Help, hij start niet meer.... tips nodig!
Help, hij start niet meer.... tips nodig!
Heb sinds 2 weken een prachtige 2cv maar gisteren wilde hij na een weekje stil staan niet meer starten.
Wat gebeurt er:
- Ik draai contact om
- startmotor gaat draaien
- motor slaat soms een heel klein beetje aan
Tja... wat kan dat zijn? Welke dingen moet ik controleren, welke volgorde en hoe? Ben wel heel technisch maar weinig ervaring met auto's en nog helemaal niet met ons eendje. Wil het wel graag zelf proberen te fixen. reacties met een plaatje voorzien van pijltjes krijgen bonuspunten! haha.
Benzine zit er in, niet erg veel maar metertje komt wel iets omhoog bij contact aanzetten. Heb er gewoon 95 ingedaan, dat is toch prima?
Kan het iets met de bougies zijn? Hoe haal ik die er het eenvoudigste uit dan? Heb hier al wel een pagina gevonden met verschillende foto's van goede en slechte bougies.
Hoe check ik of de brandstof pomp werkt?
alvast bedankt
Wat gebeurt er:
- Ik draai contact om
- startmotor gaat draaien
- motor slaat soms een heel klein beetje aan
Tja... wat kan dat zijn? Welke dingen moet ik controleren, welke volgorde en hoe? Ben wel heel technisch maar weinig ervaring met auto's en nog helemaal niet met ons eendje. Wil het wel graag zelf proberen te fixen. reacties met een plaatje voorzien van pijltjes krijgen bonuspunten! haha.
Benzine zit er in, niet erg veel maar metertje komt wel iets omhoog bij contact aanzetten. Heb er gewoon 95 ingedaan, dat is toch prima?
Kan het iets met de bougies zijn? Hoe haal ik die er het eenvoudigste uit dan? Heb hier al wel een pagina gevonden met verschillende foto's van goede en slechte bougies.
Hoe check ik of de brandstof pomp werkt?
alvast bedankt
-
- Gebruiker
- Berichten: 143
- Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
- Locatie: vlaardingen
-
- Gebruiker
- Berichten: 149
- Lid geworden op: do 9 apr, 2009 14:45
- Locatie: vlijmen
startproblemen
Hoi, als je de benzineslang bij de carburateur los maakt,en even starten,
kun je zien of er benzine komt.Dan even een bougie eruit draaien en
starten en kijken of er vonk is.Dan moet hij het in principe doen.
In welke omgeving woon je? Misschien dat iemand even wil helpen,
Succes ermee.
kun je zien of er benzine komt.Dan even een bougie eruit draaien en
starten en kijken of er vonk is.Dan moet hij het in principe doen.
In welke omgeving woon je? Misschien dat iemand even wil helpen,
Succes ermee.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
Re: Help, hij start niet meer.... tips nodig!
zo start de mijne altijd. een eendje moet je leren starten, zeker met kou, en elk eendje start anders, wel choke, geen choke, beetje choke. beetje gasgeven tijdens starten, pompen tijdens starten, kan allemaal.hmuller schreef:- Ik draai contact om
- startmotor gaat draaien
- motor slaat soms een heel klein beetje aan
wil je dat allemaal niet dan moet de ontsteking en de carburateur in tiptop conditie zijn. je kan overgaan op electronische ontsteking, dan heb je altijd een errug goeie vonk.
wil je niet zoveel investeren: contactpuntjes vernieuwen, nieuwe bougiekabels, nieuwe bougies, is allemaal niet zo duur. carburateur (laten) afstellen.
accu laten checken. voor nu, als het 's nachts erg koud wordt, kan je nog 's avonds je accu mee naar binnen nemen en 's morgens weer monteren, dan is hij op kamertemperatuur en dan kan je erg lang doorstarten, zolang dat je ervan staat te kijken.
maar voor dat je aan dit alles gaat beginnen, eerst eens de startmethode van jouw eend uitvogelen.
zelf start ik met nauwelijks choke, zodra ik een plof hoor een keer met het gas pompen. binnen een minuut ( )heb ik 'm aan de praat, met geknal en grote rookwolken. ik weet dat dat allemaal niet zo hoeft en hoort, maar ik vind het wel best zo met deze temperaturen.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
Wat een boel snelle reacties zeg!
Mijn eend is uit 86 en is een 2cv 6 speciaal. Zegt mij minder dan jullie denk ik. Ik kom uit Doesburg en dat blijkt altijd ver weg te zijn gek genoeg
Ik ruik wel benzine, ga me dus eerst richten op de bougies denk ik. Is dat een speciale sleutel om de bougies er uit te halen?
Enig idee of er nog iets met vocht kan zijn? Hij deed het namelijk prima. Toen kwam er sneeuw en dooi en vorst en zo. Eendje stond nog buiten helaas.
p.s. de Nee stemmers op de poll onderschatten mijn technische kunde. Hoewel ik me afvraag wat ieder onderdeel is kan het vaak wel beredeneren. Bobine is bijvoorbeeld dat zwarte tonnetje midden voor waar kabels naar de bougies uit komen... carborateur gaan we ook even opzoeken, is in iedergeval iets met een benzine slang er aan... we komen er wel. Poll ook vrolijk door!
Mijn eend is uit 86 en is een 2cv 6 speciaal. Zegt mij minder dan jullie denk ik. Ik kom uit Doesburg en dat blijkt altijd ver weg te zijn gek genoeg
Ik ruik wel benzine, ga me dus eerst richten op de bougies denk ik. Is dat een speciale sleutel om de bougies er uit te halen?
Enig idee of er nog iets met vocht kan zijn? Hij deed het namelijk prima. Toen kwam er sneeuw en dooi en vorst en zo. Eendje stond nog buiten helaas.
p.s. de Nee stemmers op de poll onderschatten mijn technische kunde. Hoewel ik me afvraag wat ieder onderdeel is kan het vaak wel beredeneren. Bobine is bijvoorbeeld dat zwarte tonnetje midden voor waar kabels naar de bougies uit komen... carborateur gaan we ook even opzoeken, is in iedergeval iets met een benzine slang er aan... we komen er wel. Poll ook vrolijk door!
Re: Help, hij start niet meer.... tips nodig!
Haha. ja daar was ik al achter. Vooral lastig als je direct een aantal drempels krijgt. Gevoel voor choke gebruik had ik ook al gekregen. Maar probleem nu is echt een probleem.supercees schreef: zo start de mijne altijd. een eendje moet je leren starten, zeker met kou, en elk eendje start anders, wel choke, geen choke, beetje choke. beetje gasgeven tijdens starten, pompen tijdens starten, kan allemaal.
wil je dat allemaal niet dan moet de ontsteking en de carburateur in tiptop conditie zijn. je kan overgaan op electronische ontsteking, dan heb je altijd een errug goeie vonk.
wil je niet zoveel investeren: contactpuntjes vernieuwen, nieuwe bougiekabels, nieuwe bougies, is allemaal niet zo duur. carburateur (laten) afstellen.
accu laten checken. voor nu, als het 's nachts erg koud wordt, kan je nog 's avonds je accu mee naar binnen nemen en 's morgens weer monteren, dan is hij op kamertemperatuur en dan kan je erg lang doorstarten, zolang dat je ervan staat te kijken.
maar voor dat je aan dit alles gaat beginnen, eerst eens de startmethode van jouw eend uitvogelen.
zelf start ik met nauwelijks choke, zodra ik een plof hoor een keer met het gas pompen. binnen een minuut ( )heb ik 'm aan de praat, met geknal en grote rookwolken. ik weet dat dat allemaal niet zo hoeft en hoort, maar ik vind het wel best zo met deze temperaturen.
Bij lang vasthouden contact bljift de startmotor gewoon lopen en slaat heel soms de motor heel even aan. Gaat echt niet langer aan, ook niet als ik contact blijf vasthouden.
Accu is tiptop, lijkt behoorlijk nieuw te zijn. Ondertussen door mijn start pogingen al wel behoorlijk veel leger geworden.
