remmen helemaal weg......
remmen helemaal weg......
Ik heb een probleem met de remmen.
Voor de winterstalling werkten ze nog goed.
Maar toen ik vandeweek de garage uitreed waren ze weg! de remmen dan.. Helemaal geen remdruk meer dus ik stoof zo de straat op
Het ging allemaal goed maar het was wel ff schrikken..
Aangezien ik nog niet veel gesleuteld heb weet ik niet waar ik het beste eerst naar moet kijken? Zal het de hoofdremcilinder zijn?
Ik heb gelukkig nu een goede stalling dus m'n handen jeuken om er mee aan de slag te gaan
Ik heb de vraagbaak al besteld dus lang zal dat niet meer duren.
Wie heeft nog enkele tips voor me? Ik heb al heel wat topics doorgelezen maar ben nog niet veel wijzer geworden..
Bij voorbaat dank!!
P J ut Fryslan...................
Voor de winterstalling werkten ze nog goed.
Maar toen ik vandeweek de garage uitreed waren ze weg! de remmen dan.. Helemaal geen remdruk meer dus ik stoof zo de straat op
Het ging allemaal goed maar het was wel ff schrikken..
Aangezien ik nog niet veel gesleuteld heb weet ik niet waar ik het beste eerst naar moet kijken? Zal het de hoofdremcilinder zijn?
Ik heb gelukkig nu een goede stalling dus m'n handen jeuken om er mee aan de slag te gaan
Ik heb de vraagbaak al besteld dus lang zal dat niet meer duren.
Wie heeft nog enkele tips voor me? Ik heb al heel wat topics doorgelezen maar ben nog niet veel wijzer geworden..
Bij voorbaat dank!!
P J ut Fryslan...................
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.
Controleer eerst of en nog remvloeistof in het reservoir zit.
Hoofdremcylinder kan kapot zijn, maar je kunt ook een lekke wielremcylinder / remleiding hebben.
Controleer eerst goed of je ergens sporen van lekkage ziet.
Natuurlijk eerst even testen zoals punkie zegt alvorens iets te vervangen.
Heb je trommelremmen of schijfremmen ?
Hoofdremcylinder kan kapot zijn, maar je kunt ook een lekke wielremcylinder / remleiding hebben.
Controleer eerst goed of je ergens sporen van lekkage ziet.
Natuurlijk eerst even testen zoals punkie zegt alvorens iets te vervangen.
Heb je trommelremmen of schijfremmen ?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
Hallo mannen,
Bedankt voor jullie reacties!!
Ik had dit weekend eindelijk tijd om eens ff onder de kap te kijken.
Het reservoir is helemaal leeg, maar ik heb geen sporen van lekkage gevonden(zover ik het kan zien). Pompen helpt dan dus ook niet meer...
Ik moet dus vloeistof bijvullen en ontluchten maar welke remvloeistof?
De auto is van 1980 dus ik heb trommelremmen.
Dan kan er dus geen LHM in denk ik?? maar DOT??? ik heb Dot 4 staan, is dat goed? Ik ga eerst ook maar es de HRC en de leidingen schoonmaken en dan na het bijvullen controleren, dan kan ik het denk ik beter zien..
Welk middel kan ik het beste gebruiken om olie en vuilresten te verwijderen? De hogedrukspuit lijkt me niet zo verstandig, toch??
groeten van PJ..........
Bedankt voor jullie reacties!!
Ik had dit weekend eindelijk tijd om eens ff onder de kap te kijken.
Het reservoir is helemaal leeg, maar ik heb geen sporen van lekkage gevonden(zover ik het kan zien). Pompen helpt dan dus ook niet meer...
Ik moet dus vloeistof bijvullen en ontluchten maar welke remvloeistof?
De auto is van 1980 dus ik heb trommelremmen.
Dan kan er dus geen LHM in denk ik?? maar DOT??? ik heb Dot 4 staan, is dat goed? Ik ga eerst ook maar es de HRC en de leidingen schoonmaken en dan na het bijvullen controleren, dan kan ik het denk ik beter zien..
Welk middel kan ik het beste gebruiken om olie en vuilresten te verwijderen? De hogedrukspuit lijkt me niet zo verstandig, toch??
groeten van PJ..........
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
PJ'74 schreef:
Het gaat er hier om of je trommelremmen of schijfremmen aan de voorzijde hebt. Achterin zitten gewoon trommelremmen. Het lijkt me sterk dat een auto van 1980 trommelremmen voorin zou hebben. Check dat even goed voordat je met nieuwe remolie vult. Als de remcilinder groen is en je schijfremmen voorin hebt dan moet er LHM in. Als in een remcilinder voor HLM DOT4 gedaan wordt lossen de rubbers in de remcilinder op en dat kan tot een levensgevaarlijke situatie leiden.De auto is van 1980 dus ik heb trommelremmen.
Dan kan er dus geen LHM in denk ik?? maar DOT???
Wederom bedankt voor jullie snelle reacties!!
Omdat de auto van 1980 is ga ik er vanuit dat er voor trommelremmen zitten (fabrieks af)maar zal dat nog ff checken! Hoe kan ik dat makkelijk zien? Onderin het reservoir zat nog wat blauwige vloeistof, das geen LHM dacht ik want dat is toch groen...
Dan dus DOT 4 bijvullen en ontluchten. Ik moet dan rechtsachter beginnen en naar voren toe werken toch??
Ik hoop dat er dan geen roest in het systeem zit, hij heeft tijdens de winter wel steeds binnen gestaan!? lekker droog..
@ AZL57; Wat is Dasty en waar kan ik dat krijgen?
groeten van PJ
Omdat de auto van 1980 is ga ik er vanuit dat er voor trommelremmen zitten (fabrieks af)maar zal dat nog ff checken! Hoe kan ik dat makkelijk zien? Onderin het reservoir zat nog wat blauwige vloeistof, das geen LHM dacht ik want dat is toch groen...
Dan dus DOT 4 bijvullen en ontluchten. Ik moet dan rechtsachter beginnen en naar voren toe werken toch??
Ik hoop dat er dan geen roest in het systeem zit, hij heeft tijdens de winter wel steeds binnen gestaan!? lekker droog..
@ AZL57; Wat is Dasty en waar kan ik dat krijgen?
groeten van PJ
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.
als er schijven aan je versnellingsbak hangen zijn het schijfremmen
groene remcilinders met groen reservior
rubbertjes met groen streepje
alle schijfonderdelen zijn groen uitgevoerd
en alle trommeldelen zijn metaal of bruinig
spoel de rotzooi ook ff goed uit je reservior
maar is die olie echt blauw?????
want dan heeft er misschien wel lhm in gezeten
en zijn je rubbers nu allemaal slecht
groene remcilinders met groen reservior
rubbertjes met groen streepje
alle schijfonderdelen zijn groen uitgevoerd
en alle trommeldelen zijn metaal of bruinig
spoel de rotzooi ook ff goed uit je reservior
maar is die olie echt blauw?????
want dan heeft er misschien wel lhm in gezeten
en zijn je rubbers nu allemaal slecht
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
Hallo,
Ik heb voor dus wel trommels bleek bij nadere inspectie
Ik heb nog es goed gekeken en zag helemaal onderin het (licht gele) reservoir nog een klein beetje remvloeistof in de leiding/hrc staan.
Het is gewoon doorzichtig en niet groen.
Het is allemaal slecht te zien want een vorige eigenaar heeft nogal enthousiast de motorruimte in de tectyl gespoten.
Alles is dus bijna zwart en vies en kan niet zien waart lekt...
Ik ga eerst de boel maar es goed schoonmaken en dan reservoir vullen en ontluchten. Als ik het goed heb begrepen uit andere topics zit er bij de achterwielen elk een ontluchtingnippel??(gek woord)
Rechtsachter beginnen?
Hoe zit dat aan de voorkant? Zijn dat die nippels die op de trommels aan de bak zitten? .
Wie heeft er wat wijze raad voor me
BVD en oant sjen PJ
Ik heb voor dus wel trommels bleek bij nadere inspectie
Ik heb nog es goed gekeken en zag helemaal onderin het (licht gele) reservoir nog een klein beetje remvloeistof in de leiding/hrc staan.
Het is gewoon doorzichtig en niet groen.
