Pagina 1 van 2
Special tool achterremtrommel.
Geplaatst: zo 28 mar, 2010 13:39
door CitRoel
Heeft iemand een foto van het speciale stuk gereedschap om de kartelring/moer van de achterremtrommel te verwijderen? Ik dacht dat het net als bij m'n 6je gewoon een grote moer was maar er zit een moer zonder 6-kant. Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel.
Geplaatst: zo 28 mar, 2010 17:13
door AZL57
Om de trommel te verwijderen een grote moer onder de dop. Om ook het lager te verwijderen een dikke ring met 2 tanden die in de inkepingen vallen. Bijv Facom c82 0f c82B het euvel van deze ringen is het gereedschap goed te centreren en de trommel te blokkeren om meedraaien te voorkomen. Natuurlijk wel de centerpuntjes uitboren

net als deze wilmonda tool (CVD en CWD)

Geplaatst: zo 28 mar, 2010 20:03
door CitRoel
Oké, dus alleen de trommel gaat hetzelfde als bij m'n latere eendje?Dan gaan we eerst gewoon de voering bekijken voordat we het lager bekijken.
Geplaatst: ma 29 mar, 2010 16:54
door AZL57
Ja, achterremmen zijn hetzelfde sinds ongeveer 1949

. Succes.
Geplaatst: ma 29 mar, 2010 22:28
door Boudewijn
Volgens mij hebben de oudere typen een stalen stofkap die vast zit aan de ringmoer, dus om de zeskant moer te bereiken moet je eerst de ringmoer met stofkap verwijderen. De nieuwere typen hebben een kunststof stofkap die niet vast zit aan de ringmoer.

Geplaatst: di 30 mar, 2010 13:14
door AZL57
stalen kapje is origineel, de plastik versie is meestal later erop gezet. (Is geloof ik een DS onderdeel) Dit omdat de metalen meestal sneuvelen bij demontage en de plastik versie niet.
Geplaatst: di 30 mar, 2010 14:55
door achtpeter
AZL heeft gelijk. Die plastic beundoppen zijn achteraf bedacht om de Eend sleutelbaarder te maken. Je kunt nu zonder speciaal gereedschap de achterremtrommel demonteren en terugzetten. Stalen naafdop voorzichtig vernaggelen, zeskantmoer losdraaien met dop 44 en de trommel lostrekken. En voortaan dus zo'n plastic dop gebruiken. Speciaal gereedschap voor de ringmoer is alleen nog nodig als ook het lager eruit moet. Het werkplaatshandboek gaf nog aan dat je eerst de ringmoer compleet met dop moest verwijderen en daarna de zeskantmoer. Dat hoeft dus niet meer, dankzij de beundop.
Geplaatst: di 30 mar, 2010 15:18
door dyane_maniac
maar die beundop loopt er nog wel eens af met alle gevolgen van dien

Geplaatst: zo 4 apr, 2010 20:58
door CitRoel
Dan ligt ie toch gewoon achter je velg te rammelen? Ver toch niks?
De metalen kap kregen we er niet heel af, dop 44 paste bijna niet. Daar wordt 0,2mm afgedraaid.
De asbest remschoenen waren bijna nieuw, net als de trommel. De remcilinder vervangen we maar de leiding krijgen we er niet af, we hebben geen passende leidingsleutel. Is dit 9mm? Want die lijkt moeilijk aan te komen...
Geplaatst: zo 4 apr, 2010 23:00
door André Post
Op Citromobile staat altijd een duitse gereedschapboer, heeft zeker de juiste sleutel.
Geplaatst: ma 5 apr, 2010 00:43
door dyane_maniac
CitRoel schreef:Dan ligt ie toch gewoon achter je velg te rammelen? Ver toch niks?
met als gevolg vet uit het wiellager en na nog geen 20dkm een skf wiellager apk afkeur, terwijl deze dik 80dkm mee horen te gaan
Geplaatst: za 10 apr, 2010 14:24
door CitRoel
Oké, die gevolgen. Ik dacht al, je wiel loopt er toch niet vanaf?
De dop 44 ertussen krijgen is wel lastig, we hebben 'm maar 0,2mm afgedraaid... wat wel twee beitels koste maargoed de dop past er beter tussen.
Geplaatst: za 10 apr, 2010 14:31
door Gerard2cv
Je had er ook de slijpsteen voor kunnen gebruiken

Geplaatst: za 10 apr, 2010 14:48
door CitRoel
Ik zeg altijd maar zo... wat met oliedruk kan moet je niet met bloeddruk doen!!

Maar inderdaad, het had gekunt.
Geplaatst: za 10 apr, 2010 16:41
door AZL57
Leidingsleutel 8 - 9 hadden ze gewoon bij de automaterialen zaak. Ik meen dat ie van Hazet was. Maar soms zitten de achterwartel goed vast geoxydeerd. Ik heb een keer als noodoplossing de zuigertjes eruit getrokkken. Spul gepoetst met staalwol en gereinigd op zijn plaats aan de wielarm. Daarna weer gemonteerd. Heeft het nog een paar jaar gedaan.