Bobine en kabels naar bougies lijken ook erg nieuw.
Re: Help, hij start niet meer.... tips nodig!
Remmen voor drempels? In een eend?hmuller schreef: Haha. ja daar was ik al achter. Vooral lastig als je direct een aantal drempels krijgt. Gevoel voor choke gebruik had ik ook al gekregen. Maar probleem nu is echt een probleem.
Simpel gezegd wordt in de carburateur het brandstof/lucht mengsel gemaakt, hij zit onder het luchtfilter.
Ik heb even een plaatje van het internet erbij gepakt:
Het slangetje in de voorgrond is de benzineslang, als je deze los haalt en gaat starten kun je zien of je motor een benzinetoevoer heeft, de benzine klotst er dan uit.
Ten slotte nog een kleine tip als hij slecht start; spuit een beetje remmenreiniger in de luchtfilter, zo start hij veel soepeler.
Het is echter niet de bedoeling dat je dit chronisch doet, eigenlijk alleen maar tot je de oplossing hebt gevonden.
Ja Doesburg is verkeersdrempelcity. Verkeersdrempels zijn hier 4x zo stijl als de CROW normering voor verkeersdrempels, 4x !!! Sommige auto's kunnen er echt niet overheen komen en de meeste mensen kopen ook een SUV hier om die reden (hoezo tegenstrijdig overheids beleid.... millieu??). Dus ook een eend moet remmen hier.
Morgen ochtend eerst de eend uitgraven uit de sneeuw en dan gelijk proberen. Ik moet voor de boegies denk ik eerst even een speciale sleutel scoren. Brandstof toevoer is misschien makkelijker om mee te beginnen.
Ik laat mijn verrichtingen hier zsm weten.
merci
Morgen ochtend eerst de eend uitgraven uit de sneeuw en dan gelijk proberen. Ik moet voor de boegies denk ik eerst even een speciale sleutel scoren. Brandstof toevoer is misschien makkelijker om mee te beginnen.
Ik laat mijn verrichtingen hier zsm weten.
merci
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
Dit soort uitingen doen toch anders denkenhmuller schreef: p.s. de Nee stemmers op de poll onderschatten mijn technische kunde. Hoewel ik me afvraag wat ieder onderdeel is kan het vaak wel beredeneren. Bobine is bijvoorbeeld dat zwarte tonnetje midden voor waar kabels naar de bougies uit komen... carborateur gaan we ook even opzoeken, is in iedergeval iets met een benzine slang er aan... we komen er wel. Poll ook vrolijk door!
Waarom doe je niet een cursus eendologie daar zou je best veel aan hebben denk ik zo!
Citroen 2cv6 special 1986
Hij doet het weer! Alleen ben ik niet zo blij want ik heb geen idee wat het probleem was en of het terug kan komen.....
Wat ik gedaan heb:
- Motorkap open
- benzineslang van carborateur
- portier open
- starten
- geluid was DIRECT anders, motor klonk gelijk alsof hij wilde starten.
- gekeken of er benzine uit de slang gekomen was, dat was het geval
- slang weer aangesloten
- Direct starten.....
Dus wat het geweest is...... geen idee. En daar maak ik me wel wat zorgen over.
Verder viel me op dat in de benzine slang naar de carborateur nog een klein doorzichtig tonnetje zit met iets er in. Brandstof filter????? Het vloeistof nivo in dat dingetje is vrij laag en niet geheel gevuld. Is dat correct?
Wat ik gedaan heb:
- Motorkap open
- benzineslang van carborateur
- portier open
- starten
- geluid was DIRECT anders, motor klonk gelijk alsof hij wilde starten.
- gekeken of er benzine uit de slang gekomen was, dat was het geval
- slang weer aangesloten
- Direct starten.....
Dus wat het geweest is...... geen idee. En daar maak ik me wel wat zorgen over.
Verder viel me op dat in de benzine slang naar de carborateur nog een klein doorzichtig tonnetje zit met iets er in. Brandstof filter????? Het vloeistof nivo in dat dingetje is vrij laag en niet geheel gevuld. Is dat correct?