Het is allemaal slecht te zien want een vorige eigenaar heeft nogal enthousiast de motorruimte in de tectyl gespoten.
Alles is dus bijna zwart en vies en kan niet zien waart lekt...
Ik ga eerst de boel maar es goed schoonmaken en dan reservoir vullen en ontluchten. Als ik het goed heb begrepen uit andere topics zit er bij de achterwielen elk een ontluchtingnippel??(gek woord)
Rechtsachter beginnen?
Hoe zit dat aan de voorkant? Zijn dat die nippels die op de trommels aan de bak zitten? .
Wie heeft er wat wijze raad voor me
BVD en oant sjen PJ
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Hallo PJ.Ik lees dat er onderin jouw reservoir blauwe olie zat,Dat moet ATE
remolie zijn.Dat mag beslist niet in jouw eend.Dit moet een reden hebben.
Het geeft nu aan dat je de hoofdremcilinder moet gaan reviseren of vernieuwen en misschien de remcilinders ook wel.Mocht de voering vet zijn,kan je die beter ook maar vernieuwen,want ze laten zich maar moeilijk ontvetten.
Een tip: Als je in je auto stapt,stapt dan in met je voet op het rempedaal.
Dan hoef je voortaan niet meer zo te schrikken.Zo ben ik wel 3 X een ongeval voorkomen(bij auto's van klanten)
De goede remolie is Lockheed geelkleurig of vergelijkwaardig
remolie zijn.Dat mag beslist niet in jouw eend.Dit moet een reden hebben.
Het geeft nu aan dat je de hoofdremcilinder moet gaan reviseren of vernieuwen en misschien de remcilinders ook wel.Mocht de voering vet zijn,kan je die beter ook maar vernieuwen,want ze laten zich maar moeilijk ontvetten.
Een tip: Als je in je auto stapt,stapt dan in met je voet op het rempedaal.
Dan hoef je voortaan niet meer zo te schrikken.Zo ben ik wel 3 X een ongeval voorkomen(bij auto's van klanten)
De goede remolie is Lockheed geelkleurig of vergelijkwaardig
Bedankt voor de tip Gerard!
Bij nadere inspectie is het gelukkig toch wel DOT4 en geen ATE.
Ik heb vandaag de boel wat schoongemaakt en remolie bijgevuld en daarna ontlucht. Hij remde nu wel maar pas bij de tweede keer dat ik de rem intrapte. Nogmaals ontlucht maar zelfde probleem. Hoe vaker ik pomp hoe sneller ie remt, maar zo kan ik natuurlijk geen noodstop maken!
Wat nu te doen? Moet ik de hrc gaan vervangen?
Ik wil het graag zelf gaan doen om weer wat sleutelervaring te krijgen!
Is dit te doen voor een beginner als ik?
Ik heb alvast de motorkap,3hoekjes en spatborden verwijderd om overal beter bij te kunnen. Kan ik alles es goed bekijken en schoonmaken.
1 spatbord/wielkast zat zelfs vast gelast en was nog lastig los te krijgen Dat belooft nog wat!!?
Ik houd jullie op de hoogte!!
PJ
Bij nadere inspectie is het gelukkig toch wel DOT4 en geen ATE.
Ik heb vandaag de boel wat schoongemaakt en remolie bijgevuld en daarna ontlucht. Hij remde nu wel maar pas bij de tweede keer dat ik de rem intrapte. Nogmaals ontlucht maar zelfde probleem. Hoe vaker ik pomp hoe sneller ie remt, maar zo kan ik natuurlijk geen noodstop maken!
Wat nu te doen? Moet ik de hrc gaan vervangen?
Ik wil het graag zelf gaan doen om weer wat sleutelervaring te krijgen!
Is dit te doen voor een beginner als ik?
Ik heb alvast de motorkap,3hoekjes en spatborden verwijderd om overal beter bij te kunnen. Kan ik alles es goed bekijken en schoonmaken.
1 spatbord/wielkast zat zelfs vast gelast en was nog lastig los te krijgen Dat belooft nog wat!!?
Ik houd jullie op de hoogte!!
PJ
Laatst gewijzigd door PJ'74 op wo 14 apr, 2010 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk