Pagina 1 van 3
Alleen bij arbeidsslag een vonk
Geplaatst: wo 26 mei, 2010 20:52
door vantasy
Misschien een rare vraag. De eenden motor heeft een ontstekingsysteem waarbij de twee bougies gelijktijdig vonken. Er is dus ook een vonk bij een niet arbeidsslag. IK weet dat bij Harley Davidson hetzelfde principe plaats vindt. Ik weet van iemand die de HD ontsteking zo heeft veranderd dat alleen die cilinder die een arbeidsslag heeft een vonk krijgt. Het gevolg zou zijn meer vermogen en een totaal ander motorgeluid. Het zou betekenen dat je twee set puntjes in de ontsteking moet hebben
Heeft iemand ooit gehoord van iets dergelijks bij een eend?
Geplaatst: wo 26 mei, 2010 21:19
door supercees
neen, maar met de electronische 123-ignition krijg je ook een veel krachtiger vonk, dus betere verbranding. en je hebt een bewezen concept.
Geplaatst: wo 26 mei, 2010 21:43
door TB
Het klinkt wel leuk. Maar ik vraag me af waarom HD en Citroen dan voor het bestaande principe gekozen hebben?
Over het technische gedeelte kan ik je geen antwoord geven.
Overigens, nu we het toch hebben over een keertje extra vonken, een HD toerenteller kun je simpel gebruiken in je 2cv. Toch handig die overeenkomsten.
Geplaatst: wo 26 mei, 2010 22:38
door Transat
TB schreef:Het klinkt wel leuk. Maar ik vraag me af waarom HD en Citroen dan voor het bestaande principe gekozen hebben?
Voor de Eend heeft dat waarschijnlijk te maken met de eenvoud: minder onderdelen, geen verdeler, maar het werkt allemaal precies goed. Zo is de hele Eend ontwikkeld!
Ik kan je helaas niet helpen bij het interessante idee van een systeem waarbij je nog maar voor de helft vonkt. Hopelijk een andere forummer wel.
Geplaatst: wo 26 mei, 2010 23:21
door Rossero
Ik kan wel vertellen waarom hij tegelijk op twee cylinders vonkt, dit komt omdat beide cylinders tegelijk naar buiten en binnen bewegen. Dus per rotatie is er maar één ontsteking op beide cylinders tegelijk. Het is ook heel erg simpel waarom meneer citroen het zo heeft gedaan qua cylinderbeweging en dat heeft er mee te maken dat de cylinders anders allebei tegelijk naar links en rechts zouden bewegen. Hierdoor zou de motor uit evenwicht raken en gaat dan 'tegen' bewegen. De auto gaat dan hevig naar links en rechts bewegen. Bij een harley heb je eigenlijk een V2 die een kwartslag gedraaid is. De krachten lopen hierbij in de lengterichting van het voertuig (stabieler) en vooral naar beneden. Hierbij kunnen de cylinders ook om en om vonken. Als de cylinders bij een harley tegelijk zouden bewegen zou de motor juist op en neer 'hupsen'. Het schudden van de motor van een eend word dus ook niet veroorzaakt door de translatiekracht van de cylinders maar de rotatiekracht van de motor.
Hieronder kun je goed zien dat de cylinders tegenover elkaar op de as zitten en daardoor tegelijk naar binnen en buiten bewegen:
Kort samengevat, de bougies vonken dus niet onnodig tegelijk

Geplaatst: wo 26 mei, 2010 23:42
door Joos
Rossero schreef:Kort samengevat, de bougies vonken dus niet onnodig tegelijk

Toch wel, want terwijl het systeem aan de ene kant zich tussen de compressie en arbeidsslag bevindt, zit de andere tussen uitlaat- en inlaatslag. Daar gaat de vonk dus "verloren".
Geplaatst: wo 26 mei, 2010 23:47
door vantasy
Kort samengevat, de bougies vonken dus niet onnodig tegelijk
Als de ene cilinder een arbeidsslag maakt hoeft de andere cilinder geen vonk te krijgen. Echter door het eenvoudige elektrische systeem is dit wel zo. Het zou wenselijker zijn als die tegenoverliggende vonk er niet is omdat er ook in deze cilinder een lichte ontbranding van restgassen blijkt plaatst te vinden door klepoverlap. Als deze tweede vonk er niet zou zijn dan zou de arbeidsslag krachtiger zijn door betere vulling. Dat was de uitleg van de HD-tuner.
Geplaatst: wo 26 mei, 2010 23:55
door Rossero
Maar als je kijkt naar een boxermotor dat gaan beide cilinders toch tegelijk door dezelfde fasen heen?
Of begrijp ik het princype van de motor verkeerd en zuigt de ene cilinder benzine aan terwijl de andere juist de benzine laat ontsteken? Ik had altijd het idee dat er bij iedere rotatie een ontsteking was. Dan heb ik niets gezegd!
Geplaatst: wo 26 mei, 2010 23:57
door Captain Krimson
vantasy schreef:Kort samengevat, de bougies vonken dus niet onnodig tegelijk
Als de ene cilinder een arbeidsslag maakt hoeft de andere cilinder geen vonk te krijgen. Echter door het eenvoudige elektrische systeem is dit wel zo. Het zou wenselijker zijn als die tegenoverliggende vonk er niet is omdat er ook in deze cilinder een lichte ontbranding van restgassen blijkt plaatst te vinden door klepoverlap. Als deze tweede vonk er niet zou zijn dan zou de arbeidsslag krachtiger zijn door betere vulling. Dat was de uitleg van de HD-tuner.
zou dat dan betekenen dat de uitlaatgassen net iets schoner gebrand worden?
Geplaatst: wo 26 mei, 2010 23:59
door Captain Krimson
Rossero schreef:Maar als je kijkt naar een boxermotor dat gaan beide cilinders toch tegelijk door dezelfde fasen heen?

nee, als het een tweetactmotor was had je gelijk, omdat het een viertact is wisselen de arbeidslagen elkaar af. Op het moment dat de linker cylinder de arbeidsslag heeft heeft de rechter de uitlaatslag, en andersom. Per arbeidsslag zijn er twee omwentelingen.
(hopelijk heb ik de verwarring niet nog groter gemaakt

)
Geplaatst: do 27 mei, 2010 00:01
door Rossero
Nee, ik had het al aangepast in mijn eigen bericht, ik had het eureka moment zelf al ervaren

Ik dacht, ik weet ook eens wat! Maar ik was te enthausiast! Ik blijf wel gewoon lassen en van de techniek blijf ik af :p
Geplaatst: do 27 mei, 2010 00:07
door Captain Krimson
Rossero schreef: Ik blijf wel gewoon lassen en van de techniek blijf ik af :p
ach dat durf ik allebei niet aan....
Geplaatst: do 27 mei, 2010 00:17
door vantasy
Ik denk dat ie zuiniger en krachtiger wordt. Bij de loze ontsteking zit je op het punt van uitlaatklep dicht en inlaatklep open maar daar heb je een klepoverlap en op dat moment heb je een vonk waardoor brandstof nutteloos verbrandt. Het probleem met twee setjes contactpuntjes is dat wel iedere cilinder zijn eigen vonk krijgt maar omdat er twee nokken op de nokkenas zitten voor de ontsteking blijft hij zijn loze vonk houden, die zou je moeten kunnen elimineren
Geplaatst: do 27 mei, 2010 00:33
door dyane_maniac
dat zou een verdelerkap of dubbele bobine inhouden. het idee is interessant want ik denk wel dat het (iets) werkt, maar ik snap heel goed dat citroen hier niet voor gekozen heeft destijds
Geplaatst: do 27 mei, 2010 06:40
door Kulio
Citroen koos voor eenvoud maar vooral ook voor lage kosten. Het voordeel van eenvoud is dat er weinig aan defect kan gaan en vooral dat het weinig storingen geeft. Wie kent niet de ellende van niet-startende auto's in de jaren 1960-1970? Dat kwam door vocht in de verdelerkap. Je moest dan met een spuitbus over of in de verdelerkap het vocht bestrijden, nadat je de accu al half leeggestart had.
Geef mij maar een vonk extra die niets doet!