Help, hij start niet meer.... tips nodig!

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.

Gaat hij dit zelf oplossen?

Ja
11
69%
Nee
5
31%
 
Totaal aantal stemmen: 16

hmuller
Beginner
Beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 16:21

Help, hij start niet meer.... tips nodig!

Bericht door hmuller » wo 10 feb, 2010 16:29

Heb sinds 2 weken een prachtige 2cv maar gisteren wilde hij na een weekje stil staan niet meer starten.

Wat gebeurt er:
- Ik draai contact om
- startmotor gaat draaien
- motor slaat soms een heel klein beetje aan

Tja... wat kan dat zijn? Welke dingen moet ik controleren, welke volgorde en hoe? Ben wel heel technisch maar weinig ervaring met auto's en nog helemaal niet met ons eendje. Wil het wel graag zelf proberen te fixen. reacties met een plaatje voorzien van pijltjes krijgen bonuspunten! haha.

Benzine zit er in, niet erg veel maar metertje komt wel iets omhoog bij contact aanzetten. Heb er gewoon 95 ingedaan, dat is toch prima?

Kan het iets met de bougies zijn? Hoe haal ik die er het eenvoudigste uit dan? Heb hier al wel een pagina gevonden met verschillende foto's van goede en slechte bougies.

Hoe check ik of de brandstof pomp werkt?

alvast bedankt

Roadrunner
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
Locatie: vlaardingen

Bericht door Roadrunner » wo 10 feb, 2010 16:34

bougies, bougiekabels, bobine, contactpunten (sommige eenden hebben ze echt nog). Allemaal niet te controleren als je geen gereedschap hebt. Heb je geen Eendkenner of eendengarage in de buurt?

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » wo 10 feb, 2010 17:07

Wat voor 2CV heb je en uit wat voor jaartal?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 10 feb, 2010 17:27

Accu opladen of eend aan de startkabels en doorstarten.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

henk.beton
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: do 9 apr, 2009 14:45
Locatie: vlijmen

startproblemen

Bericht door henk.beton » wo 10 feb, 2010 17:34

Hoi, als je de benzineslang bij de carburateur los maakt,en even starten,
kun je zien of er benzine komt.Dan even een bougie eruit draaien en
starten en kijken of er vonk is.Dan moet hij het in principe doen.
In welke omgeving woon je? Misschien dat iemand even wil helpen,
Succes ermee. :D

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Re: Help, hij start niet meer.... tips nodig!

Bericht door supercees » wo 10 feb, 2010 17:43

hmuller schreef:- Ik draai contact om
- startmotor gaat draaien
- motor slaat soms een heel klein beetje aan
zo start de mijne altijd. een eendje moet je leren starten, zeker met kou, en elk eendje start anders, wel choke, geen choke, beetje choke. beetje gasgeven tijdens starten, pompen tijdens starten, kan allemaal.

wil je dat allemaal niet dan moet de ontsteking en de carburateur in tiptop conditie zijn. je kan overgaan op electronische ontsteking, dan heb je altijd een errug goeie vonk.

wil je niet zoveel investeren: contactpuntjes vernieuwen, nieuwe bougiekabels, nieuwe bougies, is allemaal niet zo duur. carburateur (laten) afstellen.

accu laten checken. voor nu, als het 's nachts erg koud wordt, kan je nog 's avonds je accu mee naar binnen nemen en 's morgens weer monteren, dan is hij op kamertemperatuur en dan kan je erg lang doorstarten, zolang dat je ervan staat te kijken.

maar voor dat je aan dit alles gaat beginnen, eerst eens de startmethode van jouw eend uitvogelen.

zelf start ik met nauwelijks choke, zodra ik een plof hoor een keer met het gas pompen. binnen een minuut ( :shock: )heb ik 'm aan de praat, met geknal en grote rookwolken. ik weet dat dat allemaal niet zo hoeft en hoort, maar ik vind het wel best zo met deze temperaturen.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

hmuller
Beginner
Beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 16:21

Bericht door hmuller » wo 10 feb, 2010 17:45

Wat een boel snelle reacties zeg!

Mijn eend is uit 86 en is een 2cv 6 speciaal. Zegt mij minder dan jullie denk ik. Ik kom uit Doesburg en dat blijkt altijd ver weg te zijn gek genoeg ;-)

Ik ruik wel benzine, ga me dus eerst richten op de bougies denk ik. Is dat een speciale sleutel om de bougies er uit te halen?

Enig idee of er nog iets met vocht kan zijn? Hij deed het namelijk prima. Toen kwam er sneeuw en dooi en vorst en zo. Eendje stond nog buiten helaas.



p.s. de Nee stemmers op de poll onderschatten mijn technische kunde. Hoewel ik me afvraag wat ieder onderdeel is kan het vaak wel beredeneren. Bobine is bijvoorbeeld dat zwarte tonnetje midden voor waar kabels naar de bougies uit komen... carborateur gaan we ook even opzoeken, is in iedergeval iets met een benzine slang er aan... we komen er wel. Poll ook vrolijk door!

Gebruikersavatar
Eendeke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 538
Lid geworden op: di 12 feb, 2008 15:54
Locatie: Hilverum onder de zendmast.

Bericht door Eendeke » wo 10 feb, 2010 17:48

En blijven doorstarten! Het is geen nieuwe toyota :lol:

hmuller
Beginner
Beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 16:21

Re: Help, hij start niet meer.... tips nodig!

