waarom choke gebruiken?

Plaats reactie
2cv1988
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 31 dec, 2008 13:51

waarom choke gebruiken?

Bericht door 2cv1988 » vr 27 nov, 2009 20:56

ik zit met een vraag; waarom is choke gebruiken noodzakelijk bij een koude start? waarvoor dient choke eigenlijk?
groetjes,

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » vr 27 nov, 2009 21:31

dan krijgt ie ff wat meer peut en start ie sneller maar niet te lang anders verzuipt ie net als een buitenboordmotortje :wink:
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » vr 27 nov, 2009 21:34

Van onze vriende van Wikipedia:
Choke
Een choke is een klep die de hoeveelheid lucht voor de motor regelt. De chokeklep zit bij de luchtinlaat van de carburateur. Omdat bij een koude motor een deel van de benzine neerslaat op het inlaatgedeelte en de zuigerwand is er meer benzine nodig dan bij een warme motor. Door de klep te sluiten wordt het benzine/lucht mengsel rijker aan benzine en start een koude motor makkelijker. Als de motor op temperatuur komt, moet de chokeklep weer een beetje opengezet worden. Is de motor geheel op temperatuur dan moet de choke helemaal open staan, omdat anders de uitlaatkleppen van de motor verbranden.

Het verzuipen van de motor
Bij een koude start en een dichte choke mag met het gaspedaal niet teveel gas worden gegeven, omdat de motor anders verzuipt. Met verzuipen wordt bedoeld dat de bougie nat wordt (van benzine) en daardoor geen vonk meer af kan geven. Hoewel dus het niet goed is teveel gas te geven, kan het lichtelijk open zetten van gas wel helpen. De zuigers kunnen dan makkelijker de compressieslag maken, omdat de luchtweerstand in het systeem verminderd wordt.
Vroeger werd de choke met de hand bediend, later zijn automatische chokes toegepast, terwijl bij de huidige motoren met inspuit de choke geheel ontbreekt, omdat hier de hoeveelheid benzine elektronisch wordt geregeld.
Categorie: Motortechniek
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

petervdl2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: do 11 jan, 2007 16:04
Locatie: Belgische Kempen
Contacteer:

Bericht door petervdl2cv » za 28 nov, 2009 10:12

Van onze vriende van Wikipedia:
Choke
.... Is de motor geheel op temperatuur dan moet de choke helemaal open staan, omdat anders de uitlaatkleppen van de motor verbranden.

...Bij een koude start en een dichte choke mag met het gaspedaal niet teveel gas worden gegeven, omdat de motor anders verzuipt.

...kan het lichtelijk open zetten van gas wel helpen. De zuigers kunnen dan makkelijker de compressieslag maken, omdat de luchtweerstand in het systeem verminderd wordt.
Goed bedoeld, maar geloof niet alles wat je op Wikipedia vindt! Drie krasse uitspraken die de lezer op het verkeerde been zetten...

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » za 28 nov, 2009 10:21

De tweede zin klopt op zich wel, met een dichte choke wordt een uitgetrokken choke bedoeld, de choke-klep is dan dicht. Als je dan het gaspedaal intrapt wordt er via de accelleratiepomp extra benzine aan het toch al rijke mengsel toegevoegd. De kans is dan groter dat de motor verzuipt.

voor verbrande kleppen ben ik niet zo bang :-) en die compressieslag trekt zich weinig aan van de stand van de gas-klep. Op zich kan het zijn dat als je accu niet veel stroom levert de motor inderdaad makkelijker ronddraait als je het gas een beetje intrapt, maar dat laatste heeft invloed op de inlaatslag, niet de compressieslag.

Plaats reactie