Special tool achterremtrommel.

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Special tool achterremtrommel.

Bericht door CitRoel » zo 28 mar, 2010 13:39

Heeft iemand een foto van het speciale stuk gereedschap om de kartelring/moer van de achterremtrommel te verwijderen? Ik dacht dat het net als bij m'n 6je gewoon een grote moer was maar er zit een moer zonder 6-kant. Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 28 mar, 2010 17:13

Om de trommel te verwijderen een grote moer onder de dop. Om ook het lager te verwijderen een dikke ring met 2 tanden die in de inkepingen vallen. Bijv Facom c82 0f c82B het euvel van deze ringen is het gereedschap goed te centreren en de trommel te blokkeren om meedraaien te voorkomen. Natuurlijk wel de centerpuntjes uitboren ;-)
net als deze wilmonda tool (CVD en CWD)
Afbeelding
diverse Citroens, wat anders.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » zo 28 mar, 2010 20:03

Oké, dus alleen de trommel gaat hetzelfde als bij m'n latere eendje?Dan gaan we eerst gewoon de voering bekijken voordat we het lager bekijken.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 29 mar, 2010 16:54

Ja, achterremmen zijn hetzelfde sinds ongeveer 1949 ;-). Succes.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1958
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 29 mar, 2010 22:28

Volgens mij hebben de oudere typen een stalen stofkap die vast zit aan de ringmoer, dus om de zeskant moer te bereiken moet je eerst de ringmoer met stofkap verwijderen. De nieuwere typen hebben een kunststof stofkap die niet vast zit aan de ringmoer.
Afbeelding
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 30 mar, 2010 13:14

stalen kapje is origineel, de plastik versie is meestal later erop gezet. (Is geloof ik een DS onderdeel) Dit omdat de metalen meestal sneuvelen bij demontage en de plastik versie niet.
diverse Citroens, wat anders.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 30 mar, 2010 14:55

AZL heeft gelijk. Die plastic beundoppen zijn achteraf bedacht om de Eend sleutelbaarder te maken. Je kunt nu zonder speciaal gereedschap de achterremtrommel demonteren en terugzetten. Stalen naafdop voorzichtig vernaggelen, zeskantmoer losdraaien met dop 44 en de trommel lostrekken. En voortaan dus zo'n plastic dop gebruiken. Speciaal gereedschap voor de ringmoer is alleen nog nodig als ook het lager eruit moet. Het werkplaatshandboek gaf nog aan dat je eerst de ringmoer compleet met dop moest verwijderen en daarna de zeskantmoer. Dat hoeft dus niet meer, dankzij de beundop.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 30 mar, 2010 15:18

maar die beundop loopt er nog wel eens af met alle gevolgen van dien :(
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » zo 4 apr, 2010 20:58

Dan ligt ie toch gewoon achter je velg te rammelen? Ver toch niks?
De metalen kap kregen we er niet heel af, dop 44 paste bijna niet. Daar wordt 0,2mm afgedraaid.
De asbest remschoenen waren bijna nieuw, net als de trommel. De remcilinder vervangen we maar de leiding krijgen we er niet af, we hebben geen passende leidingsleutel. Is dit 9mm? Want die lijkt moeilijk aan te komen...
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 4 apr, 2010 23:00

Op Citromobile staat altijd een duitse gereedschapboer, heeft zeker de juiste sleutel.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 5 apr, 2010 00:43

CitRoel schreef:Dan ligt ie toch gewoon achter je velg te rammelen? Ver toch niks?
met als gevolg vet uit het wiellager en na nog geen 20dkm een skf wiellager apk afkeur, terwijl deze dik 80dkm mee horen te gaan
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » za 10 apr, 2010 14:24

Oké, die gevolgen. Ik dacht al, je wiel loopt er toch niet vanaf?

De dop 44 ertussen krijgen is wel lastig, we hebben 'm maar 0,2mm afgedraaid... wat wel twee beitels koste maargoed de dop past er beter tussen.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 10 apr, 2010 14:31

Je had er ook de slijpsteen voor kunnen gebruiken :lol:

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » za 10 apr, 2010 14:48

Ik zeg altijd maar zo... wat met oliedruk kan moet je niet met bloeddruk doen!! :lol: Maar inderdaad, het had gekunt.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 10 apr, 2010 16:41

Leidingsleutel 8 - 9 hadden ze gewoon bij de automaterialen zaak. Ik meen dat ie van Hazet was. Maar soms zitten de achterwartel goed vast geoxydeerd. Ik heb een keer als noodoplossing de zuigertjes eruit getrokkken. Spul gepoetst met staalwol en gereinigd op zijn plaats aan de wielarm. Daarna weer gemonteerd. Heeft het nog een paar jaar gedaan. ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie