Nog een startprobleem (foto's toegevoegd)

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
deeoo
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: za 9 sep, 2006 15:06
Contacteer:

Nog een startprobleem (foto's toegevoegd)

Bericht door deeoo » za 6 mar, 2010 12:23

Na een koude winter heb ik mijn Dyane weer onder het zeil vandaan gehaald (bij gebrek aan garage). Hoe dan ook heeft ze weer een paar maanden stil gestaan. Sleutel omdraaien. Niks...

Niet zo gek misschien, maar ik er heb er volle accu in gezet. Direct contact maken op de startmotor met een schroevendraaien (altijd spannend) zorgt voor een startende (en heerlijk draaiende) motor. Even laten snurken en toen weer uit. Maar wederom, bij het draaien van de sleutel, niks. Behalve een heel klein klikje.

Dit is wat ik zie (had ik al gezegd dat ik verre van expert ben?)
Afbeelding

Iemand een idee of gouden tip?
Laatst gewijzigd door deeoo op za 6 mar, 2010 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » za 6 mar, 2010 13:17

het kleine klikje is waarschijnlijk het relais wat klikt. Dus het relais wordt wel bekrachtigd, maar de vraag is of het relais (= schakelaar) de startmotor wel goed schakelt.

Ik vermoed een defect relais of iets in de bekabeling tussen relais en startmotor.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 6 mar, 2010 13:20

of een geoxydeerd contactslot.
diverse Citroens, wat anders.

deeoo
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: za 9 sep, 2006 15:06
Contacteer:

Bericht door deeoo » za 6 mar, 2010 13:21

Hoi Duintje. Bedankt voor je antwoord.

Ik heb ook onder de contactrol even geprobeerd direct contact te maken, maar dat leverde ook niks op.

Volgende stappen dus:
-de 2 draadjes op het relais direct contact laten maken om te kijken of het aan het relais ligt.
-schoon kabeltje tussen relais en startmotor proberen.

deeoo
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: za 9 sep, 2006 15:06
Contacteer:

Bericht door deeoo » za 6 mar, 2010 14:13

Ik ben weer even onder de motorkap geweest en heb de relais-draadjes even direct op elkaar aangesloten, maar niks.
Mijn 2e punt van 'kabeltje tussen relais en startmotor' kon ik niet echt waar maken omdat ik geen directe connectie daar tussen zie.

Ik heb even wat kiekjes gemaakt ter referentie:
Afbeelding
Als ik punt 1 met punt 2 verbind (met een schroevendraaier) start de motor precies zoals ik het zou willen hebben als ik de sleutel omdraai.

Afbeelding
Punt 3 is het relais-tje (of relaitje?). Eerlijk gezegd geen idee wat deze zou moeten doen.

Afbeelding
En dan hier nog een hoop zaken waar ik niet precies van weet wat nou wat is. Ziet iemand hier iets tussen wat ik zou kunnen doormeten. Alle zekeringen zijn in ieder geval nog intact.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1513
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » za 6 mar, 2010 15:23

Wat voor Dyane heb je deeoo?



Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

deeoo
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: za 9 sep, 2006 15:06
Contacteer:

Bericht door deeoo » za 6 mar, 2010 16:00

Het is een Dyane 6 1978 (maar volgens mij is alleen de koets uit '78, het meeste is geloof ik uit '73).

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 6 mar, 2010 16:47

het blokje 3 lijkt me een ontstoor condensator maar als het een relais is zoals je zegt dan zou ik ook niet weten wat dat daar moet, en 5 lijkt een electronische spanningsregelaar.
Maar als de auto wel gewoon start met een schroevendraaier. Zou ik de dikke draad tussen slot en startmotor eens doormeten. Of hier even een andere voor in de plaats doen om te testen.
Ik zie trouwens 2 dikke gele draden naar punt 1 gaan of is dit gezichtsbedrog? Ene zou naar punt 1 moeten gaan de andere naar het kleine contactje op het startrelais.
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 6 mar, 2010 17:39

Zo te zien is het een gele en grijze met rood kapje. De gele zal van de dynamo komen. De grijze met rode kapje zou dan starter zijn, die moet je even meten, kijken of daar 12V op komt als je contact aanzet een doordraait naar starten.

deeoo
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: za 9 sep, 2006 15:06
Contacteer:

Bericht door deeoo » zo 7 mar, 2010 12:35

Even wat zitten meten maar het lastige is dat ik de kabels niet goed kan volgen en dus niet weet wat waar naar toe gaat. Dit is wat ik heb:

Afbeelding

Ik vraag me af of ik dit al goed heb:
Afbeelding
Stroom gaat van de accu naar de startmotor naar het contact. Bij het contact moet contact gemaakt worden voor de stroom door kan gaan via de grijze draad naar de startmotor. Wat zit hier nog tussen?

Nog even een fotootje van de contactrol:
Afbeelding
Het extra draadje bij a1 gaat naar de autoradio en heeft geen invloed op het gebeuren.

