waarom choke gebruiken?
Geplaatst: vr 27 nov, 2009 20:56
ik zit met een vraag; waarom is choke gebruiken noodzakelijk bij een koude start? waarvoor dient choke eigenlijk?
groetjes,
groetjes,
Choke
Een choke is een klep die de hoeveelheid lucht voor de motor regelt. De chokeklep zit bij de luchtinlaat van de carburateur. Omdat bij een koude motor een deel van de benzine neerslaat op het inlaatgedeelte en de zuigerwand is er meer benzine nodig dan bij een warme motor. Door de klep te sluiten wordt het benzine/lucht mengsel rijker aan benzine en start een koude motor makkelijker. Als de motor op temperatuur komt, moet de chokeklep weer een beetje opengezet worden. Is de motor geheel op temperatuur dan moet de choke helemaal open staan, omdat anders de uitlaatkleppen van de motor verbranden.
Het verzuipen van de motor
Bij een koude start en een dichte choke mag met het gaspedaal niet teveel gas worden gegeven, omdat de motor anders verzuipt. Met verzuipen wordt bedoeld dat de bougie nat wordt (van benzine) en daardoor geen vonk meer af kan geven. Hoewel dus het niet goed is teveel gas te geven, kan het lichtelijk open zetten van gas wel helpen. De zuigers kunnen dan makkelijker de compressieslag maken, omdat de luchtweerstand in het systeem verminderd wordt.
Vroeger werd de choke met de hand bediend, later zijn automatische chokes toegepast, terwijl bij de huidige motoren met inspuit de choke geheel ontbreekt, omdat hier de hoeveelheid benzine elektronisch wordt geregeld.
Categorie: Motortechniek
Goed bedoeld, maar geloof niet alles wat je op Wikipedia vindt! Drie krasse uitspraken die de lezer op het verkeerde been zetten...Van onze vriende van Wikipedia:
Choke
.... Is de motor geheel op temperatuur dan moet de choke helemaal open staan, omdat anders de uitlaatkleppen van de motor verbranden.
...Bij een koude start en een dichte choke mag met het gaspedaal niet teveel gas worden gegeven, omdat de motor anders verzuipt.
...kan het lichtelijk open zetten van gas wel helpen. De zuigers kunnen dan makkelijker de compressieslag maken, omdat de luchtweerstand in het systeem verminderd wordt.