Turbo advies gevraagd ivm aankoop en chassiswissel

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Turbo advies gevraagd ivm aankoop en chassiswissel

Bericht door Rossero » zo 4 apr, 2010 20:31

Beste mede-forummers,

Ondanks dat ik in het bezit ben van een acadiane ben ik al geruime tijd op zoek naar een betaalbaar eendje met wat werk.
Nu ben ik er één tegen het lijf gelopen, maar deze heeft een chassiswissel nodig! Hieronder de dame in kwestie:

Afbeelding

Nu moet het chassis dus worden vervangen. Het chassisnummer staat in de bodemplaat, dus er is (voor zover ik weet) geen RDW her-inslag of uberhaupt een briefje aan hun adres nodig.

Kán ik hiervoor dan een niet goedgekeurd imitatiechassis gebruiken?

Hoeveel tijd en geld ben ik kwijt boven de aanschafkosten van het chassis?

Ik heb max ongeveer 800 euro te besteden boven de aanschafkosten vd eend

Kan ik dit?

En bovenal, hij ziet er leuk uit, carosserie is in topstaat, motor doet t goet en het chassis is zo brak als een bugatti die 80 jaar op de bodem van een meer heeft gelegen.

Dus de hoofdvraag;

DOEN, of NIET DOEN?

Ik moet het vanavond weten, heb het de beste man beloofd :roll:

2cv Michel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door 2cv Michel » zo 4 apr, 2010 20:45

Rossero

Als je de eend voor een schappelijke prijs kunt kopen zou ik ja zeggen kopen dus
In Belgie zou dat voor een chassis wissel (als je het zelf kan) ongeveer een 900 eur meerprijs zijn
maar let op er komen altijd kosten die niet voorzien zijn bij een wissel
chassis slecht en koets in topstaat daar heb ik mijn bedenkingen bij
kijk eerst alles eens goed na

Michel
Kijk ook eens op mijn site
www.michelenmichel.be

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » zo 4 apr, 2010 21:11

Ja, dat klopt. Ik weet niet of er speciaal gereedschap nodig is bij een wissel.

Daarnaast was de koets op meerdere plekken gelast, vooral in de voetenbak. Dit was wel netjes gedaan, maar niet met origineel plaatwerk maar met 1mm zincor.

Ik ben dus vooral benieuwd wat er komt kijken bij een wissel aan tijd, kosten en dus extra onderdelen die meestal vervangen moeten worden.

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door 2cvpieter » zo 4 apr, 2010 22:37

toch zou ik het doen zeker als ie niet te duur is en dat plaatwerk klinkt goed mits netjes gelast ik zou even goed alle topics over rdw en chassis lezen, een wissel gaat vrij snel alleen veerpotten geven wel eens problemen en ik zou voor een goedgekeurd chassis gaan liefst cassis die zijn op de originele mal gemaakt op zich kun je gewoon alles 1 op 1 uitwissen en alleen het hoog nodige vervangen reken op 150 tot 200 op extra kosten chassis band verf owatrol of dinitrol en dergelijke plus wat boutje en moetjes en mischien nog wat onvoorziene zaken, je kunt natuurlijk veel meer vervangen, het is maar wat je wilt ik heb het in drie dagen gedaan.
leuk spelletje en goede ervaring, hoe leer ik mijn eend kennen
2cv6 azu-b 250

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door 2cvpieter » zo 4 apr, 2010 22:44

o ja op de 2cv.nl markt staat een compleet chassis aangeboden dan is het helemaal makkelijk in een paar uur
2cv6 azu-b 250

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Ronald » zo 4 apr, 2010 22:51

Qua tijd is het natuurlijk een beetje lastig een inschatting voor je te maken.
Hoe is je werkruimte? Kun je daar vaak of lange tijd werken? Of ben je afhankelijk van mooi, droog weer om het bij jou thuis op de stoep te kunnen doen? Werk je zelf een beetje door? etc. etc.
De wissel zelf is met standaard gereedschap goed te doen. Wél heb je sleuteltje 46 nodig voor de veerpotten. Kun je dat lenen? Aanschaf kost je ong 30 euro.
Hou er rekening mee dat je misschien andere moeren voor die veerpotten aan moet schaffen. Hetzelfde geldt voor de traversebouten. Komen niet altijd schadevrij los. Vaak is het verstandig om ook de rem- en/of de benzineleiding te vervangen.
En dan nog zul je zaken tegen komen waar je niet op gerekend had, maar waarvan het op dat moment wel handig zou kunnen zijn om dat toch te doen. Al was het alleen maar dat kleine beetje tectyl en rubber tussen chassis en koets.
En dan nog een vraag die je je zou kunnen stellen. Als je dit eendje echt graag wilt hebben, kun je dan nog een maand (of wat) wachten met deze operatie zodat je nog wat extra kunt sparen? Want dan hoeft de keus natuurlijk niet echt zwaar te zijn, hè.
Succes met deze bevalling! (wel een grappig apparaat trouwens)

marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door marcopr » ma 5 apr, 2010 08:02