Misschien nog handig om er bij te zeggen dat dit probleem zich voor is gaan doen zonder wijzigingen aan de auto. Het is dus spontaan ontstaan. Er zal dus waarschijnlijk een element of draad kapot zijn. Het moeilijke vind ik de stappen uit te vogelen om alles stuk voor stuk uit te sluiten tot ik de boosdoener vind.

deeoo
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: za 9 sep, 2006 15:06
Contacteer:

Bericht door deeoo » zo 7 mar, 2010 15:48

De buurman kwam er even bij staan en die zei dat het vermoedelijk de startmotor relais is. Als ik het goed begrijp is dat kleinere cilinder die tegen de grote cilinder (de startmotor) aan zit.

De test:
-met een schroevendraaier plus en min met elkaar verbinden > motor werkt
-Vanaf de accu plus een kabel direct naar de startmotor (de plek waar normaal een kabel van het contact af komt) doet niks.

Ik heb het relais-element er nu uit gehaald om te kijken of er iets te zien was, maar ik zie niks.
Afbeelding
Losgemaakte 'relais'?

Afbeelding
Waar ie in zat.

Zijn deze dingen ook los te koop of moet ik een hele 'nieuwe' startmotor kopen?

deeoo
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: za 9 sep, 2006 15:06
Contacteer:

Bericht door deeoo » zo 7 mar, 2010 16:02

En weet iemand een Eendengarage (of hobbyist) in de buurt van Nijmegen?

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » zo 7 mar, 2010 18:38

deeoo schreef: Ik vraag me af of ik dit al goed heb:
Afbeelding
Stroom gaat van de accu naar de startmotor naar het contact. Bij het contact moet contact gemaakt worden voor de stroom door kan gaan via de grijze draad naar de startmotor. Wat zit hier nog tussen?
Volgens mij zit het anders.
Gele draad gaat naar de dynamo (komt er eigenlijk vandaan)
En de grijze naar je contactrol

Als je A1 en A3 met elkaar verbind, zou je hetzelfde resultaat moeten krijgen als dat je met je contactsleutel start. Dit is een goede manier om te kijken of die grijze draad geen breuk o.i.d. vertoont. A1 is de draad waar constant stroom op staat, doet de rest (knipperlichten of autoradio bijv.) het wel trouwens?
Als de startmotor wél werkt als deze draden doorverbonden zijn, is het aannemelijk dat je contactrol geoxideerd is.

En als je met een schroevendraaier die startmotor wel aan de praat krijgt, betekent dit volgens mij dat deze (en dus ook het relais) gewoon werkt.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 8 mar, 2010 16:32

Als je dikke polen van de startmotor met de schroevendraaier verbind dan draait deze wel maar het startrelais moet de rondsel naar voren trekken. Zonder dat heeft het geen functie. Je moet de dikke pool met de dikke kabel vanaf de accu via de schroevendraaier verbinden met het contactje van de grijze draad werkt het dan nog dan zit het probleem ergens in de grijze draad of contactslot. Doet ie niets dan toch waarschijnlijk het start relais.
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 8 mar, 2010 17:33

Volgens tekening, zo werkt een startmotor ook helemaal niet, wat hier vergeten wordt is het startrelais, welke de stroom naar de startmotor schakelt. Contactslot schakelt alleen het startrelais. Er gaat namelijk 50 Ampere door je startmotor en je contactrol kan dat echt niet aan.

Dus wat je hebt is van de accu naar de buitenkant van het startrelais gaat de accukabel. Op dezelfde aansluiting zit de gele draad welke van de dynamo komt. Je hebt dan in weze de dynamo via de accukabel verbonden met de accu. Dit scheelt ook weer onnodig gebruik van draad. Dan zit er aan de binnenzijde van het startrelais nog een dikke kabel, meestal van een cm of 5 lang, dit is de stroomvoorziening naar de startmotor. Dan heb je nog een minaansluiting op het startrelais, deze gaat naar naar contacttol en schakelt het startrelais.

Als je dan startrelais aanstuurt (wat gewoon een elektromagneet is en dus in weze niet kapot gaat) trekt deze een pin naar binnen. Deze pin zit aan een hefboom en die trekt het tandwiel van je startmotor naar voren. Op het moment dat de pin naar achteren is getrokken door de elektromagneet verbindt deze de accukabel van de buitenste aansluiting met de kabel naar de startmotor van de binnenste aansluiting.

Dus startrelais even testen, accu kabel op de juiste aansluiting schroeven en dan de kleine aansluiting (volgens mij de grijze draad dus) verbinden met de - pool van je accu. Als nu de pin naar achteren getrokken wordt is het relais goed. Nu kun je meten of er 12V komt te staan op de binnenste aansluiting. Als dit niet het geval is, dan is inwendig de doorverbinding verbrandt en kun je de boel wel in de kliko gooien. Of je neemt de gok om de boel open te maken en kijken of er nog wat te redden valt.

Zo niet dan is een complete startmotor goedkoper dan je oude op te gaan knappen.

Plaats reactie