remmen helemaal weg......

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

remmen helemaal weg......

Bericht door PJ'74 » zo 28 mar, 2010 21:42

Ik heb een probleem met de remmen.
Voor de winterstalling werkten ze nog goed.
Maar toen ik vandeweek de garage uitreed waren ze weg! de remmen dan.. Helemaal geen remdruk meer dus ik stoof zo de straat op :shock:
Het ging allemaal goed maar het was wel ff schrikken..
Aangezien ik nog niet veel gesleuteld heb weet ik niet waar ik het beste eerst naar moet kijken? Zal het de hoofdremcilinder zijn?
Ik heb gelukkig nu een goede stalling dus m'n handen jeuken om er mee aan de slag te gaan :D
Ik heb de vraagbaak al besteld dus lang zal dat niet meer duren.

Wie heeft nog enkele tips voor me? Ik heb al heel wat topics doorgelezen maar ben nog niet veel wijzer geworden.. :(

Bij voorbaat dank!!
P J ut Fryslan...................
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 28 mar, 2010 23:39

Als je een paar keer pompt, remt ie dan wel. Zo ja remvloeistof vervangen en systeem ontluchten. Mogelijk is het dan opgelost. HRC altijd even checken op lekkage. Als deze niet aanwezig is eerst remvloeistof vervangen dus.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » ma 29 mar, 2010 00:20

Controleer eerst of en nog remvloeistof in het reservoir zit.
Hoofdremcylinder kan kapot zijn, maar je kunt ook een lekke wielremcylinder / remleiding hebben.
Controleer eerst goed of je ergens sporen van lekkage ziet.

Natuurlijk eerst even testen zoals punkie zegt alvorens iets te vervangen.

Heb je trommelremmen of schijfremmen ?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » zo 4 apr, 2010 16:45

Hallo mannen,

Bedankt voor jullie reacties!!
Ik had dit weekend eindelijk tijd om eens ff onder de kap te kijken.
Het reservoir is helemaal leeg, maar ik heb geen sporen van lekkage gevonden(zover ik het kan zien). Pompen helpt dan dus ook niet meer...
Ik moet dus vloeistof bijvullen en ontluchten maar welke remvloeistof?
De auto is van 1980 dus ik heb trommelremmen.
Dan kan er dus geen LHM in denk ik?? maar DOT??? ik heb Dot 4 staan, is dat goed? Ik ga eerst ook maar es de HRC en de leidingen schoonmaken en dan na het bijvullen controleren, dan kan ik het denk ik beter zien..
Welk middel kan ik het beste gebruiken om olie en vuilresten te verwijderen? De hogedrukspuit lijkt me niet zo verstandig, toch??

groeten van PJ..........
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5115
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 4 apr, 2010 18:53

DOT 4 is ok. Reinigen: dasty laten inwerken en dan met een kwast met water schoonpoetsen of een lap.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 4 apr, 2010 19:05

De remvloeistof verdwijnt natuurlijk niet zomaar.
Wees dus heel voorzichtig met de eerste testrit,
zou best wel eens erg slecht kunnen remmen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » zo 4 apr, 2010 20:25

Zoals hierboven vermeld, verdwijnt die remolie niet zomaar ! Hier komt nog bij dat als het systeem niet helemaal gevuld is met olie, de kans groot is dat er roestschade IN je remsysteem is. (tenminste in de stukken die droog staan)

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 5 apr, 2010 06:46

PJ'74 schreef:
De auto is van 1980 dus ik heb trommelremmen.
Dan kan er dus geen LHM in denk ik?? maar DOT???
Het gaat er hier om of je trommelremmen of schijfremmen aan de voorzijde hebt. Achterin zitten gewoon trommelremmen. Het lijkt me sterk dat een auto van 1980 trommelremmen voorin zou hebben. Check dat even goed voordat je met nieuwe remolie vult. Als de remcilinder groen is en je schijfremmen voorin hebt dan moet er LHM in. Als in een remcilinder voor HLM DOT4 gedaan wordt lossen de rubbers in de remcilinder op en dat kan tot een levensgevaarlijke situatie leiden.

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » ma 5 apr, 2010 11:16

in 1981 zijn de eenden overgegaan naar schijfremmen
de mijne uit 1980 had oorspronkelijk ook trommels voor :D
dus dat klopt wel
dot 3 of 4 is prima
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » ma 5 apr, 2010 12:40

Wederom bedankt voor jullie snelle reacties!!

