Pagina 1 van 2
Hij vonkt niet (denk ik), bobine en accu goed
Geplaatst: vr 20 nov, 2009 14:33
door Rossero
Na een lange tijd heb ik getracht om mijn aca weer tot leven te wekken. Hij heeft geruime tijd zonder olie gestaan en ik heb er aan gelast met de accu-polen aangesloten. Nu heb ik er nieuwe olie in gegooid en getracht de auto te starten maar dit deed hij niet. De motor draait wel rond (dus de accu is OK) en met een andere bobine vonkt hij ook niet. Voorheen nooit problemen gehad met de contactpuntjes. (dus geen 123) Is er iets wat kapot zou kunnen zijn door het lange stilstaan, het droog staan zonder olie of het lassen met de accu aangesloten? Bedankt!
Geplaatst: vr 20 nov, 2009 15:02
door AZL57
Schuur de contactpuntjes eens met een reepje waterproof schuurpapier, de puntjes oxyderen soms van het lange stilstaan en maken dan geen goed contact meer.
Geplaatst: vr 20 nov, 2009 15:31
door backfire
En misschien is je condensator ook kapot door het lassen.
Geplaatst: vr 20 nov, 2009 20:10
door Kulio
Check eerst als het contact aan staat of je spanning op je bobine hebt. Soms heb je dat niet door corrosie van de contactrol onder je startslot. Als je spanning hebt op je bobine kijk dan of je een vonk hebt. De hoogspanningskabels naar de bougie losmaken en kijken of je een vonk naar het chassis/koets kan maken. Als hij dan nog niet start draai dan even de aansluitingen naar de bobine om. Misschien helpt dat.
Als je een vonk hebt betekent dat je bobine goed is. Een vonk wil nog niet zegen dat alles goed is; de ontsteking kan wel verkeerd qua timing staan waardoor de bougie op het verkeerde moment vonkt.
Check of je benzinetoevoer naar de carbu hebt. Spuit anders wat remmenreiniger in het luchtfilter en start. Daar start je motor op als je bougies vonken maar als er geen benzine toevoer is houdt het uiteraard snel op.
Uiteraard moet de de ontsteking goed afgesteld zijn. Nieuwe contactpuntjes en condensator (kost weinig) en goed afgesteld zijn noodzakelijk. Koop anders een electronische ontsteking. Dan ben je van alle gedoe rond de puntjes af. En de kostprijs haal je in no-time terug door minder benzineverbruik.
Geplaatst: vr 20 nov, 2009 22:14
door Spookeend
ik zou ook als eerste condensator verdenken.
Kan niet veel aan stuk, maar stuk is stuk, zeg maar. Kan er niet meteen bij dat het iets te maken heeft met olie of wat ook dan alleen ontsteking. 2 stukke bobines kan, sluit niets uit, maar ff puntjes checken/vervangen en stellen, condensator vervangen, minste werk denk ik, als ie dan nog niet start, verder kijken
Geplaatst: za 21 nov, 2009 14:45
door Jheronimus
Condensator zal het probleem niet zijn de ontsteking vonkt echt wel zonder condensator.
Geplaatst: za 21 nov, 2009 17:34
door Rossero
Niet? Dan zouden de contactpuntjes overblijven. Maar ik zou verwachten dat hij bij slechte contactpuntjes niet niet vonkt, maar af en toe of slecht...
Geplaatst: za 21 nov, 2009 18:01
door AZL57
geoxydeerde contactpunten laten geen stroom daar.Ik had ooit een setje NOS die waren in het doosje al geoxydeerd en het zelfde probleem. Maar eerst begrijp je het niet want je hebt toch nieuwe puntjes gezet
Geplaatst: za 21 nov, 2009 18:29
door backfire
Dat met de condensator was een vervolg op de punten, want wie gaat lassen met alles nog aangesloten loopt nu eenmaal het risico dat bepaalde componenten kapot gaan. Met een beetje pech is je condensator dus kapot, zeker als de punten door het lassen zijn ingebrand. En met een beetje pech begeeft later ook nog een van je diodes van je gelijkrichter het. Maar goed laten we hopen van niet.
Geplaatst: ma 7 dec, 2009 14:09
door Rossero
Nu begin ik te wtijfelen of hij wel vonkt, want ik zie het niet en met mijn peugeot was het echt een heel klein vonkje, dus misschien zie ik het over het hoofd. Is er een manier om te kijken (en zeker te weten) of hij wel benzine krijgt?
Geplaatst: ma 7 dec, 2009 14:20
door deusjevo
Rossero schreef:Is er een manier om te kijken (en zeker te weten) of hij wel benzine krijgt?
Benzineslangetje van de carburateur verwijderen, starten, dan zou er benzine uit moeten spuiten toch.
Sproeier doorblazen, carb. checken voor vervuiling
Geplaatst: ma 7 dec, 2009 14:33
door Rossero
Er gaat idd benzine de carburateur in, dat heb ik getest met het slangetje. Ben nu mn front er af aan het slopen om bij mn motor en ontsteking te komen. bedankt!
Geplaatst: ma 7 dec, 2009 14:34
door the Nosepicker
Rossero schreef:Nu begin ik te wtijfelen of hij wel vonkt, want ik zie het niet en met mijn peugeot was het echt een heel klein vonkje, dus misschien zie ik het over het hoofd. Is er een manier om te kijken (en zeker te weten) of hij wel benzine krijgt?
Je hebt je vonk nog niet uitgesloten als mankement begrijp ik uit je tekst. Een goede vonk over het hoofd zien is knap, of je moet bewust wegkijken..
Dus eerst je vonk checken.
Dan benzine, benzine checken doe je idd ná de pomp, dus voor de carb. slang losmaken, slang naar voren houden, van de eend af én van jou af gericht.
Heb je wél een vonk én spuit er benzine uit de slang, dan kan de carb. de volgende verdachte zijn.
Geplaatst: ma 7 dec, 2009 15:02
door Rossero
Dan ben ik bang dat ik geen vonk heb. Met een andere bobine maakt dit geen verschil. Ik ben nu het front er af aan het bouwen en ben nu bij de ventilator maar dat konische rotding wil nog niet meewerken... Hoe kun je zien of de bobine stroom krijgt?
Geplaatst: ma 7 dec, 2009 15:19
door the Nosepicker
Spanningzoeker op een goede massa en op 't +stekkertje dat vanaf de kabelboom naar de bobine gaat. Weet je iig of er spanning op de bobine komt. Weet je alleen nog steeds niet of je punten gaar zijn.
Zie alledag op 2cv.nl.
Voor dat conische rotding: Stukje pijp in de ventilator steken en rustig rond tikken met een hamer tot ie los komt. Niet beuken in ieder geval.