Ga ervan uit dat er altijd onverwachtse kosten zijn.
Ik verdeel ze altijd in; moet nu gebeuren ivm veiligheid of omdat je er anders nooit bijkomt. En kan altijd nog.... bijv wat laswerk wat niet nodig s voor de apk, onderdeeltjes of revisies die geen haast hebben. Dat spreidt de kosten en, niet te vergeten, de tijd die je nodig hebt.
Anders wordt een chassiswissel opeens een eindeloos restauratieproject.

Maar gewoon kopen zou ik zeggen. Pingel nog wat van de prijs af en wees de eigenaar van dit geweldig gele eendje.
tweeceevees zijn leuk!

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » ma 5 apr, 2010 15:22

Het probleem is dat ik het geld wel heb maar dat het als student zijnde allemaal geleend is. Dus ècht sparen zit er niet bij!

Is zon veerpot ook los te krijgen met een flinke zweedse pijpsleutel? Ik heb begrepen dat de sleutel een max. dikte mag hebben. Op marktplaats staan er een paar voor vrij weinig, met een flex behandelen is ook een goede optie toch?

Kwam overigens toevallig op de website van een bekende plantenbakkenfabrikant. Deze hadden kataforese+tectyl behandelde chassis' met montageset voor 750 euro. Het chassis los kost 815 (huh?). Zou dit alleen in combinatie zijn met de aanschaf van een plastiek vehikel?

Van de prijs afpingelen heb ik overigens al gedaan. Hoefde er vrij weinig voor te doen en de prijs zakte al in als een kaartenhuis. Daar heb ik dus nog mijn bedenkingen bij, maar de eend leek verder rondom aardig goed!

Ik moet nog even kijken of hij hem niet al verkocht heeft, of ik nog wat mensen+ruimte kan regelen en of ik uberhaupt het geld en het risico er voor over heb...

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Geert » ma 5 apr, 2010 19:17

Als de prijs goed is zou ik hem kopen !
Bekijken en zelf taxeren!
Lijkt je het een goede koop en ben je in staat de kosten te dragen : Knap hem op! ( Doe de chassiswissel, evt. met bijkomende kosten)
Heb je twijfels: Verkoop hem weer !
In het leven kom je vaker situaties tegen waarin je een gok moet wagen!

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » ma 5 apr, 2010 19:20

De prijs waarvoor ik hem kopen kan is vrij laag, zo laag zelfs dat ik voorzichtig word. (nu moeten niet alle forummers er meteen op af rennen om hem te kopen, ik zag m t eerst!! :p )

Maar dat over verkopen is inderdaad wel een goede, op de citromobiel met een briefje er op is hij zo verkocht.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Geert » ma 5 apr, 2010 19:22

Ja, dat bedoel ik , als de prijs goed is val je er geen bult aan!

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charly » ma 5 apr, 2010 19:56

Als je de chassiswissel in Enschede wilt gaan doen dan wil ik je wel een paar helpende handen toesteken :P Alleen dat verhaal van die voetenbak zou ik mee oppassen; de voetenbak is een driehoekig hol gedeelte, en als ie vanaf de binnenzijde is gelast is de vraag hoe de buitenzijde er aan toe is. :shock: Calculeer zowiezo voetenbak en bodemplaten in bij een chassiswissel. Ik ben benieuwd, hou ons op de hoogte!
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

Eendeke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Eendeke » ma 5 apr, 2010 20:14

Doen joh!
Hij zit iig al goed in de lak lijkt!
Een galva eronder en klaar!

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » di 6 apr, 2010 18:33

Helaas, ik heb te lang geaarzeld en de auto is verkocht.
Nu dan maar mijn zoektocht naar een redelijk goede eend voor niet al te veel voortzetten!
In ieder geval bedankt voor het advies, ik was van plan het te gaan doen!

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » di 6 apr, 2010 19:35

Had al zoiets verwacht. 600 was ook niet veel. Zelfs een donor voor een kitcar kost soms al meer.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie