doe ik altijd door de wagen in te veren (draagarm opkrikken of vraag of emand even op de eend gaat leunen:) ), dan zet ik een griptang op de trekstang tegen de opening naar de veerpot. Dan de eend opkrikken. Je zal merken dat de spanning eraf is.
Vergeet niet een paar blokken hout onder je eend te leggen als je aan de ontkoppelde trekstang werkt.
-Ontspannen doe ik altijd door de wagen in te veren (draagarm opkrikken of vraag of emand even op de eend gaat leunen:) ), dan zet ik een griptang op de trekstang tegen de opening naar de veerpot. Dan de eend opkrikken. Je zal merken dat de spanning eraf is.
Vergeet niet een paar blokken hout onder je eend te leggen als je aan de ontkoppelde trekstang werkt.
tweeceevees zijn leuk!