Wat is die kit/smeersubstantie die op de lasnaden zit?
Wat is die kit/smeersubstantie die op de lasnaden zit?
In eenden zie ik vaak op de lasranden een soort kit zitten die breed uitgesmeerd is. Bijvoorbeeld in de kofferbakbodem of langs de dorpels.
Wat is dit voor kit?
Ik ben nu namelijk nogal enthausiast aan het plamuren, maar ik denk dat kit beter bestand is tegen het beweeglijke plaatmateriaal.
Iemand een idee wat dit is of wat ik het allerbeste gebruiken kan voor over de (punt-)lasnaden?
Wat is dit voor kit?
Ik ben nu namelijk nogal enthausiast aan het plamuren, maar ik denk dat kit beter bestand is tegen het beweeglijke plaatmateriaal.
Iemand een idee wat dit is of wat ik het allerbeste gebruiken kan voor over de (punt-)lasnaden?
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
nadenkit, haha, nee echt, nadenkit, best is om eerst in de epoxy te zetten dan pas nadenkit er over, fijnste om mee te werken vind ik de kit van 3M, is iets duurder maar ook veel beter. Verder kun je dan nog speciaal kwastje kopen waarmee je dan ook strijkeffect er in krijgt. Plamuur in naden is nooit een goed idee, dat gaat breken en zuigt dan meer vocht aan dan je oorspronkelijke kit.
Kit die daarvoor gebruikt wordt is meestal een poly-urethaan of een polymeer kit. Laatste is iets beter maar ook iets duurder.
Het soort kit wat Citroën gebruikte was anders, producten van nu zijn vele malen beter, blijven meer flexibel en beter bestand tegen veroudering.
In principe kunnen deze kitten op blank metaal gebruikt worden, maar i.v.m. naden en dergelijke zou ik ook eerst primeren.
Wat je ook kunt doen zoals Citroën dat deed is een zogenaamde spetterspray gebruiken op de bodemplaten.
Deze kan ook op blank metaal aangebracht worden.
Voor de kitten kun je kijken bij Saba of de Sika Flex.
Sika is duurder maar zeker niet beter.
(Kijk naar zogenaamde carrosseriekitten.)
Succes
Greetz David
Het soort kit wat Citroën gebruikte was anders, producten van nu zijn vele malen beter, blijven meer flexibel en beter bestand tegen veroudering.
In principe kunnen deze kitten op blank metaal gebruikt worden, maar i.v.m. naden en dergelijke zou ik ook eerst primeren.
Wat je ook kunt doen zoals Citroën dat deed is een zogenaamde spetterspray gebruiken op de bodemplaten.
Deze kan ook op blank metaal aangebracht worden.
Voor de kitten kun je kijken bij Saba of de Sika Flex.
Sika is duurder maar zeker niet beter.
(Kijk naar zogenaamde carrosseriekitten.)
Succes
Greetz David
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2682
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
- summersnoek
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
- Locatie: Deventer
Even opnieuw voor de samenvatting.
Neem als voorbeeld kofferruimte bij het reservewiel. De start is blank staal.
1). Beetje RX 5 er in laten zakken/soppen
2). Expoxy erover
3.) dun aflakken
4). carroseriekit erover
5). laatste aflak laag erover
klopt de volgorde zo een beetje? of hoe anders.
Tja en zinkspray is dan ook niet onaardig. Misschien ter vervanging van stap 1. ?
Oh, heer dan heb je ook nog kitsoorten waar verflak wel aan hecht en niet aan hecht. Dat is ook al eens in een topic behandeld.
Tell me, please.
Neem als voorbeeld kofferruimte bij het reservewiel. De start is blank staal.
1). Beetje RX 5 er in laten zakken/soppen
2). Expoxy erover
3.) dun aflakken
4). carroseriekit erover
5). laatste aflak laag erover
klopt de volgorde zo een beetje? of hoe anders.
Tja en zinkspray is dan ook niet onaardig. Misschien ter vervanging van stap 1. ?
Oh, heer dan heb je ook nog kitsoorten waar verflak wel aan hecht en niet aan hecht. Dat is ook al eens in een topic behandeld.
Tell me, please.
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken
1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer
1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer
De combi van epoxy en nadenkit is goed maar als je andere dingen over elkaar heen doet moet je goed opletten of dat wel goed gaat hechten. Geen idee of Epoxy goed hecht op RX. Ik zou voorzichtig zijn met verschillende zaken over elkaar heen aanbrengen.
In een ander topic kwam ik deze volgorde tegen.
1) epoxy op blank staal en in naden laten lopen
2) afkitten, buitenkant zwarte Sikaflex of Polymax o.i.d. en binnenkant grijze nadenkit/carrosseriekit
3) epoxy schuren met 1200
4) aflakken
Maar ik kom ook kit tegen op de bodemplaten. Is dat de zgn. "strijkkit" of kun je daar ook de carrosseriekit voor gebruiken?
De bodemplaten binnen heb ik na laswerkzaamheden afgelakt met eerst Owatrol en daarna 1K verf met Owatrol verdund. Daar is in de 5 jaar daarna geen roest opgekomen.
In een ander topic kwam ik deze volgorde tegen.
1) epoxy op blank staal en in naden laten lopen
2) afkitten, buitenkant zwarte Sikaflex of Polymax o.i.d. en binnenkant grijze nadenkit/carrosseriekit
3) epoxy schuren met 1200
4) aflakken
Maar ik kom ook kit tegen op de bodemplaten. Is dat de zgn. "strijkkit" of kun je daar ook de carrosseriekit voor gebruiken?
De bodemplaten binnen heb ik na laswerkzaamheden afgelakt met eerst Owatrol en daarna 1K verf met Owatrol verdund. Daar is in de 5 jaar daarna geen roest opgekomen.
- summersnoek
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
- Locatie: Deventer