Bericht door hmuller » wo 10 feb, 2010 17:52

supercees schreef: zo start de mijne altijd. een eendje moet je leren starten, zeker met kou, en elk eendje start anders, wel choke, geen choke, beetje choke. beetje gasgeven tijdens starten, pompen tijdens starten, kan allemaal.

wil je dat allemaal niet dan moet de ontsteking en de carburateur in tiptop conditie zijn. je kan overgaan op electronische ontsteking, dan heb je altijd een errug goeie vonk.

wil je niet zoveel investeren: contactpuntjes vernieuwen, nieuwe bougiekabels, nieuwe bougies, is allemaal niet zo duur. carburateur (laten) afstellen.

accu laten checken. voor nu, als het 's nachts erg koud wordt, kan je nog 's avonds je accu mee naar binnen nemen en 's morgens weer monteren, dan is hij op kamertemperatuur en dan kan je erg lang doorstarten, zolang dat je ervan staat te kijken.

maar voor dat je aan dit alles gaat beginnen, eerst eens de startmethode van jouw eend uitvogelen.

zelf start ik met nauwelijks choke, zodra ik een plof hoor een keer met het gas pompen. binnen een minuut ( :shock: )heb ik 'm aan de praat, met geknal en grote rookwolken. ik weet dat dat allemaal niet zo hoeft en hoort, maar ik vind het wel best zo met deze temperaturen.
Haha. ja daar was ik al achter. Vooral lastig als je direct een aantal drempels krijgt. Gevoel voor choke gebruik had ik ook al gekregen. Maar probleem nu is echt een probleem.

Bij lang vasthouden contact bljift de startmotor gewoon lopen en slaat heel soms de motor heel even aan. Gaat echt niet langer aan, ook niet als ik contact blijf vasthouden.

Accu is tiptop, lijkt behoorlijk nieuw te zijn. Ondertussen door mijn start pogingen al wel behoorlijk veel leger geworden.

Bobine en kabels naar bougies lijken ook erg nieuw.

hmuller
Beginner
Beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 16:21

Bericht door hmuller » wo 10 feb, 2010 17:54

Eendeke schreef:En blijven doorstarten! Het is geen nieuwe toyota :lol:
Na 3 minuten gestopt.... begon te horen dat de accu het zwaar kreeg. In 3 minuten slechts enkele hele korte start geluidjes van de motor (start motor loopt zonder problemen).

hmuller
Beginner
Beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 16:21

Bericht door hmuller » wo 10 feb, 2010 17:58

moet helaas weg vanavond (nu) en kan dus niet alles direct uitproberen. Alle tips die nu en vanavond gepost worden ga ik morgen ochtend direct uitproberen!

Bedankt alvast!

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Re: Help, hij start niet meer.... tips nodig!

Bericht door Erasmo » wo 10 feb, 2010 20:47

hmuller schreef: Haha. ja daar was ik al achter. Vooral lastig als je direct een aantal drempels krijgt. Gevoel voor choke gebruik had ik ook al gekregen. Maar probleem nu is echt een probleem.
Remmen voor drempels? In een eend? :lol:

Simpel gezegd wordt in de carburateur het brandstof/lucht mengsel gemaakt, hij zit onder het luchtfilter.

Ik heb even een plaatje van het internet erbij gepakt:

Afbeelding

Het slangetje in de voorgrond is de benzineslang, als je deze los haalt en gaat starten kun je zien of je motor een benzinetoevoer heeft, de benzine klotst er dan uit.

Ten slotte nog een kleine tip als hij slecht start; spuit een beetje remmenreiniger in de luchtfilter, zo start hij veel soepeler.

Het is echter niet de bedoeling dat je dit chronisch doet, eigenlijk alleen maar tot je de oplossing hebt gevonden.

hmuller
Beginner
Beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 16:21

Bericht door hmuller » do 11 feb, 2010 00:59

Ja Doesburg is verkeersdrempelcity. Verkeersdrempels zijn hier 4x zo stijl als de CROW normering voor verkeersdrempels, 4x !!! Sommige auto's kunnen er echt niet overheen komen en de meeste mensen kopen ook een SUV hier om die reden (hoezo tegenstrijdig overheids beleid.... millieu??). Dus ook een eend moet remmen hier.

Morgen ochtend eerst de eend uitgraven uit de sneeuw en dan gelijk proberen. Ik moet voor de boegies denk ik eerst even een speciale sleutel scoren. Brandstof toevoer is misschien makkelijker om mee te beginnen.

Ik laat mijn verrichtingen hier zsm weten.

merci

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » do 11 feb, 2010 12:18

hmuller schreef: p.s. de Nee stemmers op de poll onderschatten mijn technische kunde. Hoewel ik me afvraag wat ieder onderdeel is kan het vaak wel beredeneren. Bobine is bijvoorbeeld dat zwarte tonnetje midden voor waar kabels naar de bougies uit komen... carborateur gaan we ook even opzoeken, is in iedergeval iets met een benzine slang er aan... we komen er wel. Poll ook vrolijk door!
Dit soort uitingen doen toch anders denken :?
Waarom doe je niet een cursus eendologie daar zou je best veel aan hebben denk ik zo!
Citroen 2cv6 special 1986

hmuller
Beginner
Beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 16:21

Bericht door hmuller » do 11 feb, 2010 15:38

Hij doet het weer! Alleen ben ik niet zo blij want ik heb geen idee wat het probleem was en of het terug kan komen.....

Wat ik gedaan heb:
- Motorkap open
- benzineslang van carborateur
- portier open
- starten
- geluid was DIRECT anders, motor klonk gelijk alsof hij wilde starten.
- gekeken of er benzine uit de slang gekomen was, dat was het geval
- slang weer aangesloten
- Direct starten.....

Dus wat het geweest is...... geen idee. En daar maak ik me wel wat zorgen over.

Verder viel me op dat in de benzine slang naar de carborateur nog een klein doorzichtig tonnetje zit met iets er in. Brandstof filter????? Het vloeistof nivo in dat dingetje is vrij laag en niet geheel gevuld. Is dat correct?

Plaats reactie