
Ik wil hier even kwijt dat ik zeer enthousiast ben over mijn puntlastang.
Je leest er weinig over maar het is een ideaal apparaat. Het is een type dat 3-fase spanning nodig heeft (krachtstroom)
omdat ik verwachtte dat de 240V uitvoering mijn leidingnet te veel belast gezien de zeer hoge stroom die het ding afgeeft.
Na wat oefening op proefplaatjes en experimenteren met de instelling heb ik de gehele voorkant en een deel van de achterkant van mijn AK400 ermee vervangen.
(overigens door origineel Citroen" old stock"plaatwerk)




VOOR






NA
Natuurlijk blijft een MIG-apparaat zeker nodig voor de plekken waar je niet aan twee kanten bij kunt. Maar ik werd een beetje gek van dat proplassen (gaatje ponsen, goed schoonmaken, dichtkliederen, afslijpen enz.)
Ik had de tang eerst voor een weekend gehuurd omdat ik er weinig van verwachtte maar ik heb hem niet meer teruggebracht (wel betaald!!).
De lassen zijn zeer goed zonder het plaatmateriaal te beschadigen. Zelfs als de plek niet helemaal schoon is (bijv. verfresten) geeft de elektronische regeling zelf wat meer spanning op de elektrodes zodat er toch voldoende stroom vloeit om een mooie las te krijgen.
De tang last ook heel dun plaatmateriaal. Bij het restaureren van de AK400 achterdeurtjes las ik heel dunne plaat op de gaten. Na afwerking met epoxyplameuur is de reparatie onzichtbaar maar sterk!

Achterkant deurtje met 0,5 mm RVS plaat met de puntlastang er opgelast.

Voorkant deurtje . Het zwarte is Fertran. Beetje epoxyplamuur en het is weer als nieuw en onzichtbaar.