Pagina 1 van 2
smering aandrijfassen en koppelstukken
Geplaatst: zo 25 apr, 2010 23:30
door bartvds
Hallo, nog enkele vraagjes:
Ik ga alle stofhoezen van mijn aandrijfassen vervangen, daar zit vet bij dat in die koppelstukken moet (homokineten?), mag ik die koppelstukken eerst grondig reinigen en ontvetten zodat al het oude smeer eruit is voor ik het nieuwe vet er in doe of is dit beter van niet en veeg ik er gewoon het meeste oud smeer af en doe er dan het nieuwe vet op?
Die smeernippel aan de aandrijfassen, wat smeert die dan eigenlijk? Is dat het schuifstuk? graag wat uitleg aub.
Bart.
Geplaatst: ma 26 apr, 2010 18:38
door AZL57
Mag allebei, de nippel op de as smeert inderdaad d schuifstukken.
Geplaatst: di 27 apr, 2010 09:49
door thomaaas
ik zou t oude vet gewoon laten zitten en reraf vegen, niet met remmenreiniger werken
Geplaatst: wo 28 apr, 2010 10:29
door the Nosepicker
Want?
Geplaatst: wo 28 apr, 2010 12:33
door thomaaas
omdat dat vet er lekker ver in zit! Lekker laten zitten daar :p En ik remmenreiniger daar eng spul vindt!
Geplaatst: wo 28 apr, 2010 13:06
door marcopr
Het vet in de homokineet is onderhoudsvrij, maw je hoeft het niet te vervangen. Als ik een nieuwe stofhoes erop zette, veegde ik het oude vet een beetje weg met een lap en deed dan het nieuwe vet erin.
Op de schuifstukken veeg ik bij een nieuw rubber ook altijd het vet weg met een lap. En na het monteren van het rubber gewoon via het vetnippel lekker vet erin.
Geplaatst: wo 28 apr, 2010 13:41
door the Nosepicker
marcopr schreef:Het vet in de homokineet is onderhoudsvrij, maw je hoeft het niet te vervangen. Als ik een nieuwe stofhoes erop zette, veegde ik het oude vet een beetje weg met een lap en deed dan het nieuwe vet erin.
Op de schuifstukken veeg ik bij een nieuw rubber ook altijd het vet weg met een lap. En na het monteren van het rubber gewoon via het vetnippel lekker vet erin.
Doe ik ook zo, was alleen benieuwd waarom remmenreiniger niet gewenst was. Altijd handig als er redenen bij genoemd worden.
Geplaatst: wo 28 apr, 2010 16:19
door outlaw1845
het lijkt mij dat je remmenreiniger .....dus een ontvetter, niet wil hebben op een plek die je juist vet wil hebben...nu zit het vet er lekker dik in
Geplaatst: wo 28 apr, 2010 18:17
door backfire
remmenreiniger is helemaal geen probleem, ja het is een ontvetter, maar het vervliegt erg snel, als je daarna de juiste hoeveelheid vet gebruikt is er helemaal niets aan de hand.
Ik heb die van mij met diesel schoongemaakt en daarna met remmenreiniger, zo kun je beter controlleren of er geen beschadigingen zitten. Op de schuifstukken zou je die zelfs met een wetsteen kunnen corrigeren, bij de homokineet kun je meteen de keuze maken of je een revisie koopt of verder rijdt met de huidige.
Dus mijn advies, als je toch wilt schoonmaken, gewoon lekker doen en daarna gewoon weer goed invetten.
Geplaatst: do 29 apr, 2010 12:41
door bartvds
Bij de nieuwe rubberhoezen aan bak-) en wielzijde zit een tube vet bij, maar hoeveel vet spuit je dan in die nippel?
Geplaatst: do 29 apr, 2010 12:50
door marcopr
In de nippel spuit ik 3 tot 4 slagen vet. DIt moet voldoende zijn.
Geplaatst: do 29 apr, 2010 13:11
door Gerard2cv
Als onderhoud is dat voldoende,maar als hij open is geweest pompte ik tot de auto iets door het vet opgedrukt werd,dan wist je dat hij vol zat.
Geplaatst: do 29 apr, 2010 13:41
door backfire
Ik wel meer slagen, maar ik heb dan ook maar een kleine hand vetspuit. Je kunt hem ook gewoon volspuiten met vet, maar dan met je daarna wel even de vetnippel er uit draaien en een keer de auto laten inveren. Dan zit de as in ieder geval niet te vol.
Geplaatst: do 29 apr, 2010 17:24
door bartvds
'Als onderhoud is dat voldoende,maar als hij open is geweest pompte ik tot de auto iets door het vet opgedrukt werd,dan wist je dat hij vol zat.'
Opgedrukt? wat bedoel je daar juist mee?
Geplaatst: do 29 apr, 2010 17:41
door backfire
Als je vet in de steekas pompt zal bij voldoende vet de eend omhoog gedrukt worden, soort pompeffect van je steekas.