Omdat de auto van 1980 is ga ik er vanuit dat er voor trommelremmen zitten (fabrieks af)maar zal dat nog ff checken! Hoe kan ik dat makkelijk zien? Onderin het reservoir zat nog wat blauwige vloeistof, das geen LHM dacht ik want dat is toch groen...
Dan dus DOT 4 bijvullen en ontluchten. Ik moet dan rechtsachter beginnen en naar voren toe werken toch??
Ik hoop dat er dan geen roest in het systeem zit, hij heeft tijdens de winter wel steeds binnen gestaan!? lekker droog..
@ AZL57; Wat is Dasty en waar kan ik dat krijgen?

groeten van PJ
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » ma 5 apr, 2010 12:49

als er schijven aan je versnellingsbak hangen zijn het schijfremmen 8)
groene remcilinders met groen reservior
rubbertjes met groen streepje
alle schijfonderdelen zijn groen uitgevoerd
en alle trommeldelen zijn metaal of bruinig
spoel de rotzooi ook ff goed uit je reservior

maar is die olie echt blauw?????
want dan heeft er misschien wel lhm in gezeten
en zijn je rubbers nu allemaal slecht :?
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » di 6 apr, 2010 20:56

Hallo,
Ik heb voor dus wel trommels bleek bij nadere inspectie :oops:
Ik heb nog es goed gekeken en zag helemaal onderin het (licht gele) reservoir nog een klein beetje remvloeistof in de leiding/hrc staan.
Het is gewoon doorzichtig en niet groen.
Het is allemaal slecht te zien want een vorige eigenaar heeft nogal enthousiast de motorruimte in de tectyl gespoten. :x
Alles is dus bijna zwart en vies en kan niet zien waart lekt...
Ik ga eerst de boel maar es goed schoonmaken en dan reservoir vullen en ontluchten. Als ik het goed heb begrepen uit andere topics zit er bij de achterwielen elk een ontluchtingnippel??(gek woord)
Rechtsachter beginnen?
Hoe zit dat aan de voorkant? Zijn dat die nippels die op de trommels aan de bak zitten? .
Wie heeft er wat wijze raad voor me :?:

BVD en oant sjen PJ
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 7 apr, 2010 07:46

Hallo PJ.Ik lees dat er onderin jouw reservoir blauwe olie zat,Dat moet ATE
remolie zijn.Dat mag beslist niet in jouw eend.Dit moet een reden hebben.
Het geeft nu aan dat je de hoofdremcilinder moet gaan reviseren of vernieuwen en misschien de remcilinders ook wel.Mocht de voering vet zijn,kan je die beter ook maar vernieuwen,want ze laten zich maar moeilijk ontvetten.
Een tip: Als je in je auto stapt,stapt dan in met je voet op het rempedaal.
Dan hoef je voortaan niet meer zo te schrikken.Zo ben ik wel 3 X een ongeval voorkomen(bij auto's van klanten)
De goede remolie is Lockheed geelkleurig of vergelijkwaardig

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » zo 11 apr, 2010 23:42

Bedankt voor de tip Gerard!

Bij nadere inspectie is het gelukkig toch wel DOT4 en geen ATE.
Ik heb vandaag de boel wat schoongemaakt en remolie bijgevuld en daarna ontlucht. Hij remde nu wel maar pas bij de tweede keer dat ik de rem intrapte. Nogmaals ontlucht maar zelfde probleem. Hoe vaker ik pomp hoe sneller ie remt, maar zo kan ik natuurlijk geen noodstop maken!
Wat nu te doen? Moet ik de hrc gaan vervangen?
Ik wil het graag zelf gaan doen om weer wat sleutelervaring te krijgen!
Is dit te doen voor een beginner als ik?

Ik heb alvast de motorkap,3hoekjes en spatborden verwijderd om overal beter bij te kunnen. Kan ik alles es goed bekijken en schoonmaken.
1 spatbord/wielkast zat zelfs vast gelast en was nog lastig los te krijgen :roll: Dat belooft nog wat!!?

Ik houd jullie op de hoogte!!

PJ
8)
Laatst gewijzigd door PJ'74 op wo 14 apr, 2010 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 11 apr, 2010 23:49

Als je de handrem aantrekt is de pedaal dan wel hoog?
Dan is het tijd om je remmen te stellen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie