Pagina 1 van 1

Ombouw acadiane voor trans afrika trip

Geplaatst: di 4 mei, 2010 05:25
door jan coppens
halo iedereen, (ben nieuw op het forum sinds gisteren)
Afgelopen weekend ben ik gestart met de ombouw van mijn acadiane
voor van belgie uit naar kaapstad te rijden en terug.
Ik wil er een supersterke machine van maken en de volgende aanpassingen
sprongen mij te binnen:
- cardanassen verlengen
- draagarmen verstevigen
- assen verstevigen
- chassis verstevigen
-2de benzinetank plaatsen
- olietemp. en oliedruk meter en toerenteller plaatsen
- verstralers plaatsen
- 123 ignition
- beschermplaat monteren
Heeft er iemand nog tips?

Geplaatst: di 4 mei, 2010 07:06
door Willem2
Welkom!

Wil ik ook nog eens doen, door Afrika scheuren. Er is al veel over geschreven, zoek eens op Touareg Trail, op internet en het forum.

Wat bedoel je precies met verlengen van de cardanassen?

Geplaatst: di 4 mei, 2010 08:19
door Captain Krimson
houd het zo licht mogelijk. Zoek kontakt met mensen die dit soort dingen gedaan hebben, bijvoorbeeld de door Willem2 al genoemde touareg trail.

Geplaatst: di 4 mei, 2010 11:06
door robin2cv
Hey Jan,

De onderstaande link moet je eens proberen. Deze persoon zit geloof ik in Lokeren. Is niet zo extreem ver van Sint-amands. Hij heeft reeds verscheidene raids gedaan met zijn 2cv.
Ik ben er een paar maal geweest. Een heel vriendelijke en sympathieke persoon. Hij zal je met raad en daad bij staan.
http://www.demarre2cv.be/


Verder kan je ook op http://www.pp-2cv.be/ terecht voor onder delen

Veel plezier.
Robin

Geplaatst: di 4 mei, 2010 17:42
door jan coppens
helo,
Inderdaad marnix weet hier ook veel over staat veel uitleg over het ombouwen voor een raid. Ik ben er ook ooit eens geweest.
Het verlengen van de cardans
ze doen dit voor als je ( per ongeluk) met de 2cv springt dan kunnen ze zeker niet uit elkaar schuiven, je last eigenlijk een stukje bij aan de zijde van de versnellingsbak op de site van marnix staat er een afbeelding van.

verder het volgende vraagje wat is eigenlijk de beste 123 ignition.

Geplaatst: di 4 mei, 2010 18:42
door Willem2
jan coppens schreef:
Het verlengen van de cardans
ze doen dit voor als je ( per ongeluk) met de 2cv springt dan kunnen ze zeker niet uit elkaar schuiven, je last eigenlijk een stukje bij aan de zijde van de versnellingsbak op de site van marnix staat er een afbeelding van.
Ik had 'm al gezien, nog nooit van gehoord, maar linkt wel logisch.

Geplaatst: di 4 mei, 2010 18:54
door Tom Duckpower
Ik zou gaan voor de eenvoudigste 123. Er zijn instelbare per motortype en die zijn ook betrouwbaar (inmiddels 80000km zit ie erin bij mij), maar een eenvoudige(re) lijkt mij handiger in de rimboe. zit iets minder elektronica in.

Ik weet niet of je het boek "Een vreemde eend in Afrika" kent? Dit is geschreven door 1 van de organisatoren van de Touareg Trail, Gert Duson. Uit dit boek is veel info te halen over dingen die stuk kunnen gaan/breken en dergelijke.

Is sowieso een leuk boek om te lezen.

Geplaatst: di 4 mei, 2010 18:55
door jan coppens
@ willem2 geen zin om een stukje mee te rijden?
@ iedereen dit dit leest geen zin om een stukje mee te rijden?

we zouden vertrekken begin oktober 2011 dus nog tijd zat om een 2cvtje te prepareren.

voor de geintreseerden onderaan vind je de link naar onze site die
gaat over deze trip

have fun, drive a 2cv as much as you can

Geplaatst: di 4 mei, 2010 18:58
door jan coppens
inderdaad een leuk boek ben hem voor de derde keer aan het lezen
en de inspiratie voor de trip komt deels voort uit dit boek
thanks

Geplaatst: di 4 mei, 2010 19:05
door Willem2
Ik zou graag een stuk meerijden! Liever alles, maar helaas ontbreekt het mij aan geld en tijd :cry:

Maaarrr, mocht ik de loterij winnen, dan hoor je het!!!

Geplaatst: vr 7 mei, 2010 02:09
door Inezz
als het kon ging ik zo weer die kant op...maar dan idd in een eend...het liefst een 4x4 eend of mehari ofzo.....afgelopen keer was met een bx...was ook best relax...maar toch anders!!

Geplaatst: vr 7 mei, 2010 13:20
door Peter v G
Je schokdempers gaan het zwaar krijgen, de benzine is van zeer beroerde kwaliteit. Misschien je compressie verlagen.
Dicht alle gaten af van je versnellingsbak, dus ook het ontluchtingsgaatje.
Plak het gat in de ventilator dicht.
Met een kroonwiel van een 2cv in je acabak heb je een kortere overbrenging, iets minder snelheid, wel meer koppel.

Verstralers zijn goed, let er wel op dat het licht niet op je motorkap valt, dit gaat je verblinden, indien je ze hoog plaatst (voorkeur).

Vuil (grassen enzo) op je motorbeschermingsplaat kan worden ontstoken door je uitlaat.

Draagarmen en velgen krijgen het zwaar op wegen waar het asfalt om de gaten heen ligt.

Zorg voor een goede claxon.

Geplaatst: zo 29 mei, 2011 20:43
door ejfrolich
Het boek, een vreemde eend in... is alleen nog als digitaal boek of via deze link te lezen. Het leek me een leuk boek vandaar een korte zoektocht en een overwachte link!

http://books.google.com/books?id=pcOhva ... &q&f=false

Geplaatst: ma 30 mei, 2011 10:57
door Ramon
mijn tips! geen gewicht, haal zoveel mogelijk onnodige dingen er uit! zorg voor goede maar lichte stoelen, dus origineel en goed of bx stoelen (wel iets zwaarder)

verstevig je chassis goed met anti knik platen, meer info later als je dat wil.

zorg voor goede banden mijn advies is vredestein snow plus 155 85

motor beschermplaat
en tank bescherm plaat

een goede gps en een juiste 12 volt voorziening met een goede nieuwe accu

voor de rest hou de motor zo origineel mogelijk maar zorg dat deze in goede onderhouden stat is.

neem een 123 onsteking en zorg voor een extra massa draad naar je onsteking.

neem een paar goede bumpers, liefst die doorlopen onder je carter de ski je over de rotsblokken haha

r