Bout achteras afgebroken...

Reparaties, modificaties en onderhoud
ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bout achteras afgebroken...

Bericht door ami6 » ma 12 apr, 2010 17:33

Hallo,

bij inspectie vooraleer naar de technische keuring te gaan merkte ik op dat een van de 4 bouten die de achteras vasthoudt aan het chassis afgebroken is.
Er zit natuurlijk nog een eindje bout in de draad van de achteras, wat vervangen lastig maakt!

Hoe kan ik dit eruit krijgen zonder volledig m'n as te demonteren en/of de kas van het chassis te halen?

Alvast bedankt!

Olivier

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5115
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 12 apr, 2010 20:02

Ik ben bang van niet. Misschien kun je je as eruit krijgen als je een wielarm demonteerd. Maar ze zal er zeker uit moeten.
Heel misschien is het mogelijk je as zover omhoog te tillen dat je er met een gereedschap tussen kunt om het afgebroken stuk los te draaien.
Waardoor is de bout gebroken? Roest of iets anders.
diverse Citroens, wat anders.

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » ma 12 apr, 2010 20:50

Hallo,
tja, ik vreesde al voor de moeilijkste oplossing...

De bout is afgebroken tijdens een reis van 3000 km over enkele landelijke wegen, scherpe bochten en vooral geladen achteraan ...Hij was zeker niet roest.

Toch meen ik me te herinneren ooit gehoord te hebben over een mogelijke oplossing zonder al te veel moeite? Maar te lang geleden om het me voor de geest te halen.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 12 apr, 2010 21:38

Hoe kwam je erachter dat ie was afgebroken?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » ma 12 apr, 2010 21:48

Hallo,

hij hangde nog net vast aan het ijzeren latje met het overgeplooide lipje, maar zo'n halve centimeter van het chassis, het viel me onmiddellijk op.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 12 apr, 2010 21:54

Dan is het inderdaad duidelijk ja. Had eerder gedacht dat ze door dat borgplaatje en de roest zouden blijven zitten als ze gebroken waren.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 12 apr, 2010 21:55

Als de bout vlak bij de traverse is afgebroken,
kan je proberen met een tang het resterende stuk aan de bovenzijde er uit te draaien
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 12 apr, 2010 22:29

Dit is wel een lastig iets. Als je erbij kunt komen (achterscherm eraf, wiel eraf), en het laatste stukje bout is gangbaar genoeg, dan kun je er met een tang misschien bij.

Er zijn ook zogeheten boutverwijderaars ofwel linkse taps.
Maar daarmee kun je er niet bijkomen omdat het chassis te dik is. Dat zit toch in de weg.

Voor de keuring is het geen probleem, gewoon afgebroken stuk er weer in stoppen en goed borgen. Valt niet op ;). Maar je zult wel iets moeten verzinnen om het te repareren.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 12 apr, 2010 22:39

Vanonderuit gaatje boren en daar dan weer draad in tappen. Nu weet ik zo niet of draad groter is dan de bout, want als dat niet zo is moet je links snijijzer hebben en bout met linkse spoed.

of zoiets?
http://www.tooltopper.nl/product_info.p ... tap-8551-1

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » ma 12 apr, 2010 22:49

ls je de overige drie bouten eruitdraait en je kan met een tang de rest van de bout eruit halen ben je zo klaar.

ANders ben je toch het snelste klaar als je gewoon de spatborden en 1 draagarm verwijderd. De remleiding losmaakt en de as eruit pakt.
Vervang wel alle bouten. ALs er 1 gebroken is zal de rest ook een opdonder gehad hebben
tweeceevees zijn leuk!

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » ma 12 apr, 2010 23:39

Hallo,

die linkse tap wordt niks want de bout is afgebroken net tegen de as, dus héél diep in het chassis als het ware, de dikte van het chassis zorgt ervoor dat dit idee niet realiseerbaar is.

Het lijkt mij de moeite waard om te proberen met een tang de rest eruit te draaien, maar het lijkt erop dat er niet veel uitsteekt, ik kan het moeilijk zien.

En als ik nu probeer de koets enkel achteraan (in de kofferbak en en onder de achterste zetel) losmaak en zo de koets een beetje oplicht, zou ik er dan beter bijkunnen?

Wat bedoel je Marco precies met de overige 3 bouten eruit en dan uitdraaien met een tang? Naar beneden toe lukt zeker niet want de bout is precies afgebroken aan de onderkant van de as , als hij eruit moet is het langs boven (naar de koets toe)

Lijkt me inderdaad een lastige klus met de remleidingen, dit heb ik nog nooit gedaan!

Alvast bedankt voor jullie tips!
Nog ideeen?

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » di 13 apr, 2010 08:03

Ik bedoel, de andere drie traversebouten eruithalen. Dan de as omhoog drukken en als er voldoende van de gebroken bout uit de as steekt met een griptang of een moordenaar of een pijpenfittingtang los proberen te halen.
Lukt dat niet, dan zal je denk ik de as toch eruit zal moeten.
Laatst gewijzigd door marcopr op di 13 apr, 2010 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » di 13 apr, 2010 08:19

De overigen bouten hoeven niet los, want de bout zit in het schroefdraad van de as.
Het chassis is slechts een koker waar de bout doorheen gaat.
Je hebt inderdaad de meeste kans om het laatste eindje bout eruit te krijgen door er een griptang op te zetten.
Als dit niet lukt kan je er nog aan de bovenkant een gleuf in zagen zodat je bout makkelijker rond kan draaien.
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » di 13 apr, 2010 09:00

Hallo, bedankt vrienden voor jullie uitleg!
Zo zal ik het deze namiddag proberen:

overige 3 bouten eruit, as lichtjes opkrikken en proberen het aluminium verhoogstukje ertussenuit prutsenzodat er meer plaats is om te werken en dan met een griptang lossen.Dit alles met voldoende WD40.

We zien wel of het lukt!

Goeten,
Olivier

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » di 13 apr, 2010 21:43

In africa tot twee maal toe, de laatste keer toch maar de hele achteras eronderuit gehaald. Je zit enkel met de remleiding, in 2 uur is het te doen.
Afbeelding

Afbeelding

De tweede keer.

Afbeelding

Het meeste werk zijn dan de trekstangen en schokdempers die erg vast op de bouten kunnen zitten.

Geweldige ervaring. 8) (En natuurlijke de morele steun van Nicky en Emmy.

:wink: )

Plaats reactie