Spanning op kantelmessen. Hoe te ontspannen?

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Spanning op kantelmessen. Hoe te ontspannen?

Bericht door Charl » wo 11 nov, 2009 14:17

Hallo allemaal,

Het volgende is het geval:
beide draagarmen van de linkerkant hangen helemaal naar beneden dus meer ontspannen kunnen de veren in de veerpot niet zijn, toch staat er nog flinke spanning op het achterste kantelmes.

Aan de rechterkant was de spanning er aan de voor en achterkant helemaal af met de draagarmen max. naar beneden en kon ik beide kantelmessen moeiteloos verwijderen.

In de Haynes las ik dat je de spanning kan verminderen door de stang langer te maken bij het afstelpunt, ik zie daar echter geen enkel aangrijpingspunt voor een sleutel en de grote moeren aan de potkant lijken me alleen voor de bevestiging.
De boel verdraaien met een griptang lijkt me niet de bedoeling.

twee vragen:
- is het normaal dat de spanning er niet helemaal af kan terwijl dat aan de andere kant wel zo is?
- hoe krijg ik de spanning van het achterste kantelmes?

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5123
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 11 nov, 2009 14:55

door de trekstang te verdraaien, maar hierdoor verander je ook de hoogte van de wagen. Op de trekstang zit een platte kant, die kun je met een goede brede bahco verstellen. Ze zitten wel soms erg vastgeroest. Er zijn bij de eenden boeren speciale 6 kant blokjes verkrijgbaar die je hierop kunt zetten dan kun je met een steveige sleutel draaien. Niet met een grip of pijpentang proberen te draaien omdat de scherpe bekken hiervan de trekstang kunnen beschadigen wat dan weer tot breuk kan leiden.
diverse Citroens, wat anders.

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » wo 11 nov, 2009 23:14

Ik heb zitten turen naar de platte kant, ik kan hem niet vinden.
Inmiddels is hij er wel af, ik heb het kantelmes er simpelweg uitgeslagen.
Er was nog ongeveer een halve cm nodig.
Er in wordt lastiger.

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » do 12 nov, 2009 00:04

Vuil en tectyl zullen je het zicht op de platte stukken verhinderen. Ze zitten er echt. Je maakt de stangen dus inderdaad langer door ze uit te draaien. Het komt vaker voor dat de kantelmessen niet spanningsvrij raken met hangende draagarmen.

Voor het monteren moet je de trekstangen langer draaien en vervolgens de auto weer op de goede hoogte zetten.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » do 12 nov, 2009 10:14

Ik ga vanmiddag tectyl en vuil krabben.
Zit het vierkante stuk aan de oog of aan de potkant?
Er zit halverwege wel een verdikking bestaande uit 2 ronde ringen trouwens.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5123
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 12 nov, 2009 12:43

Het platte stuk zit ongeveer halverwege arm en pot. Je kunt ook met een stevige kruisschroevendraaier de trekstang richting arm trekken en dan van de andere kant het kantelmes erin steken. Dan een paar tikjes met een hamer en dan moet het ook passen, verstel je tenminste de vering niet. Ga je verstellen tel dan het aantal slagen dat je draait. Handig te zien met een streepje verf of vetkrijt op de trekstang.
diverse Citroens, wat anders.

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » za 28 nov, 2009 11:46

ok, alweer een paar dagen geleden maar het is voor elkaar.
Het platte stuk zat er inderdaad en met een engelse sleutel was het zo voor elkaar.
Bedankt voor de tips!

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 29 dec, 2012 09:13

Is er een manier om de kantelmessen te smeren zonder ze te verwijderen?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 29 dec, 2012 11:04

Met een kwast gedrengt in motorolie?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 29 dec, 2012 11:08

Met een kwast gedrengt in motorolie?

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » za 29 dec, 2012 11:49

Dan smeer je ook je oksels. Ik gebruik een spuitbus met kettingvet. Dat spul wordt geacht in het draaipunt te kruipen.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1930
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » za 29 dec, 2012 12:39

-Er moet vet op de kantelmessen. Druk het met je vinger, kwast of vetspuit in het oog van de trekstang.
-Ontspannen doe ik altijd door de wagen in te veren (draagarm opkrikken of vraag of emand even op de eend gaat leunen:) ), dan zet ik een griptang op de trekstang tegen de opening naar de veerpot. Dan de eend opkrikken. Je zal merken dat de spanning eraf is.
Vergeet niet een paar blokken hout onder je eend te leggen als je aan de ontkoppelde trekstang werkt.
tweeceevees zijn leuk!

Dabdriver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 12 jul, 2010 13:32
Locatie: Alkmaar

Bericht door Dabdriver » za 29 dec, 2012 13:46

Zou je ook kopervet daarvoor mogen gebruiken?

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1930
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » za 29 dec, 2012 23:38

prima
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 30 dec, 2012 21:04

Bedankt voor de tips.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie