Pagina 1 van 5

Reparatie vloerplaat en voetenbak

Geplaatst: do 4 mar, 2010 23:19
door Boudewijn
Ik ben zondag begonnen met een roestplekje aan de rechter zijde bij de regengoot bij te werken.
Het ijzer onder de roest bleek nog goed te zijn, maar nadat ik 5 mm plamuur verwijderd had bleek er toch een gat in de dorpel te zitten (hier zat dus geen roest aan de buitenkant). Daarna maar eens gaan controleren hoe de dorpel aan de binnenzijde van de koets was. Ook daar was met een schroevendraaier makkelijk doorheen te steken. Inmiddels heb ik een nieuwe vloerplaat gehaald en een stuk dorpel had ik nog liggen. Bij het verder schoonmaken en weg slijpen van de vloerplaat, bleek er echter ook een gaatje in de voetenbak te zitten. Ik heb het gaatje in de voetenbak groter gemaakt zodat al het rotte materiaal weg is. Achter de plaat blijkt echter nog een plaat te zitten. Waarschijnlijk heeft men dus al een keer de voetenbak gerepareerd zonder de oude plaat weg te halen. Ook aan de onderzijde vertoont de voetenbak wat rotte plekken waar deze vast zit op de vloerplaat.
Moet ik nu de koets er af halen en een geheel nieuwe voetenbak er in lassen of kan ik volstaan met het weghalen van de slechte delen en hier nieuwe delen in lassen? Dit lijkt mij niet z'n probleem te zijn alleen hoe doe ik dat dan daar waar de voetenbak op het chassis ligt?
Aan de andere kant (bestuurderskant) heb ik met een schroevendraaier zitten steken maar lijkt de voetenbak en de bodemplaat nog hard te zijn. Alleen de dorpel heeft een rotte plek aan de binnen zijde net onder de bevestiging van het deur scharnier.
Hierbij wat foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat mij ook nog opviel is dat de koets rechtstreeks op het chassis is geplaatst dus zonder een kunststof strip er tussen.

Geplaatst: vr 5 mar, 2010 07:33
door Punky
Ik zou denk ik de hele voetenbak vervangen. Weet je zeker dat het goed is en kun je meteen die strip monteren die tussen de koets en het chassis moet.

Is natuurlijk wel veeeeeeeeeel meer werk.

Re: Reparatie vloerplaat en voetenbak

Geplaatst: vr 5 mar, 2010 10:38
door dyane_maniac
Boudewijn schreef:Ik heb het gaatje in de voetenbak groter gemaakt zodat al het rotte materiaal weg is. Achter de plaat blijkt echter nog een plaat te zitten. Waarschijnlijk heeft men dus al een keer de voetenbak gerepareerd zonder de oude plaat weg te halen.
over de voetenbak: dat is een soort driehoekige koker, je hebt dus een binnen en buiten voetenbak! (weet niet of je dat bedoelde)

vloerplaat

Geplaatst: vr 5 mar, 2010 15:19
door henk.beton
Hoi Boudewijn,
Wat betreft de platen,Ik zo alles vervangen en meteen goed maken,
anders zit je de volgende keer er weer mee te kijken.
Als je het ineens goed aanpakt ben je er voorgoed vanaf.
Veel succes ermee en ik blijf het volgen.

Re: vloerplaat

Geplaatst: vr 5 mar, 2010 15:24
door dyane_maniac
henk.beton schreef: Als je het ineens goed aanpakt ben je er voorgoed vanaf.
nou, voorgoed is ook weer een groot woord :wink: :D

Geplaatst: vr 5 mar, 2010 17:36
door Punky
Je weet in iederrgeval wat je startpunt is. ;-)

Geplaatst: vr 5 mar, 2010 18:21
door André Post
Op de één of andere manier roesten bij mijn eend
de door nieuwe plaat vervangen delen harder dan de originele.
Ook de reparaties die ik her en der met oude donorplaat gedaan heb houden zich goed.
Terwijl daar waar ik nieuwe stukjes gebruikt heb wel roest opduikt.

Geplaatst: vr 5 mar, 2010 20:07
door backfire
Volgende keer zincor kopen of beter plaatstaal. Zo heb ik in jan 2007 nieuwe plaat gekocht voor het repareren, deze plaat staat gewoon in de garage en is nog steeds niet geroest. Mijn neefje kocht een paar maanden geleden ook een stuk plaat en deze is van merkbaar slechtere kwaliteit en de roest is nu al overal zichtbaar.

Verder is het normaal dat het werk wat je last eerder roest door het smelten en veranderen van de structuur.

Geplaatst: vr 5 mar, 2010 20:08
door Davitamol
hoi boudewijn

Dat is jammer om te horen dat er al iemand flink aan je eend heeft zitten knutselen, je komt altijd meer tegen als de bedoeling is.

succes

en tot in gemert

Re: Reparatie vloerplaat en voetenbak

Geplaatst: vr 5 mar, 2010 22:23
door Boudewijn
dyane_maniac schreef:over de voetenbak: dat is een soort driehoekige koker, je hebt dus een binnen en buiten voetenbak! (weet niet of je dat bedoelde)
Het gat zit binnen (vierde foto het rechthoekig uitgeslepen deel, het rode is de binnenzijde van de voetenbakbalk) het stuk plaat daar onder (wat dus op het chassis rust) is ook voor een deel aangetast maar één centimeter verder is de plaat nog goed. Als het alleen om de plaat die buiten het chassis uit steekt zou gaan, dan zou ik er gemakkelijk een stuk uit kunnen slijpen en een nieuw deel in lassen, maar nu zou ik dus de gehele voetenbak moeten vervangen omdat een stukje van 2 bij 2 cm dat op het chassis rust niet goed meer is.
Natuurlijk heeft iedereen die zegt dat je beter de koets er af kunt halen en alles in een keer goed aanpakken gelijk, maar daar zijn nogal wat bezwaren aan verbonden.
Bezwaar 1: Ik kan niet met de eend naar de A-markt. :(
Bezwaar 2: Ik kan geen ritten mee rijden. :cry:
Bezwaar 3: Ik kan niet met de eend naar mijn werk en moet dus de auto van mijn vrouw lenen omdat er toch brood op de plank moet komen. :roll:
Bezwaar 4: ik moet mij haasten om vóór Citro mobiel de eend weer in elkaar te hebben. :lol:
Bezwaar 5: Als het opendakkenweer is kan ik niet rijden. :wink:

Maar nu even serieus, ik zal zondag eens gaan kijken hoe de rest van de koets er bij staat en eens kijken of ik niet een manier kan bedenken om het deel dat op het chassis rust toch kan vervangen zonder de koets er af te halen. Moet de koets er toch af, dan zal ik eerst de zolder op moeten ruimen om daar plaats te maken om de plaatdelen en de banken te stallen. De motorkap krijg ik denk ik niet via de vlisotrap naar boven dus die zal ik in de tuin moeten stallen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Geplaatst: za 6 mar, 2010 13:30
door dyane_maniac
als je die buitenplaat van de voetenbak wilt vervangen (al is het maar een klein deel) loont het echt de moeite de koets los te halen. je hoeft niet noodzakelijkerwijs al het plaatwerk los te halen. anders kom je er zo slecht bij met het lassen!

Geplaatst: za 6 mar, 2010 16:50
door AZL57
Als je hem al losschroeft en met een paar kriksteunen wat omhoog zet voren iets vrij van het chassis kan dat al helpen. Soms kun je ook de binnenplaat insnijden en omhoog buigen. Hierdoor heb je meer ruimte om te werken. De onderplaat lassen daarna de bovenplaat weer terug buigen en weer dicht lassen.

Geplaatst: zo 7 mar, 2010 08:02
door Geert
Hoi Boudewijn,
Jammer dat je zoveel onvoorzien werk hebt aan die wagen.
Maar kun je niet beter alles nu maar in een keer goed aanpakken, dus koets los van chassis en dan alles in één keer doen?
Dan moet Lianne maar zolang met de fiets naar het werk. Het wordt nu toch voorjaar , dus op de fiets is dan best lekker. :lol: :lol:

Geplaatst: wo 10 mar, 2010 22:17
door Boudewijn
Helaas nog geen tijd gehad om naar de eend te kijken, maar zaterdag wel naar de 2cv club geweest. Ik kreeg daar te horen dat iedereen daar werkt volgens de methode van AZL57 dus de binnenbak openslijpen en dan van hieruit een nieuw stuk in de buitenbak lassen en de binnenbak weer dicht lassen.
Ik voel er zelf meer voor om de gehele voetenbak te vervangen, maar kan dit met de koets op het chassis? volgens mij moet dat kunnen.

Geplaatst: do 11 mar, 2010 09:47
door AZL57
Ja maar ondersteun dan chassis en dorpels zodat ze niet kunnen bewegen ten opzichte van elkaar. Als je de hele bak zo eruit haalt kan de carrosserie zakken en dat is natuurlijk niet de bedoeling.