Pagina 1 van 1
Hoger benzineverbruik door kou??
Geplaatst: za 19 dec, 2009 23:12
door fonflaar
De eend is m'n dagelijks vervoer, dus ook nu met dit winterweer. Nou kwam ik vandaag dus stil te staan zonder benzine

is me dus nog nooit gebeurd. Voor de veiligheid tank ik altijd ongeveer om de 300 km en dan gaat er meestal rond de 22-23 liter in. Vandaag had ik er nog geen 290 gereden en toen stopte ie er dus mee.....Nou zei iemand dat dit dus door het koude weer komt en hij daarom meer gebruikt, kan dat kloppen? ben benieuwd! Dan moet ik dus in de winter gewoon iets eerder gaan tanken en dat is dan wel goed om te weten. Kan me dat van vorige winters niet echt herinneren namelijk.
Geplaatst: za 19 dec, 2009 23:58
door siemen
ja dat kan wel,heb je je wintergrill er wel voor?
owja fix meteen je benzinemeter
Geplaatst: zo 20 dec, 2009 06:59
door Kulio
Hoe kan dat dan? Soms doordat de choke langer open blijft staan?
Geplaatst: zo 20 dec, 2009 08:57
door Punky
Werkt je benzinemeter niet???
Tankje va 5 litrer achterin, kun je altijd weer verders.
Geplaatst: zo 20 dec, 2009 10:44
door backfire
Elke auto verbruikt meer tijdens koude dagen, soms tot wel 10% meer. Het hele systeem is minder efficient, want ook al zit er meer zuurstof in koude lucht, koude lucht heeft zo ook zijn invloed op de werking van verdampen. En het is niet zo dat je langer op choke moet rijden, maar het duurt gewoon wat langer voordat alles op temperatuur is en blijft.
Geplaatst: zo 20 dec, 2009 12:01
door stijn
Je olie is in de winter dikker. Dus, moet je motor meer moeite doen (lees meer verbruiken) om alles rond te krijgen.
Geplaatst: zo 20 dec, 2009 12:08
door fonflaar
OK, Backfire dank je wel voor de uitleg, dat klopt dan aardig die 10% want ik moet eigenljk minstens 320 km kunnen rijden (rij veel korte stukjes). Ik rij nl. helemaal nooit met choke, start er alleen even mee en zet 'm dan meteen weer terug, dus daar kon het niet aan liggen. En m'n metertje doet het goed tot zo'n 200 km en dan zakt ie opeens naar beneden, dus daarom rij ik op de kilometers, gaat of ging eigenlijk altijd goed

En m'n grilletje zit er lang voor tuurlijk!! Zal dan 's winters maar wat eerder gaan tanken..en inderdaad een kannetje achterin leggen!
Geplaatst: zo 20 dec, 2009 12:11
door stijn
Ik heb mijn wintergrilletje erop...maar, ik plak die grill nog extra af met dikke zwarte plakband.
2cv-motoren komen in de winter anders nooit op temperatuur, zelfs niet met winterjasje.
Als je enkel korte ritten maakt, mag je het bijna helemaal afsluiten.
Geplaatst: zo 20 dec, 2009 13:09
door AZL57
In finland vullen ze hun motorruimte met glaswol en onder de motor komt ook een plaat met glaswol ertussen. Om de motor op temperatuur te houden.
Geplaatst: ma 21 dec, 2009 15:01
door Flip
Idd, de choke is de boosdoener
Ook door de koude onderdelen, zal de benzine condenseren tegen de wanden ipv zich te mengen met de lucht.
Hierdoor krijg je een iets slechter verbranding, en zal je iets meer gas geven dan anders ==> hoger verbruik...
10 km op 300 valt nog goe mee

Geplaatst: vr 25 dec, 2009 11:27
door David
Ik dacht juist dat een 2cv motor altijd goed op temp kwam...
Nooit geweten dat dat niet zo is.
Wist wel dat je met kleine stukjes vaak beter het winterkapje er op kunt laten zodat hij wat sneller op temp komt.
Grappig om te lezen hoe ze dat in Finland doen
Greetz David
Geplaatst: vr 25 dec, 2009 11:33
door backfire
@David, de eend is de enige auto welke in de file onderkoelt kan raken.

Geplaatst: za 26 dec, 2009 23:11
door David
backfire schreef:@David, de eend is de enige auto welke in de file onderkoelt kan raken.

Schaam me dood
Echt nooit geweten, ook niet bij 30 graden
Geruststellende gedachte
Greetz david
Geplaatst: zo 27 dec, 2009 09:45
door Spookeend
komt ook bij dat je nu meer stroom verbruikers hebt die je wellicht in minder winterse omstandigheden minder gebruikt, ruitenwissers, verlichting (wellicht ook nog H4), evt. achterruitverwarming, daar gaat je brandstof verbruik ook iets van omhoog.........