Puntlassen
Puntlassen
Ik wil hier even kwijt dat ik zeer enthousiast ben over mijn puntlastang.
Je leest er weinig over maar het is een ideaal apparaat. Het is een type dat 3-fase spanning nodig heeft (krachtstroom)
omdat ik verwachtte dat de 240V uitvoering mijn leidingnet te veel belast gezien de zeer hoge stroom die het ding afgeeft.
Na wat oefening op proefplaatjes en experimenteren met de instelling heb ik de gehele voorkant en een deel van de achterkant van mijn AK400 ermee vervangen.
(overigens door origineel Citroen" old stock"plaatwerk)
VOOR
NA
Natuurlijk blijft een MIG-apparaat zeker nodig voor de plekken waar je niet aan twee kanten bij kunt. Maar ik werd een beetje gek van dat proplassen (gaatje ponsen, goed schoonmaken, dichtkliederen, afslijpen enz.)
Ik had de tang eerst voor een weekend gehuurd omdat ik er weinig van verwachtte maar ik heb hem niet meer teruggebracht (wel betaald!!).
De lassen zijn zeer goed zonder het plaatmateriaal te beschadigen. Zelfs als de plek niet helemaal schoon is (bijv. verfresten) geeft de elektronische regeling zelf wat meer spanning op de elektrodes zodat er toch voldoende stroom vloeit om een mooie las te krijgen.
De tang last ook heel dun plaatmateriaal. Bij het restaureren van de AK400 achterdeurtjes las ik heel dunne plaat op de gaten. Na afwerking met epoxyplameuur is de reparatie onzichtbaar maar sterk!
Achterkant deurtje met 0,5 mm RVS plaat met de puntlastang er opgelast.
Voorkant deurtje . Het zwarte is Fertran. Beetje epoxyplamuur en het is weer als nieuw en onzichtbaar.
Laatst gewijzigd door PeterPaul op ma 14 dec, 2009 12:51, 2 keer totaal gewijzigd.
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
spulletjes! staat ook al jaren op mijn verlanglijstje ik heb ook zo'n laadbakje liggen, van 1965, wil ik op m'n huidige 2cv6 zetten, achterste helft koets eraf. laadgedeelte erop. hoop lassen en slijpen, wordt misschien wel eens een mooie aangelegenheid. ik heb alleen geen krachtstroom...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer:
Even over het gewicht: zo'n tang is inderdaad loodzwaar. Ik heb hem dan voor het grote werk ook opgehangen aan de zolderbalk met een makkelijk verstelbare ketting. In combinatie met mijn heftafeltje op wielen kon ik het wel volhouden. Overigens is zo'n heftafel ook ideaal als je een van plan bent om een wat groter project te beginnen. Deze is elektrisch dus je kunt direct de juiste werkhoogte instellen. En met mooi weer naar buiten rollen! Ik heb deze via Marktplaats voor 100 euro van een hobbyist overgenomen.
Had ik ook niet. Daarom maar eens in mijn meterkast gekeken en daar bleken drie fase-draden binnen te komen. Via een driepolige zekering en een zwaar rubberen kabel heb ik de aansluiting naar de garage geleid. Maar......begin daar niet aan als je er niet echt verstand van hebt. Het is geen 12V eendaccu en een foutje kan fataal zijn.supercees schreef: Ik heb alleen geen krachtstroom...