Pagina 1 van 6
Een AU Fourgonnette 1953 op een chassis van een 2cv6
Geplaatst: vr 2 apr, 2010 09:39
door henk
Wie kan mij helpen met wat informatie over het plaatsen van een AU-body op een 2cv6-chassis?
Door de verkoop van de koets heb ik een chassis met motor van een 2cv6 uit 1983 over. Deze wil ik gebruiken om de body van een AU Fourgonnette uit 1953 op te zetten Kan dit zomaar? Ik bedoel: komen de lengte, wielbasis, spoorbreedte, en schutbord (boordspanning) wel met elkaar overeen? En is dit eventueel aanpasbaar?
Geplaatst: vr 2 apr, 2010 10:31
door marcopr
In principe gaat het passen. De belangrijkste maten komen overeen.
Toch ga je tegen een paar details aanlopen die niet 1 op 1 passen.
Het chassis is iets te lang maar door het inkorten van de achterste chassispoten is dit eenvoudig op te lossen.
Een AU heeft staande pedalen en een 2cv6 heeft hangende pedalen. Dit vergt behoorlijk wat ombouwwerk. Je kan het onderste deel van het schutbord vertvangen bijv.
En tenslotte zal de elektronica anders zijn. Het mooiste zal zijn om gewoon het oude dashboard van een AU te gebruiken. Met wat creatieviteit kom je ver.
Wellicht zijn de veerpotten dikker zodat de bodemplaten aangepast moeten worden.
Verder is er veel geschreven over het aanpassen van de koplampbeugel om een ribbelkap te plaatsen.
Ik meen dat op de site van Jeroen Cats ook veel info staat om in een oude body een modern 6blok te zetten met alle ombouwzaken die erbij horen.
Een leuk project, naar mijn mening is het het mooist als de AU er als AU uitziet. Dus ook vanbinnen, ook de kleur, dus gewoon Gris Foncé.
Ik ben benieuwd naar de vorderingen.
Geplaatst: vr 2 apr, 2010 12:49
door henk
marcopr schreef:In principe gaat het passen. De belangrijkste maten komen overeen.
Toch ga je tegen een paar details aanlopen die niet 1 op 1 passen.
Het chassis is iets te lang maar door het inkorten van de achterste chassispoten is dit eenvoudig op te lossen.
Een AU heeft staande pedalen en een 2cv6 heeft hangende pedalen. Dit vergt behoorlijk wat ombouwwerk. Je kan het onderste deel van het schutbord vertvangen bijv.
En tenslotte zal de elektronica anders zijn. Het mooiste zal zijn om gewoon het oude dashboard van een AU te gebruiken. Met wat creatieviteit kom je ver.
Wellicht zijn de veerpotten dikker zodat de bodemplaten aangepast moeten worden.
Verder is er veel geschreven over het aanpassen van de koplampbeugel om een ribbelkap te plaatsen.
Ik meen dat op de site van Jeroen Cats ook veel info staat om in een oude body een modern 6blok te zetten met alle ombouwzaken die erbij horen.
Een leuk project, naar mijn mening is het het mooist als de AU er als AU uitziet. Dus ook vanbinnen, ook de kleur, dus gewoon Gris Foncé.
Ik ben benieuwd naar de vorderingen.
OK, tot zover alvast bedankt. Ik ben alleen nog niet zeker over de wielbasis: bij mijn chassis is die 240 cm (conform de specificaties van de 2cv6), volgens tekeningen op Internet is die van de AU echter 224,5 cm en is het chassis later met ca. 20 cm verlengd (tot 240 cm?). Als ik dan naar foto's van een complete AU kijk zie ik geen ruimte om dat verschil op te lossen (behalve dan een stuk lassen tussen laadruimte en zitdeel: lijkt mij echter niet mooi/handig/etc.). Zie ik nou iets over het hoofd of moet ik echt op zoek naar een "oud"(kort) chassis?
Geplaatst: vr 2 apr, 2010 13:38
door marcopr
De wielbasis is gelijk.
Alleen de achterste chassis balken (waar de bumper vastzit) zijn bij een berline iets langer.
Ik heb een 1958 AZU en die zijn qua koets bijna, en in hun eerste jaren helemaal, gelijk aan de AU.
Dus ik wil wel het eea nameten als je dat op prijs stelt.
Iest heel anders; heb je al aan de wielen/velgen gedacht? Een AU heeft grote 400 velgen. Vind ik persoonlijk wel heel gaaf staan....
Geplaatst: vr 2 apr, 2010 14:14
door Captain Krimson
volgens mij hebben alle a-types op de Acadiane na dezelfde wielbasis.
Geplaatst: vr 2 apr, 2010 14:59
door André Post
Er zijn wel verschillen, maar die worden veroorzaakt door de hoogte afstelling.
Deze verschilt iets per type.
Geplaatst: vr 2 apr, 2010 15:39
door henk
marcopr schreef:De wielbasis is gelijk.
Alleen de achterste chassis balken (waar de bumper vastzit) zijn bij een berline iets langer.
Ik heb een 1958 AZU en die zijn qua koets bijna, en in hun eerste jaren helemaal, gelijk aan de AU.
Dus ik wil wel het eea nameten als je dat op prijs stelt.
Iest heel anders; heb je al aan de wielen/velgen gedacht? Een AU heeft grote 400 velgen. Vind ik persoonlijk wel heel gaaf staan....
Als je het zou willen nameten, heel graag.
En ik krijg er twwe originele velgen bij. Nog een ribbelkap zoeken en wat goede documentatie (iIk probeer hem verder zoveel mogelijk origineel te houden).
Geplaatst: vr 2 apr, 2010 18:24
door marcopr
Morgen ben je de man.
Ik zal de wielbasis meten, wil je verder nog iets weten?
Geplaatst: vr 2 apr, 2010 20:25
door Bull Frog Bleu
Gaaf dat je een Au-body hebt weten te vinden.
Ging de huidige eigenaar de AU toch maar niet restaureren?
wat betreft het chassis....het chassis moet sowieso ingekort worden en worden voorzien van zijbalkjes als versteviging onder de bodemplaaten....of je moet er 2cv6 bodemplaten inzetten. als je dan meteen een nieuwe voetenbak plaatst van een nieuw type eend kan je de 2cv6 techniek gebruiken met schijfremmen etc.
Laat overigens wel eerst het chassis schouwen met oude 2cv6 body anders gaat een dergelijk project never de weg op komen.
Succes! en uiteraard wat leuke foto's posten!!
Geplaatst: zo 4 apr, 2010 21:59
door marcopr
Ik heb de assen maar gemeten met een rolmaat. Hart op hart is dat circa 166 cm. Kan je daar iets mee.
De wielbasis varieerd een beetje hoe de wagenhoogte is afgesteld.
Maar volgens mij is er geen reden om aan te nemen dat de AU body niet op een 2cv6 chassis zou passen.
Overigens een vriend van mij is bezig om een AZ 1962 koets passend te maken op een 2cv6 chassis. daar is een topic over zoek eens op Madagaskar. Hij heeft vergelijkbare zaken moeten oplossen om oud en nieuw te combineren.
Geplaatst: wo 7 apr, 2010 19:11
door henk
marcopr schreef:Morgen ben je de man.
Ik zal de wielbasis meten, wil je verder nog iets weten?
Geplaatst: wo 7 apr, 2010 19:15
door marcopr
Je wil toch de wielbasis weten?
Geplaatst: wo 7 apr, 2010 19:20
door henk
marcopr schreef:Je wil toch de wielbasis weten?
Yep (maar dus niet de afstand tussen de assen, maar die van de wielen).
Geplaatst: wo 7 apr, 2010 21:52
door marcopr
240 cm als ik het goed heb.
Geplaatst: do 8 apr, 2010 07:16
door henk
marcopr schreef:240 cm als ik het goed heb.
Bedankt. Precies wat ik wilde horen!