Pagina 1 van 2

Puntlassen

Geplaatst: zo 13 dec, 2009 17:20
door PeterPaul
Afbeelding
Ik wil hier even kwijt dat ik zeer enthousiast ben over mijn puntlastang.
Je leest er weinig over maar het is een ideaal apparaat. Het is een type dat 3-fase spanning nodig heeft (krachtstroom)
omdat ik verwachtte dat de 240V uitvoering mijn leidingnet te veel belast gezien de zeer hoge stroom die het ding afgeeft.
Na wat oefening op proefplaatjes en experimenteren met de instelling heb ik de gehele voorkant en een deel van de achterkant van mijn AK400 ermee vervangen.
(overigens door origineel Citroen" old stock"plaatwerk)
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
VOOR

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

NA

Natuurlijk blijft een MIG-apparaat zeker nodig voor de plekken waar je niet aan twee kanten bij kunt. Maar ik werd een beetje gek van dat proplassen (gaatje ponsen, goed schoonmaken, dichtkliederen, afslijpen enz.)
Ik had de tang eerst voor een weekend gehuurd omdat ik er weinig van verwachtte maar ik heb hem niet meer teruggebracht (wel betaald!!).
De lassen zijn zeer goed zonder het plaatmateriaal te beschadigen. Zelfs als de plek niet helemaal schoon is (bijv. verfresten) geeft de elektronische regeling zelf wat meer spanning op de elektrodes zodat er toch voldoende stroom vloeit om een mooie las te krijgen.

De tang last ook heel dun plaatmateriaal. Bij het restaureren van de AK400 achterdeurtjes las ik heel dunne plaat op de gaten. Na afwerking met epoxyplameuur is de reparatie onzichtbaar maar sterk!
Afbeelding
Achterkant deurtje met 0,5 mm RVS plaat met de puntlastang er opgelast.
Afbeelding
Voorkant deurtje . Het zwarte is Fertran. Beetje epoxyplamuur en het is weer als nieuw en onzichtbaar.

Geplaatst: zo 13 dec, 2009 17:53
door Willem2
Ideaal!! Ziet er mooi uit, maar dan de ham-vraag: Wat kost dat nou, zo puntlasapparaat?

Geplaatst: zo 13 dec, 2009 17:55
door Tom Duckpower
En het gaat lekker snel zo!
Mooi werk,wat deze zeldzame bestel verdient!

Geplaatst: zo 13 dec, 2009 17:57
door PeterPaul
Tja, reken op zo,n 750 euro. Ik roep maar tegen mezelf: Een hobby mag geld kosten!!

Geplaatst: zo 13 dec, 2009 18:42
door supercees
spulletjes! staat ook al jaren op mijn verlanglijstje :-). ik heb ook zo'n laadbakje liggen, van 1965, wil ik op m'n huidige 2cv6 zetten, achterste helft koets eraf. laadgedeelte erop. hoop lassen en slijpen, wordt misschien wel eens een mooie aangelegenheid. ik heb alleen geen krachtstroom...

Geplaatst: zo 13 dec, 2009 23:34
door joe_catchou
heb je nou RVS (inox) op metaal gelast ?
zo ja , dit werkt op elkaar in helaas 2 soorten gaan met elkaar vechten .
punt lastang is wel altijd handig ja prachtig dingetje

Geplaatst: zo 13 dec, 2009 23:51
door siemen
jongen!! respect!!
jij hebt erg veel werk verzet!!
en ja zo'n puntlas tang werkt perfect maar ik vind hem zwaar (of ik ben slap)

Geplaatst: ma 14 dec, 2009 08:59
door backfire
Mijn neef heeft er ook 1 gekocht, ze zijn echter wel duur.

@joe, het is geen probleem om RVS op Ferro te lassen, gaat niet gek doen, alleen is de rand ten opzichte van het RVS roestgevoeliger. Maar als je dit op de gebruikelijke wijze afwerkt is er niets aan de hand.

Geplaatst: ma 14 dec, 2009 10:24
door PeterPaul
Even over het gewicht: zo'n tang is inderdaad loodzwaar. Ik heb hem dan voor het grote werk ook opgehangen aan de zolderbalk met een makkelijk verstelbare ketting. In combinatie met mijn heftafeltje op wielen kon ik het wel volhouden. Overigens is zo'n heftafel ook ideaal als je een van plan bent om een wat groter project te beginnen. Deze is elektrisch dus je kunt direct de juiste werkhoogte instellen. En met mooi weer naar buiten rollen! Ik heb deze via Marktplaats voor 100 euro van een hobbyist overgenomen.

Geplaatst: ma 14 dec, 2009 11:10
door PeterPaul
supercees schreef: Ik heb alleen geen krachtstroom...
Had ik ook niet. Daarom maar eens in mijn meterkast gekeken en daar bleken drie fase-draden binnen te komen. Via een driepolige zekering en een zwaar rubberen kabel heb ik de aansluiting naar de garage geleid. Maar......begin daar niet aan als je er niet echt verstand van hebt. Het is geen 12V eendaccu en een foutje kan fataal zijn.

Geplaatst: do 15 apr, 2010 22:01
door David
Waar komt deze puntlastang vandaan?

Stuur mij anders een PM.

Bij voorbaat dank,

Greetz David

Geplaatst: vr 16 apr, 2010 20:09
door PeterPaul
De Rustbuster in Veenendaal heeft ze. Je kunt ze daar ook huren bijv. voor een weekend.

Geplaatst: vr 16 apr, 2010 20:40
door David
Had het idd al gezien.

We gaan er volgende week 1 halen.
Of....is die van jou toevallig te koop :P

Greetz David

Geplaatst: za 17 apr, 2010 18:28
door AZL57
Mooi werk, je mag zo bij Citroen solliciteren ;-)

Geplaatst: za 17 apr, 2010 21:47
door PeterPaul
Of....is die van jou toevallig te koop
Nou nee, ik kan niet meer zonder en ik heb nog twee van die hondehokken staan met roestproblemen!!!